Ceea ce credeam acum câteva săptămâni că e un bluf fantezist aruncat la media de un ministru habarnist, pare să prindă contur: tren "internaţional" Chişinău - Socola Iaşi.
Oficialii ambelor maluri ale Prutului cică au bătut palma. În materialul de presă dedicat acestei întâlniri, se vorbeşte despre repararea liniei largi şi aici vin întrebările:
- e vorba de întreaga porţiune de cale largă de pe teritoriul României sau despre linia de garare în staţia Socola (călători)? - a văzut cineva lucrări la linii în zonă? - care e configuraţia staţiei Socola călători? - în ce măsură există acces a mijlocelor de transport în comun (rutier) în zona gării Socola.
Mulţumesc anticipat tuturor colegilor care vor binevoi să contribuie la răspunsuri!
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12287 Data de inscriere : 03/11/2010
In anul 1982 când s-a dat in exploadarea actualul triaj Socola (extins si in anii 1986-1989), s-a realizat si o grupa de linii (asa-numita grupa C) de ecartament larg, care cuprindea cca 10 linii de ecartament larg si cca 8 linii de ecartament normal. Aceasta grupa C a fost folosita intens pana in anii 1990 pentru gararea si manevrarea vagoanelor de marfa de ecartament larg. Dupa destramarea URSS in 1991 si reducerea drastica a schimburilor comerciale si a marfurilor transportate pe calea ferata in si din fosta URSS- devenita dupa 1991 Ucraina, Rusia, etc- grupa C si liniile de ecartament larg de aici sunt lasate in paragina sau chiar unele din ele desfiintate (colegii de forum care locuiesc in Iasi ar putea sti mai exact cate din liniile de ecartament larg din fosta grupa C a triajului Socola mai exista astazi in teren si cate mai sunt utilizabile).
Probabil ar mai trebui refacute doua-3 linii de ecartament larg din grupa C Socola pentru a putea ajunge pana acolo automotoarele de cale larga a CFM.
In privinta liniei incalecate cu 4 sine (ecartament larg+ecartament normal) dintre Socola Grupa C si Ungheni-Moldova, aceasta se prezinta (din cate am inteles) intr-o stare destul de buna, VS fiind probabil tot de 80 km/h pe acest tronson, asa cum era si in 1990. Pe aceasta portiune nu stiu cat de des mai circula trenuri de marfa de ecartament larg pana in grupa C Triaj Socola.
In privinta amenajarilor pentru calatori in zona grupei C Socola (la liniile de ecartament larg), acestea din cate stiu nu exista, trebuind de amenajat aici macar un peron acoperit, dar si o cale de acces- alee betonata sau asfaltata de la acest peron (prin traversarea unor cai ferate) pana in statia propriu-zisa Socola si apoi pana in zona magaziilor CFR. Aici se poate amenaja un capat de linie pentru o linie de autobuze urbane a RATP Iasi, care sa circule pe traseul Magazii CFR Socola- strada 3 Fantani- Viaduct Socola- Bdul Socola- Podu Ros.
Asadar ideea de introducere a acestui tren direct pe ecartament larg Chisinau- Socola Grupa C este o idee buna, insa ramane problema starii precare a infrastructurii feroviare dintre Ungheni Moldova si Chisinau (in 1989 trenul international Romania Express parcurgea distanta Ungheni URSS- Chisinau in 1 h si 44 minute, iar astazi trenul international Prietenia parcurge acceiasi distanta in mai mult de doua ore, tot fara oprire!).
didinul
Numarul mesajelor : 865 Reputatie : 6468 Data de inscriere : 31/08/2009
Mulţumesc ldh80, trenul va face 02h 45 min pe întreaga distanţă Chişinău- Socola, cf http://www.publika.md/veste-buna-pentru-moldovenii-care-calatoresc-peste-prut-trenul-chisinau-ungheni-iasi-va-fi-pus-pe-sine_2395731.html.
Acum am văzut filmuleţul televiziunii moldoveneşti, au făcut dom'le peron la largă în Socola, deci nu-i vrăjeală!
cfr500
Numarul mesajelor : 2600 Varsta : 24 Reputatie : 7372 Data de inscriere : 18/11/2011
Linia si peronul au fost facute in toamna anului trecut.
Nu ştiam, merci pentru infomaţie. Probabil că trenul ăsta trebuia să intre în 2014, dar introducerea lui în circulaţie a fost amânată de scandalul cu incendiul şi eficienţa modernizărilor efectuate la Paşcani. După ce le-au înjurat în fel şi chip, iată că automotoarele recondiţionate funcţionează şi vor să le utilizeze pe rute internaţionale.
florin.lifticariu
Numarul mesajelor : 757 Reputatie : 5149 Data de inscriere : 09/11/2012
NU CRED CA E RUTA INTERNATIONALA...DACA AR FI RUTA INTERNATIONALA N-AS INTELEGE NIMIC DIN IMNUL REPUBLICII MOLDOVA....
Ei l-au numit aşa, am uitat să pun ghilimele la "internaţional". Acuma şi austriecii şi elveţienii înţeleg imnul Germaniei, dar asta nu stimulează în ei nostalgii unioniste. Sigur că ar fi extraordinar să dispară controalele vamale şi timpul pierdut cu cotrobăieli prin tren şi verificări la acte, însă până când periferia UE e pe axul albiei râului Prut lucrurile rămân aşa cum sunt acum.
Dutzu V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1597 Varsta : 28 Localizare : Iasi Reputatie : 6029 Data de inscriere : 29/12/2012
Linia si peronul au fost facute in toamna anului trecut.
Ce linii ce peroane?
Legat de aceasta ruta este o idee destul de buna, insa nu cred ca va fi necesar amenajarea unui peron acoperit in Socola sau a unei curse a RATP, adica cine sa coboare in Socola ? Pentru ce? Cine vrea sa vina in Iasi coboara ori in Nicolina(si de aici poate lua autobuzul 28 spre Triumf, 44 spre Cug/Ciurea, 30 spre Bucium tramvaiu 11 spre Tatarasi si altele care or mai fi )) ca nici eu nu le stiu pe de rost) ori in Gara mare.
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9101 Reputatie : 13007 Data de inscriere : 16/07/2014