La 900 nu ai rezervorul deasupra motorului, că 900-urile nu au trecut pe la Reloc care să vină cu soluţia asta creaţă.
În schimb, la 700/1000, pe măsură ce au trecut pentru RG pe la Reloc, s-a montat rezervorul deasupra motorului, de unde se face curgere gravitaţională spre pompele de injecţie, că cică se stricau pompele de motorină. E deja al doilea accident de felul ăsta şi doar Dumnezeu ştie câte s-or mai fi evitat la mustaţă de către personalul de tren. AGIFER ar trebui să recomande urgent modificări şi verificări. A, stai, a făcut-o deja acum doi ani:
https://www.agifer.ro/images/rap-anuale-ro/RAPORT-ANUAL-AGIFER-2017.pdf
3.4.35.Accidentul feroviar produs la data de 29.11.2016, ora 17:50, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Constanța, în stația CF Neptun, prin declanșarea unui incendiu la automotorul AM753, care circula ca tren de călători nr.8389, aparţinând operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Călători” SA. În urma incendiului mecanicul de locomotivă a suferit arsuri la faţă şi la membrele superioare iar automotorul a fost avariat în proporție de aproximativ 50%.Raportul de investigare a fost finalizat la data de 22.11.2017.
Cauza directă: Cauza directă a producerii incendiului a fost aprinderea motorinei care s-a scurs prin fisura produsă în zona alămită a conductei metalice din circuitul de alimentare cu combustibil care a ajuns în zonele supraîncălzie ale motorului diesel şi pe galeriile de evacuare a gazelor arse.
Factori care au contribuit:
Pierderea şurubului cu piuliţă la unul din cele 4 puncte de fixare elastică a motorului diesel de cadrul boghiuluia avut ca efect creşterea nivelului trepidaţiilor la nivelul conductei din circuitul de alimentare cu motorină favorizănd fisurarea acesteea;
Neasigurarea rezistenței mecanice a conductei metalice din circuitul de alimentare conform prevederilor din ”SCHIŢA CIRCUITULUI DE MOTORINĂ” cod R4 prin utilizarea unei conducte subdimensionate;
Întocmirea necorespunzătoare a documentaţiei tehnice necesare realizării circuitului de motorina în sensul că nu există desenele cu detalii de execuţie privind modul de realizare a circuitelor de motorină.
Cauze subiacente: Utilizarea în circuitului de alimentare o conductă metalică cu Φ18x1,5 în loc de Φ22x2,9 aşa cum prevede ”SCHIŢA CIRCUITULUI DE MOTORINĂ” cod R4.1486. Nu au fost respectate prevederile OMT 290/2000 anexa nr.3, art.5 alin.2 şi art.12 lit.b referitor la faptul că SC RELOC SA Craiova nu a solicitat avizul beneficiarului şi al AFER pe soluţiile tehnice utilizate la realizarea produsuluiconform fişei de modificare nr.1 (desene pentru rezervor , trasee conducte,etc.).
Nerespectarea prevederilor HG nr.877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, art.20(1) referitor la obţinerea autorizaţiei de punere în funcţiune la ieşirea din reparaţie tip RG cu modernizare a automotorului AM 753.
Observaţii suplimentare: Menționăm faptul că incendiile la materialul rulant motor sunt incendii de clasă B (de lichide de tipul benzine, uleiuri, eteruri, petrol, etc.) și conform clasificării din „Ghid privind tehnica şi tactica stingerii incendiilor –Ministerul Afacerilor Interne, București 2013” la intervenția pentru stingerea acestora agenţii de stingere cei mai eficienţi sunt pulberea pentru arderile de mică intensitate şi spumă pentru suprafeţele arzânde cu întindere mare.
Măsuri care au fost luate: SNTFC „CFR Călători” SA, urmare adresei AGIFER nr.1128/18/09.06.2017 a emis Dispoziţia nr.D31/4/533/19.06.2017 prin care s-a dispus verificarea instalaţiilor de combustibil la întreg parcul de automotoare pe 4 osii seriile 700 şi 1000. În urma acestei dispoziţii au fost verificate toate automotoarele seriile 700 şi 1000. La automotoarele aflate în exploatare nu au fost constatate pierderi de motorină iar la AM 779 şi AM 785 au fost înlocuite conductele metalice care fac legătura între rezervorul de motorină şi prefiltrul de motorină cu racorduri flexibile de înaltă presiune.Recomandări de siguranţă: Cu ocazia desfăşurării acţiunii de investigare, în baza documentelor puse la dispoziţie, comisia a constatat că există o problemă în procesul de achiziţionare a automotoarelor care au efectuat reparaţie tip RG cu modernizare, în sensul în care documentaţia de execuţie a modernizării automotoarelor nu a fost însuşită de beneficiar şi AFER şi sunt diferenţe între prevederile documentaţiei de execuţie şi produsul furnizat.Având în vedere cele menţionate, comisia de investigare recomandă Autorității de Siguranță Feroviară Română –ASFR să întreprindă acţiunile necesare pentru, ca în procesul de realizare a modificărilor constructive (modernizări) ale unor subsisteme structurale ale materialul rulant motor, astfel de situaţii să fie eliminate prin:
însușirea de către beneficiar și AFER a modificărilor tehnice realizate de furnizor;
verificareade către beneficiar și AFER a conformității produsului realizat în raport cu documentația de execuție;
măsuri specifice identificate de beneficiar pentru ținerea sub control a eventualelor riscuri generate în exploatarea materialului rulant, ca urmare a modificărilor constructive aduse materialului rulant