|
| Discutii generale despre transport III | |
|
+35Vitosa @ndrey cristi_tgv tudorstr44 kristi kkk cardinal DAS 2011 Luna SMDS Bebe bubu CalinIonMihai Johnny84 razvan - trenuri aris86 t1972 TVlad cfr500 Cipri Andrei Neculai mtk Adrian78 rich1974 Dr2005 ldh80 vlad237 Laurentiu Ciobanu Adirmvl AeroX MariusM Nesebar DUAL Re6/6 dan tm IonutCFR2009 Ony_x 39 participanți | |
Autor | Mesaj |
---|
Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Vin 29 Sept 2023, 09:58 | |
| Dacă nu era reglementat transportul la noi, ajungeam ca jungla ipotetică pe care o visează autorul articolului... sau, pentru un element de comparaţie mai adecvat, ar fi ajuns tot transportul naţional cum era în oraşele mari pe vremuri, adică se călcau pe roţi câteva zeci de dube pe câteva linii şi în rest mergeai pe jos.
Evident că soluţia ar fi ca transportul judeţean (rutier) să fie reglementat şi integrat de judeţ (cum e acum în B+IF), iar cel turistic/ocazional interjudeţean să fie la liber. _________________ :TTT:
|
| | | razvan - trenuri V.I.P Member
Numarul mesajelor : 3355 Varsta : 42 Localizare : Bucuresti, Romania Reputatie : 8365 Data de inscriere : 26/05/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Vin 29 Sept 2023, 10:19 | |
| Eu ma gandesc si la rutele de microbuze si autocare judetene, interjudetene care circula acolo unde exista trenuri si care aduc un prejudiciu transportului feroviar prin tarifele scazute, curse mult mai multe/dese decat trenurile existente, durata mai mica intre doua sau mai multe localitati. Nu sunt putine astfel de cazuri. |
| | | Laurentiu Ciobanu
Numarul mesajelor : 1418 Varsta : 40 Localizare : Bucuresti Reputatie : 4065 Data de inscriere : 24/08/2017
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Vin 29 Sept 2023, 14:27 | |
| - Dr2005 a scris:
- Dacă nu era reglementat transportul la noi, ajungeam ca jungla ipotetică pe care o visează autorul articolului... sau, pentru un element de comparaţie mai adecvat, ar fi ajuns tot transportul naţional cum era în oraşele mari pe vremuri, adică se călcau pe roţi câteva zeci de dube pe câteva linii şi în rest mergeai pe jos.
Evident că soluţia ar fi ca transportul judeţean (rutier) să fie reglementat şi integrat de judeţ (cum e acum în B+IF), iar cel turistic/ocazional interjudeţean să fie la liber. Pai si acum e la fel, vezi rutele pe care n-ai nimic in week-end sau dupa 4 dupa-amiaza. Momentan avem linii interjudetene care cam functioneaza ilegal, desi e cerere pentru ele, prostii gen autocar amendat daca vrea sa faca Brasov-Intorsura Buzaului. In plus, nu vad de ce ar trebui subventionat transportul rutier; in anii 90 nu mai era nici o subventie, se castiga foarte bine din activitatea de maxi-taxi, asa nereglementata cum era. |
| | | Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Sam 30 Sept 2023, 12:47 | |
| - Laurentiu Ciobanu a scris:
- In plus, nu vad de ce ar trebui subventionat transportul rutier; in anii 90 nu mai era nici o subventie, se castiga foarte bine din activitatea de maxi-taxi, asa nereglementata cum era.
Se câştiga bine pentru că totul era la negru. Uneori şi motorina era furată de la RAT-uri sau CFR. Când nu plăteşti nicio taxă, totul e profitabil Fără subvenţie, tarifele vor fi de nesuportat pentru grosul populaţiei... nu ştiu cât şi-ar permite să dea 10 lei pentru 20 km. Plus că maşinile ar circula doar când se umplu... asta, automat, înseamnă că dispar cursele folosite preponderent de elevi (că nu vrea privatul să se complice cu legea educaţiei), cele de după 7 seara, cele de week-end şi cele spre Cucuieţii din Deal unde sunt puţini potenţiali clienţi. _________________ :TTT:
|
| | | Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18748 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24324 Data de inscriere : 05/10/2010
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Sam 30 Sept 2023, 14:05 | |
| - Dr2005 a scris:
- Laurentiu Ciobanu a scris:
- In plus, nu vad de ce ar trebui subventionat transportul rutier; in anii 90 nu mai era nici o subventie, se castiga foarte bine din activitatea de maxi-taxi, asa nereglementata cum era.
Se câştiga bine pentru că totul era la negru. Uneori şi motorina era furată de la RAT-uri sau CFR. Când nu plăteşti nicio taxă, totul e profitabil
Fără subvenţie, tarifele vor fi de nesuportat pentru grosul populaţiei... nu ştiu cât şi-ar permite să dea 10 lei pentru 20 km. Plus că maşinile ar circula doar când se umplu... asta, automat, înseamnă că dispar cursele folosite preponderent de elevi (că nu vrea privatul să se complice cu legea educaţiei), cele de după 7 seara, cele de week-end şi cele spre Cucuieţii din Deal unde sunt puţini potenţiali clienţi. Vin-o la Hunedoara sa vezi tarife Hunedoara-Deva 17 km 12 lei Hunedoara Calan 10 km 8 lei Simeria-Deva 9 km 10 lei Cele mai scumpe tarife din tara cum de isi permit oamenii astia din Hunedoara ca nu e nu stiu ce judet super dezvoltat |
| | | Luna
Numarul mesajelor : 3274 Reputatie : 8300 Data de inscriere : 18/03/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Dum 01 Oct 2023, 23:00 | |
| Speram Green Line sa vina si sa puna un pic ordine in transportul local. - Dr2005 a scris:
Fără subvenţie, tarifele vor fi de nesuportat pentru grosul populaţiei... nu ştiu cât şi-ar permite să dea 10 lei pentru 20 km. Cam astea si sunt tarifele in Valea Jiului. Si microbuze, cu 2-3 exceptii niciunul cu aer conditionat si multe alte deficiente. |
| | | Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 08:43 | |
| - Luna a scris:
- Dr2005 a scris:
Fără subvenţie, tarifele vor fi de nesuportat pentru grosul populaţiei... nu ştiu cât şi-ar permite să dea 10 lei pentru 20 km. Cam astea si sunt tarifele in Valea Jiului. Si microbuze, cu 2-3 exceptii niciunul cu aer conditionat si multe alte deficiente. Păi astea sunt tarifele reale. În Bucureşti, un bilet de autobuz nesubvenţionat e vreo 10 lei, diferenţa între 3 lei/bilet sau 2.6 lei pe zi (80 lei un abonament împărţit la 30 zile) e subvenţia. _________________ :TTT:
|
| | | Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18748 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24324 Data de inscriere : 05/10/2010
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 09:01 | |
| - Dr2005 a scris:
- Luna a scris:
- Dr2005 a scris:
Fără subvenţie, tarifele vor fi de nesuportat pentru grosul populaţiei... nu ştiu cât şi-ar permite să dea 10 lei pentru 20 km. Cam astea si sunt tarifele in Valea Jiului. Si microbuze, cu 2-3 exceptii niciunul cu aer conditionat si multe alte deficiente. Păi astea sunt tarifele reale. În Bucureşti, un bilet de autobuz nesubvenţionat e vreo 10 lei, diferenţa între 3 lei/bilet sau 2.6 lei pe zi (80 lei un abonament împărţit la 30 zile) e subvenţia. Pai ziceai că cursele in interiorul.judetului nu sunt subvenționate deși am văzut că CJ fac licitații pentru trasee Cum in județul.Gorj o cursă de 40 de km este 12 lei și în Hunedoara dai 12 lei pe 17km? |
| | | Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 09:18 | |
| - Adrian78 a scris:
- Pai ziceai că cursele in interiorul.judetului nu sunt subvenționate deși am văzut că CJ fac licitații pentru trasee
Cum in județul.Gorj o cursă de 40 de km este 12 lei și în Hunedoara dai 12 lei pe 17km? Licitaţie = care dă cea mai bună redevenţă şi oferă cel mai bun preţ pe bilet. Preţ pe care, după câteva luni, operatorul îl majorează oricum, că vine cu referat de justificare la CJ că e prea ieftin. Din afacerea asta, CJ nu plăteşte nimic, doar încasează redevenţa. Iar firmele de transport dintr-un judeţ anume, de regulă, sunt înfiinţate de foşti şefuţi prin IJTL-uri / RAT-uri, deci prieteni la cataramă, cărora nu le e greu să-şi împartă piaţa. Evident, modul ăsta de lucru mută presiunea subvenţiei pe MTI şi primării, pentru că operatorii rutieri vor cere decontarea biletelor de elev/student/pensionar undeva (în cazul în care acceptă aceste categorii la transport... unii nu o fac şi percep tarif întreg). Dar CJ-urile stau bine mersi... _________________ :TTT:
|
| | | Laurentiu Ciobanu
Numarul mesajelor : 1418 Varsta : 40 Localizare : Bucuresti Reputatie : 4065 Data de inscriere : 24/08/2017
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 09:58 | |
| - Dr2005 a scris:
- Se câştiga bine pentru că totul era la negru. Uneori şi motorina era furată de la RAT-uri sau CFR. Când nu plăteşti nicio taxă, totul e profitabil
Fără subvenţie, tarifele vor fi de nesuportat pentru grosul populaţiei... nu ştiu cât şi-ar permite să dea 10 lei pentru 20 km. Plus că maşinile ar circula doar când se umplu... asta, automat, înseamnă că dispar cursele folosite preponderent de elevi (că nu vrea privatul să se complice cu legea educaţiei), cele de după 7 seara, cele de week-end şi cele spre Cucuieţii din Deal unde sunt puţini potenţiali clienţi. Da, era la negru pentru ca nu se taiau bilete; dar motorina era cumparata binemersi de la Petrom, ca vedeam si eu microbuzele la coada, practic plateau taxe la stat pe carburantul consumat. Pe de alta parte insa, nu existau subventii pentru ca era masina (VW Transporter T3/T4, Barkas, Ford Transit, etc)+2 soferi si reparatiile aferente, costul calatoriei era acelasi ca la Transurb (vorbesc de Galati), era suficient cu 3-4 calatori (aveau maxim 8 locuri, banchetele erau fata in fata), rareori circulau pline caci daca nu mai aveai loc, il luai pe urmatorul si sistemul asta s-a mentinut binemersi pana hat in anii 2000 si ar fi existat si in ziua de azi daca nu bagau unii bete in roate. Dar noo, noi vrem totul fiscalizat, noi vrem sa traiasca si taximetristii (ce-i boieria asta cu maxi-taxi la 2 noaptea, sa moara de foame taximetristii) si avem kkt-ul pe care il avem. Acum, daca transportul in comun necesita subventii, eu zic sa se verifice si ce cheltuieli au. Ca daca 50% din bani se duc la TESA, atunci ai o problema. Eu nu sunt de acord cu subventii pentru asa ceva. |
| | | Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 10:39 | |
| - Laurentiu Ciobanu a scris:
- Pe de alta parte insa, nu existau subventii pentru ca era masina (VW Transporter T3/T4, Barkas, Ford Transit, etc)+2 soferi si reparatiile aferente, costul calatoriei era acelasi ca la Transurb (vorbesc de Galati), era suficient cu 3-4 calatori (aveau maxim 8 locuri, banchetele erau fata in fata), rareori circulau pline caci daca nu mai aveai loc, il luai pe urmatorul si sistemul asta s-a mentinut binemersi pana hat in anii 2000 si ar fi existat si in ziua de azi daca nu bagau unii bete in roate.
Alea nu sunt maşini autorizate pentru transport public... sunt maşini de 8+1, care se conduc cu B-ul şi nu au nevoie de tahograf. De altfel, toată Europa ne înjură pentru cursele regulate mascate aşa, unde un şofer merge non-stop până în Italia (uneori se înfige în vreun camion prin Ungaria), că vehiculul ăla e considerat autoturism. Nu mai zic că genul ăsta de haiducie aproape a ucis transportul local civilizat (ăla cu autobuze, tramvaie şi troleibuze)... chiar şi Galaţiul tău, deşi e al naibii de poluat, mai rămăsese cu 3 troleibuze şi câteva tramvaie. Şi nici acum nu stă cu mult mai bine. Apoi, când o să văd măcar în Budapesta (să nu zic chiar Viena) dubiţe de 8+1 în transport regulat, o să le consider o alternativă viabilă. - Laurentiu Ciobanu a scris:
- Dar noo, noi vrem totul fiscalizat, noi vrem sa traiasca si taximetristii (ce-i boieria asta cu maxi-taxi la 2 noaptea, sa moara de foame taximetristii) si avem kkt-ul pe care il avem.
Taximetriştii i-a omorât statul când a dat liber la Uber/Bolt fără număr. Şi n-a reuşit decât să salte preţurile la taxi, că la Uber/Bolt nu te uiţi la bani când plăteşti şi eşti taxat după moacă şi obiceiuri de transport, nu la km ca la taxi. - Laurentiu Ciobanu a scris:
- Acum, daca transportul in comun necesita subventii, eu zic sa se verifice si ce cheltuieli au. Ca daca 50% din bani se duc la TESA, atunci ai o problema. Eu nu sunt de acord cu subventii pentru asa ceva.
Păi îţi trebuie un contabil, un casier (cu gestiune), un dispecer pe fiecare tură (deci minim 2 pe zi), eventual îţi mai trebuie unul care să organizeze foile de parcurs, îţi trebuie şi persoană desemnată să conducă activitatea de transport, dacă ai trasee mai lungi de 40 km îţi trebuie tahografe, maşinile trebuie să facă ITP la 6 luni, îţi trebuie şi asigurare pentru călători şi bagaje... sunt o groază de cheltuieli pe care o maşină mică nu le are. _________________ :TTT:
|
| | | Laurentiu Ciobanu
Numarul mesajelor : 1418 Varsta : 40 Localizare : Bucuresti Reputatie : 4065 Data de inscriere : 24/08/2017
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 11:38 | |
| Daca transportul de stat in Galati era civilizat, atunci soferii de maxi-taxi ar fi murit de foame. Dar nu era, cum nu era nicaieri in Romanica. Cu toate astea, aveai in continuare clienti la transportul de stat, in general beneficiari de subventii.
Iar daca iti pleaca clientii la maxi-taxi, atunci inseamna ca ai o problema tu ca operator, problema pe care trebuie sa o rezolvi, nu sa dai hotarari de consiliu local ca sa interzici si sa-i obligi pe calatori sa mearga cu autobuzele tale imputite. Una din hotararile care a omorat maxi-taxi-urile a fost obligatia ca sa aiba minim 10 locuri, ceea ce a creeat aglomeratie, de parca era treaba consiliului ca mergeau maxi-taxi-urile cu putini clienti. Putea consiliul local sa-i oblige sa aiba tahograf la microbuze, dar au ales in schimb sa dea in cap.
Budapesta si Viena au transport in comun civilizat unde mersul e organizat ca la tren, daca ajunge tramvaiul timpuriu in statie, asteapta sa se faca ora de plecare afisata pe indicatorul de tabla al statiei; la Galati sunt linii unde vine un autobuz odata la o ora, nu vad de ce ai interzice alternativele, normal e sa primeze interesul platitorului de taxe, nu salariatii societatii de transport. Nu mai zic de cum arata cum tramvai in Budapesta (chiar si vechi de zeci de ani) si cum arata V3A-urile din Bucuresti (la Galati am mers doar cu Astra).
Referitor la cheltuielile Transurb, nu ma pronunt, dar sunt sigur ca se poate taia la greu si sa nu mai fie nevoie de subventii. |
| | | Cipri Andrei Neculai
Numarul mesajelor : 387 Localizare : M400, km 130 Reputatie : 3363 Data de inscriere : 29/09/2016
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 11:41 | |
| - Dr2005 a scris:
- Taximetriştii i-a omorât statul când a dat liber la Uber/Bolt fără număr. Şi n-a reuşit decât să salte preţurile la taxi, că la Uber/Bolt nu te uiţi la bani când plăteşti şi eşti taxat după moacă şi obiceiuri de transport, nu la km ca la taxi.
Esti sigur ca nu era invers? La ridesharing vezi din capul locului disponibilitatea & pretul. Iti convine, te urci. Nu? Nicio problema, mai astepti cateva minute sa scada tariful sau sa fie un sofer disponibil. Foarte bine ca exista concurenta, chiar daca putin agresiva pentru unii "fulgi de nea"; piata romaneasca si in special taximetristii romani aveau nevoie de putina civilizare cu forta. |
| | | Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18748 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24324 Data de inscriere : 05/10/2010
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 12:12 | |
| Dubitele alea cu 8 locuri erau prin anii 99-2000.Pe Hunedoara Deva până acuma zece ani se lua la.ocazie la greu cu hârtii gen închiriat mașina pana s-au plâns șoferii și au făcut flagranturi poliția de la dădea 5000 de lei amendă și i-au liniștit dar vazand că are monopol firma BVDasler a pus ce preturi a vrut Îs de acord cu ridersharing atâta timp cât plătesc taxe la stat pentru că au servicii mai bune mașini mai noi nu toate hârburile Logan de 15 ani că la taxiuri Apropo de transport local la Hunedoara dădea aia din bugetul local o grămadă de bani la compania de transport trei sferturi fiind salarii și cheltuielile pe combustibil ajunseseră să bage aia consumuri de 50-60l/100 km Deci unde este de stat totul este ineficient pentru că se angajeaza aiurea iar cheltuielile sunt fara control |
| | | Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III Lun 02 Oct 2023, 13:31 | |
| - Laurentiu Ciobanu a scris:
- Una din hotararile care a omorat maxi-taxi-urile a fost obligatia ca sa aiba minim 10 locuri, ceea ce a creeat aglomeratie, de parca era treaba consiliului ca mergeau maxi-taxi-urile cu putini clienti.
Hotărârea aia era întemeiată pe Legea 92/2007, care spune că transportul public „se efectuează de către operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou”. Nu există în lege termenul „microbuz", dar autobuzul e definit ca vehicul cu mai mult de 9 locuri, deci orice microbuz e considerat autobuz, mai ales că se conduce cu permis categoria D. - Laurentiu Ciobanu a scris:
- la Galati sunt linii unde vine un autobuz odata la o ora, nu vad de ce ai interzice alternativele, normal e sa primeze interesul platitorului de taxe, nu salariatii societatii de transport.
Păi dacă trei sferturi din călători mergeau pe blat şi restul pe facilităţi pe care primăria ,,uita" să le plătească, ce pretenţii puteai să ai? Apoi, nu uita de aspectul social... tu mergeai cu maxi-taxi pentru că ÎŢI PERMITEAI să dai zece mii de lei vechi pe un bilet. O familie săracă cu 2 copii nu şi-ar fi permis să plătească zilnic 2 * 2 * 1 leu = 4 lei pe zi ca să trimită copiii la liceu cu maxi-taxi. De fapt, nici măcar un salariat cu salariul minim (era vreo 600 lei net la momentul 2012) nu şi-ar fi permis asemenea cheltuieli. - Laurentiu Ciobanu a scris:
- Referitor la cheltuielile Transurb, nu ma pronunt, dar sunt sigur ca se poate taia la greu si sa nu mai fie nevoie de subventii.
Da, pui 7 lei un bilet şi 300 lei un abonament şi rămâne subvenţia doar pentru elevi şi studenţi (că te obligă legea), eventual arunci şi costurile alea în curtea instituţiilor de învăţământ şi încasezi tariful întreg şi de la elevi şi studenţi. Dar, în condiţiile astea, nu o să mai meargă nici dracu' cu Transurb. S-a încercat o chestie similară în Târgovişte când s-a privatizat transportul local... şi firma privată mai făcea vreo 2 trasee urbane (şi alea la juma' de oră interval) şi câteva curse spre Combinat. Că alea îşi scoteau banii din bilete. Restul... pauză, că există taxiuri şi mers pe jos, plus că toate dubele preorăşeneşti oricum opreau prin oraş unde le făceai cu mâna. - CipriAndreiNeculai a scris:
- Esti sigur ca nu era invers?
Foarte sigur. Înainte de Uber era 1,39 lei un km cu taxiul, acum e 2,6 dacă ai noroc. La Uber nu mai vorbesc, am văzut nişte scoruri care i-ar face invidioşi şi pe cei mai jmekeri pelikani de ilfov (gen 90 de lei Unirii - Dr. Taberei sâmbătă noaptea). Noroc cu liniile de noapte ale STB... - Adrian78 a scris:
- Apropo de transport local la Hunedoara dădea aia din bugetul local o grămadă de bani la compania de transport trei sferturi fiind salarii și cheltuielile pe combustibil ajunseseră să bage aia consumuri de 50-60l/100 km
Păi cam ăsta e consumul unui motor de Mercedes sau MAN chinuit în regim urban (30 km/h şi opriri din suta în suta de metri la staţii, semafoare şi treceri de pietoni) şi, eventual, întreţinut prost. Nu mai e ca la UDM să demarezi cu viteza a doua sau a treia, s-o lălăi subturat un km (că oricum nu e lume în staţie, iar în intersecţii ai prioritatea de gabarit) pe un drum liber şi să mergi la vale cu motorul oprit, ca să scoţi şi sub 30 litri la 100 km (la Bucureşti norma la UDM era 32 şi tot îţi rămânea de un plin pe lună şi la Loganul Diesel; la Citaro fără climatizare deja era 42 litri norma, la alea cu climă sau la Otokar mi-e frică să întreb, probabil 50 litri lejer). _________________ :TTT:
|
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Discutii generale despre transport III | |
| |
| | | | Discutii generale despre transport III | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |