Prezint mai jos lucrarile care ar trebui facute, pentru reconstructia si modernizarea caii ferate Crasna- Husi:
1. Infrastructura si suprastructura liniei
a. Lucrari pregatitoare:
-Defrisarea vegetatiei crescute pe si langa linie;
-Demontarea sinelor si a traverselor existente;
-Excavarea si indepartarea stratului actual de piatra sparta (care este colmatat)
-Lucrari de sapatura pana la nivelul platformei de pamant
-Demontarea actualelor poduri si podete care au durata de viata expirata.
-Saparea si inlaturarea actualei platforme de pamant
-Efectuarea de studii geologice pentru a determina daca exista locuri cu pericol de producere a unor alunecari de teren si verificarea stabilitatii solului de pe traseul actual al liniei
b. Lucrari care ar trebui efectuate pentru constructia unui terasament nou si a unei infrastructuri si suprastructuri complet noi a caii (pe traseul actual):
-Imbunatatirea/consolidare terenurilor slabe de fundare (daca este cazul) si efectuarea de lucrari- daca este cazul- pentru prevenirea alunecarilor de teren si consolidarea solului;
-Geometrizarea traseului
-Daca este posibil, in unele locuri dintre statia Crasna si statia Cretesti, efectuarea de lucrari de: marirea lungimii curbelor de racordare, marirea razei curbei, inlocuirea gruparilor de curbe cu raze diferite cu o singura curba (unde este posibila modificarea), asigurarea lungimii corespunzatoare pentru aliniamentele dintre curbe.
Intre statiile Crasna si Cretesti curbele a caror raza ar trebui marita (pentru cresterea VS de la 80 la 100 km/h) ar fi: la km 1+800 (inainte de semnalul prevestitor al statiei Crasna).
Intre KM 14+800 si Km 16+300 (intre halta Curteni h.-statia Cretesti) actualele curbe ar trebui inlocuite cu un traseu nou in aliniament, traseu care ar fi situat mai aproape de paraul Lohan.
-Executare de lucrari de excavatie (sapatura)
-Umplerea excavatiei cu umplutura din material neadeziv granular, pana la nivelul terenului natural.
-Pozarea geotextilului si a geogrilei
-Realizarea unei platforme de pamant noua
-Lucrari de largire a rambleelor (platformei de pamant) prin completari cu material granular;
-Daca este posibil, in curbe, in functie de suprainaltare, latimea platformei cf ar trebui majorata;
-Stabilizarea platformei de pamant cu var in zona podurilor si podetelor;
-Nivelarea si compactarea platformei de pamant
-In profil transversal, in aliniament, latimea platformei cf proiectata (masurata din ax) ar trebui sa fie de 3,30 m, respectiv de 3,60 m.
-Inglobarea in platforma de pamant si in umplutura excavatiei de tuburi de drenaj pentru colectarea apelor pluviale, tuburi care sa fie conectate cu santuri betonate de scurgere a apelor pluviale;
-Asezarea peste platforma de pamant a unui strat de nisip;
-Pozarea (peste acest strat de nisip) a materialului geotextil si geogrila;
-Asternarea si compactarea stratului de forma (PSS)
-Realizarea prismei caii din piatra sparta noua
-Ar trebui utilizate traverse noi din beton-armat tip „Pandrol”, iar intre statiile Cretesti si Husi, in locurile unde razele curbelor impun utilizarea de traverse din lemn, ar trebui utilizate traverse din lemn noi.
-Ca sistem de prindere a sinei de traversa ar trebui utilizata prinderea flexibila tip „Pandrol E clip, cu placa prindere tip LP” (prinderea placii de reazem LP de traverse se realizeaza prin cate 4 tirfoane, iar prinderea sinei de placa de reazem LP se realizeaza prin clema flexibila „Pandrol E clip”);
-Ar trebui utilizate sine noi de tip 60 kg/ml, iar prinderea panourilor de sina intre ele prin sudura sau prin joante (daca razele mici a curbelor dintre statiile Cretesti si Husi nu ar permite sudura sinelor).
-Burarea caii;
-Profilarea si stabilizarea stratului de piatra sparta nou.
Pentru preluarea si scurgerea apelor pluviale ar trebui:
-Inglobarea in platforma de pamant si in umplutura excavatiei de tuburi de drenaj pentru colectarea apelor pluviale, tuburi care sa fie conectate cu santuri betonate de scurgere a apelor pluviale;
-Realizarea de santuri betonate la marginea platformei de pamant, pe ambele parti ale caii, pe intreaga lungime a liniei dintre statii;
-In incinta statiilor si haltelor ar trebui realizate santuri de beton si conducte noi din PVC pentru preluarea si dirijarea apelor pluviale, in functie de dispunerea retelelor edilitare in statii si halte;
-Atat la liniile curente si directe din statii, cat si la liniile abatute din statii, platforma de pamant si platforma cf ar trebui sa aibe pante transversale de 5%, pentru scurgerea mai rapida a apelor pluviale.
Lucrarile de colectare si scurgere a apelor pluviale ar trebui astfel executate:
-Santuri de platforma, din beton, rigole pentru colectarea si evacuarea apelor meteorice;
-Santuri de garda pentru preintampinarea degradarii taluzurilor;
-Drenuri longitudinale pentru colectarea apelor subterane;
-Separatoare de grasimi si produse petroliere la descarcarea drenurilor.
Ca si lucrari de consolidare in zona caii ferate a terenului inconjurator exista urmatoarele locuri unde ar trebui realizate urmatoarele lucrari:
-In zonele unde pentru constructia liniei s-au realizat sapaturi tip debleu ar trebui consolidat (eventuali cu ziduri din beton) peretii acelor sapaturi tip debleu;
-Intre KM 27+ 100 si cca KM 27+ 500 ar trebui consolidat (cu plase de sarma) un perete stancos;
-In capatul Y infundat al statiei Husi zidul de beton ar trebui consolidat si prelungit pana in dreptul bazei de receptie a cerealelor (pe partea cu strada Saca) si respectiv pana in punctul unde strada Garii ajunge la accelasi nivel cu rampa de marfa (si pentru consolidarea strazii Garii);
-Plantate perdele de protectie forestiera de-a lungul liniei, pentru combaterea fenomenului de inzapezire a liniei iarna.
-Pentru colectarea si evacuarea apelor pluviale, in zona statiei CFR Husi, ar trebui realizate: santuri betonate (cu conducte din PVC pozate pe fundul santurilor), in urmatoarele zone: prin fata cabinei nr. 1, in zona remizei de locomotive, la marginea rampei de marfa, la marginea zidului de beton din capatul infundat al statiei, la marginea peronului si a liniei I si paralel cu linia 16, racordarea conductelor pentru preluarea apelor pluviale la sistemul de canalizare pluviale de pe strazile 1 Decembrie, Dobrina si Saca, grupuri de pompe pentru pomparea apelor pluviale;
Pentru pozarea cablurilor SCB si de telecomunicatii, intre statii si in incinta acestora, ar trebui realizate santuri si canale din beton, care sa fie inglobate in platforma de pamant, si care sa fie protejate anti-efractie. La subtraversarea drumurilor si a liniilor de cale ferata cablurile SCB si de telecomunicatii ar trebui protejate in tuburi metalice sau din PVC.
In privinta podurilor si podetelor, este necesara demontarea actualelor poduri si podete (care au o durata de viata expirata) si montarea unor poduri si podete noi.
Acestea ar trebui realizate din metal, iar la capetele lor refacute (din beton-armat) culeele.
Podurile si podetele noi care s-ar monta ar trebui sa aibe o deschidere mai mare decat actualele poduri si podete, pentru a facilita scurgerea apelor pluviale si a eventualelor debite marite a unor parauri.
De asemenea, in cazul montarii unor noi poduri si podete, in zona lor ar trebui executate si lucrari in albie (reprofilari de albie, saltea din anrocamente si racordare la albia existenta).
In total ar trebui montate urmatoarele poduri si podete noi:
-La KM 6+ 700, peste paraul Lohan;
-La KM 10, peste paraul Lohan;
-La KM 14+ 600, peste paraul Lohan (in apropierea haltei Curteni h)
-La KM 19+ 300, peste paraul Lohan (la intrarea in statia Cretesti)
-La KM 32+ 972, podet nou , pentru cale dubla, la trecerea peste un canal pluvial (la intrare in statia Husi).
In total exista un numar de 17 treceri la nivel cu calea ferata, pe linia Crasna- Husi:
-La KM 1 + 332, cu DN 24 Crasna- Vaslui. Aici ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 5+ 800, cu DN 24 B (E 581) Crasna- Husi. In 2013 la aceasta trecere de nivel au fost montate dale tip „Strail”;
-La KM 8+ 100, cu DC 45 (care asigura accesul spre satul Tarzii). In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 11+ 800, cu drum comunal (in zona fostei HM Oltenesti). In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 12+ 200 , cu DJ 244 K , care asigura accesul spre satul Oltenesti. La aceasta trecere de nivel drumul este asfaltat. Ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 14+ 900, cu DC 49 (care asigura accesul spre satul Curteni). In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 17+ 100, cu DC 50A (care asigura accesul spre satul Budesti). In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 18+ 500, cu DC 50 (care asigura accesul spre satul Cretesti). In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 20+ 600, cu DJ 244 B (care asigura accesul spre Cretestii de Sus- Hoceni). Aici drumul este asfaltat. ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 22+ 500, cu un drum forestier (la intrarea in padurea Dobrina). In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 26+ 800, cu un drum forestier. In zona acestei treceri de nivel drumul ar trebui refacut (asfaltat) si ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 26+900, cu Strada Donea. Aici drumul este asfaltat. Ar trebui montate dale tip „Strail”;
-La KM 28+ 160, cu Strada Dobrina (DN 24- E 581). Aici drumul este asfaltat si in 2013 au fost montate dale tip „Strail”.
-La KM 28+ 940, cu Soseaua Husi- Iasi (DJ 244 D), in incinta fostei HM Podgoriile Husului. Aici drumul este asfaltat. Ar trebui montate dale tip „Strail”.
-La KM 30+ 927, cu Strada Dobrina (DN 24- E 581). Aici drumul este asfaltat si in 2013 au fost montate dale tip „Strail”.
-La KM 32+ 350, Strada Dobrina (DN 24- E 581). Aici drumul este asfaltat si in 2013 au fost montate dale tip „Strail”.
-La KM 32+ 972, Strada Dobrina (DN 24- E 581). Aici drumul este asfaltat si in 2013 au fost montate dale tip „Strail”.
In zona adiacenta caii ferate de la iesirea din padurea Dobrina (spre Husi), datorita faptului ca exista un trafic pietonal relativ intens, ar trebui facute si urmatoarele lucrari in zona adiacenta caii ferate:
-Asfaltarea (ca drum pietonal), pe o distanta de cca 600 m, a drumului care se ramifica din Strada Donea si ajunge la acel izvor de langa calea ferata;
-Amenajarea a doua treceri la nivel cu calea ferata pentru pietoni: una la KM 26+ 280 (langa acel izvor) si alta la KM 26+ 750 (langa o locuinta/canton silvic);
-Pe distanta dintre KM 26+ 280 si KM 27 montate garduri metalice de o parte si alta a liniei.
In total ar fi necesara reconstructia a cca 38 km cale ferata, din care:
-34 km linie curenta si linii directe in statii;
-cca 4 km linii abatute in statii si HM, astfel:
-In statia Husi (conform „Schitei statiei CFR Husi”, intocmita de Dumitru Macarie)(cca 2,8 km linii abatute):
-Linia 2A= 331 m
-Linia 2B= 110 m (masurata cu ajutorul wikimapia)
-Linia 3= 348 m
-Linia 4= 356 m
-Linia 5= 294 m
-Linia 6= 168 m
-Linia 7 = 211 m
-Linia 8 = 242 m
-Linia 9 = 124 m
-Linia 10 = 108 m
-Linia 12= 102 m
-Linia 14 remiza= 92 m
-Linia 15 remiza= 77 m
-Linia 16 (district linii nr. 7)= 76 m
-Linia „Competrol”= 130 m (masurata cu ajutorul wikimapia)
Pe o distanta de cca 100- 200 m ar trebui reconstruita si linia 17 (si remontat macazul nr. 3A) , pentru manevrarea utilajelor de pe linia 16 a districtului de linii.
-In statia Cretesti (care ar trebui reinfiintata ca si statie)(lungimea liniilor abatute calculata cu ajutorul wikimapia, cca 0,8 km):
-Linia 2= 385 m
-Linia 3= 215 m
-Linia 4= 228 m
-In HM Podgoriile Husului (care ar trebui reinfiintata ca si HM)(Lungimea liniei abatute calculata cu ajutorul wikimapia, cca 0,3 km)
-Linia 1= 280 m
*Pe o distanta de cca 200 m ar trebui construit un ciot de linie (infundata) care sa mearga in continuarea liniei II directe, pentru a servi ca o viitoare linie de ecartament normal spre Albita- Chisinau.
Cateva fotografii cu unele lucrari de arta care ar trebui reconstruite sau modificate:
-Zidul de beton din capatul Y infundat al statiei CFR Husi, zid care ar trebui prelungit si consolidat:
-Calea ferata langa izvorul din padurea Dobrina. Aici zidul de beton care sustine terasamentul caii ferate (in partea dinspre izvor) ar trebui consolidat , la fel si podetul de aici.
De asemenea ar trebui realizat un pasaj pietonal peste calea ferata si calea ferata imprejmuita cu gard metalic, in aceasta zona (pentru protectia celor care vin la izvorul din padurea Dobrina)
-In apropierea fostei halte Dobrina hc. ar trebui complet reconstruit un podet, mai lat, atat pentru calea ferata cat si pentru un drum forestier (drum care ar trebui asfaltat) , care asigura accesul spre o locuinta privata si spre un loc de picnic.
-Langa aceea locuinta privata din padurea Dobrina ar trebui amenajat un pasaj la nivel peste calea ferata, atat pentru pietoni (acolo este un loc preferat de picnic pentru cei care vin la padurea Dobrina) cat si pentru utilajele forestiere
-Fotografie din anul 2010, cu cele 3 linii abatute si cu rampa de marfa a a (fostei) statii Cretesti (fotografie primita de la domnul Balan Catalin):
-Podet pentru cale dubla, la intrarea in statia CFR Husi, care ar trebui inlocuit cu altul nou (tot pentru cale dubla)
-Locul unde era macazul nr. 3A (macaz care ar trebui remontat). Din acest punct linia 17 industriala ar trebui reconstruita pe o distanta de 100- 200 m, pentru manevrarea utilajelor de cale de pe linia 16 (a districtului de linii)
Din acest (fost) macaz nr. 3A se ramifica linia industriala "18 ICR", care deservea depozitele cooperatiei de consum.
Pentru intretinerea infrastructurii si suprastructurii feroviare ar trebui reinfiintat districtul intretinere linii nr.7 Husi, incadrat cu un numar suficient de salariati (revizori de cale, picheri, meseriasi de cale). Din cate stiu numarul normat de personal la districtele de intretinere a liniei se stabileste in functie de numarul de kilometri de liniei pe care o are in intretinere districtul respectiv (in cazul de fata ar fi vorba de aproape 40 km de linie- inclusiv liniile abatute din statii) si de numarul de aparate de cale de pe raza districtului respectiv (in cazul de fata ar fi vorba de 35 de aparate de cale simple si 3 aparate de cale tip TDJ).
Cred ca un numar de cca 20- 25 de salariati, la districtul de intretinere linii Husi, ar fi suficient!
De asemenea districtul de linii Husi ar trebui dotat si cu o drezina-defectoscop si utilaje de mica mecanizare,pentru efectuarea unor lucrari de intretinere si mici reparatii la linie.
2. Instalatii SCB si de telecomunicatii
Fosta instalatie SCB din statia Husi (macazuri manuale, semnale luminoase, instalatii SAT si BAT si sistem CELS la liniile I, 2, 3, 4) este degradata, unele componente fiind fie demontate de CFR fie furate!
Existenta celor 5 instalatii BAT/SAT a impus montarea a unui numar de 8 sectiuni izolate in linia curenta, dupa cum urmeaza:
-Sectiunea "011" sau "IC", intre semnalul de intrare si SAT-ul de la autogara;
-Sectiunea "2C" , intre SAT-ul de la autogara si semnalul prevestitor;
-Sectiunea "3C", intre semnalul prevestitor si SAT-ul de la "Toma";
-Sectiunea "4C", intre SAT-ul de la "Toma" si locul unde era fostul semnal prevestitor (dinspre Husi) al fostei HM Podgoriile Husului;
-Sectiunea "5C"
-Sectiunea "6C" , pana la SAT-ul de la fosta HM Podgoriile Husului
-Sectiunea "7C", intre SAT-ul de la fosta HM Podgoriile Husului si SAT-ul de la Dobrina (ultimul)
-Sectiunea "8C", intre SAT-ul de la Dobrina si fostul semnal prevestitor (dinspre Cretesti) al fostei HM Podgoriile Husului
Pentru un sistem modern si fiabil de semnalizare ar trebui dotate cu instalatii de centralizare electronica:
-Statia Husi, cu o instalatie CE care sa cuprinda urmatoarele elemente: trei schimbatoare de cale duble tip "TDJ" centralizati electronic (cu unul in plus fata de 1994), 21 schimbatoare de cale simple centralizati electronic (cu 3 in plus fata de 1994), 4 semnale luminoase de iesire cu TMV (la liniile I, 2, 3, 4 care sunt linii de primiri-expedieri), un semnal luminos de intrare cu TMV, un semnal luminos prevestitoare cu TMV, 24 semnale luminoase de manevra („pitice”), 4 saboti de deraiere centralizati electronic, 10 opritoare fixe iluminate electric, o instalatie BAT cu semibariere, doua instalatii SAT si un numar de 4 sectiuni izolate in linia curenta;
-Statia Cretesti, cu o instalatie CE care sa cuprinda urmatoarele elemente: 9 schimbatoarea de cale simple centralizate electronic, doua semnale de intrare luminoase cu TMV, doua semnale prevestitoare luminoase cu TMV, 6 semnale luminoase de iesire cu TMV (la liniile I, 2, 3), 3 semnale luminoase de manevra, un sabot de deraiere centralizat electronic si un opritor fix iluminat electric;
-HM Podgoriile Husului: 5 schimbatoare de cale centralizate electronic , 4 semnale luminoase de iesire (doua din ele cu indicator de directie) cu TMV, trei semnale luminoase de intrare cu TMV, trei semnale luminoase prevestitoare (cu 3+1 focuri fiecare) cu TMV, 3 semnale luminoase de manevra („pitice”), o instalatie BAT cu semibariere, o instalatie SAT si 4 sectiuni izolate in linia curenta;
Linia curenta ar trebui dotata cu sistem BLA banalizat, cu 4 indicatii. Intre statia Husi si HM Podgoriile Husului (daca ar fi reinfiintata) ar exista un singur sector al BLA (distanta dintre semnalul prevestitor al statiei Husi si semnalul prevestitor al HM Podgoriile Husului, dinspre Husi, ar fi de cca 1370 m).
Toate macazurile (centralizate electronic) ar trebui prevazute cu incalzitoare electrice de macaz;
Macazurile ar trebui realizate pe traverse din beton tip „Pandrol”, sistem de prindere „Pandrol E Clip cu placa de prindere LP”, ace flexibile sau normale, dubla inzavorare.
Alimentarea cu energie electrica a instalatiilor SCB si de telecomunicatii din statia Husi, statia Cretesti, HM Podgoriile Husului si dintre statii ar trebui realizata din doua surse independente:
-Din sistemul public al „EON/Delgaz Grid”, prin circuite electrice dedicate, racordate direct in posturile transformare;
-Din surse independente (grupuri electrogene montate in statia Husi, statia Cretesti, HM Podgoriile Husului) care sa intre automat in functiune la intreruperea alimentarii cu energie electrica din reteaua publica a „EON/Delgaz Grid”.
-Pentru telecomunicatii ar trebui montate:
-Statii radio-telefon noi, conectate prin circuite telefonice cu fibra optica (pozate ingropat, in canale din beton);
-Telefoane fixe racordate la retelele de telefonie fixa a "Orange Romania Comunications" si "DIGI RCS-RDS"
-Intretinerea acestor instalatii SCB ar trebui realizata de angajatii districtului SCB Vaslui, iar a instalatiilor de telecomunicatii de "SC Telecomunicatii CFR - Zona de intretinere Iasi".
3. Alimentarea cu energie electrica
-Ar trebui realizate urmatoarele bransamente electrice noi, trifazate, pozate subteran:
-In zona statiei Husi, 10 bransamente trifazate, pentru alimentarea: cladire district linii, cladire statie si iluminat perimetral exterior, instalatie SCB si TTR, cladire dormitor personal tren a CFR-Calatori, cladire toaleta, cladire magazie marfa, cladire remiza, cladire dormitor personal tractiune CFR-Calatori, fosta cabina 1, cladire dormitor personal OTF marfa
-In zona statiei Cretesti: 3 bransamente trifazate, pentru alimentarea: cladire statie si iluminat perimetral, instalatie SCB si TTR, cladire toaleta
-In zona HM Podgoriile Husului: 3 bransamente trifazate, pentru alimentarea: cladire statie si iluminat perimetral, instalatie SCB si TTR, cladire toaleta
4. Cladiri tehnice si administrative si amenajarea spatiilor din jurul lor
-Cladirea fostei HM Podgoriile Husului ( care ar trebui reinfiintata ca si HM, pentru a servi ca un viitor eventual punct de ramificatie pentru o cale ferata de ecartament normal spre Albita- Chisinau) exista si se afla in stare destul de buna. In prezent este locuinta (proprietate) privata.
Ar trebui expropiata si trecuta in proprietatea CFR-SA.
Apoi ar trebui renovata si modernizata (consolidata structura de rezistenta, refacuta tencuiala, acoperisul, montate geamuri si usi din tamplarie PVC si geam termopan, refacuta complet instalatia electrica a cladirii , recompartimentata in 4 incaperi: biroul de miscare, sala relee, toaleta pentru personalul CFR si sala de asteptare, montate banci cu sezut din lemn pe cadrul metalic, cosuri de gunoi, ceasuri, table cu „mersul trenurilor”).
Pentru informarea publicului calator ar trebui montat si sistem de radioamplificare si megafoane electrice.
Langa cladirea HM Podgoriile Husului ar trebui realizata si o cladire noua pentru toaleta pentru calatori.
De asemenea ar mai trebui realizate si doua peroane noi, atat la linia 1, cat si la linia II. Lungimea acestor peroane ar fi de cca 250 m fiecare.
Perimetrul HM Podgoriile Husului ar trebui imprejmuit cu garduri din fier forjat, pana in spatele blocurilor ANL.
Accesul pietonal in HM Podgoriile Husului ar trebui realizat din drumul care duce spre blocurile ANL.
Racordarea la reteaua de apa si canalizare menajera a municipiului Husi se poate face prin conductele ce deservesc si blocurile ANL, conducte care trec foarte aproape de cladirea haltei.
Pentru incalzirea cladirii haltei ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
-Cladirea fostei statii Cretesti exista si se afla intr-o stare destul de buna, fiind in prezent inchiriata unei persoane fizice.
Ar trebui trecuta din nou in administrarea CFR-SA si consolidata si modernizata (consolidata structura de rezistenta, refacuta tencuiala, acoperisul, montate geamuri si usi din tamplarie PVC si geam termopan, refacuta complet instalatia electrica a cladirii, recompartimentata in 6 incaperi: birou sef statie, biroul de miscare, sala relee, casa de bilete, toaleta pentru personalul CFR si sala de asteptare, montate banci cu sezut din lemn pe cadrul metalic, cosuri de gunoi, ceasuri, table cu „mersul trenurilor”).
Pentru informarea publicului calator ar trebui montat si sistem de radioamplificare si megafoane electrice.
Cladirea toaletei statiei mai exista inca, dar se afla in stare de degradare. Ar trebui demolata si construita alta cladire complet noua pentru toaleta pentru calatori.
Pentru alimentarea cu apa ar trebui realizat un put subteran sau o fantana (prevazut cu pompa tip hidrofor) si realizata si o fosa septica.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale, racordata la conducta de gaze naturale Crasna- Husi.
Alte lucrari care ar trebui facute in statia Cretesti: consolidata si refacuta rampa de marfa (cu o lungime de cca 180 m), realizate doua peroane complet noi (la liniile I si 2, cu o lungime de cca 160 m fiecare), realizate aleii asfaltate care sa asigure legatura dintre cladirea statiei si rampa de marfa.
Cele doua foste cabine de acar (daca statia ar fi reinfiintata si dotata cu inslatie CE) ar trebui demolate.
Statia Cretesti ar trebui imprejmuita cu gard din fier forjat si realizate amenajari florare si spatii verzi.
Pentru accesul publicului calator in statia Cretesti ar trebui realizata o alee pietonala noua, asfaltata, aleea care sa se desprinda din DJ 244 B la pasajul de nivel cu calea ferata si apoi sa mearga paralel cu calea ferata, pe o lungime de cca 600 m, pana la cladirea statiei.
-In haltele: Tarzii h., Oltenesti h, Curteni h. si Dobrina h. (halta care ar trebui reinfiintata) ar trebui realizate constructii simple, pentru adapostirea calatorilor
-In zona statiei Husi:
-Cladirea statiei CFR Husi a fost terminata in 1890 si renovata la inceputul anilor 90’ si partial in 2004. Dupa 2012 a fost practic abandonata, degradandu-se.
Cladirea se afla in administrarea CFR-SA.
Lucrarile care ar trebui facute: consolidata structura de rezistenta, refacuta tencuiala interioara si exterioara, montata termo si hidroizolatie, inlocuite geamurile sparte sau degradate, refacuta complet instalatia electrica.
La parterul cladirii ar trebui sa fie: biroul sefului de statiei, birou pentru personalul OTF de marfa, birou politie TF, sala de asteptare, casa de bilete, biroul de miscare, sala relee si toaleta pentru personalul statiei, iar la etaj- toaleta si dormitor pentru personalul de conducere al CFR-SA, venit in control.
In interior ar trebui montata gresie si faianta, iar in birouri chiuvete (cu apa calda si apa rece) pentru spalat pe maini si: aer conditionat, mini-frigidere si cuptoare cu microunde.
In exteriorul cladirii si in sala de asteptare ar trebui montate monitoare electronice si megafoane pentru informarea calatorilor.
Cladirea ar trebui racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada 1 Decembrie.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
Plan cu compartimentarea propusa pentru cladirea statiei CFR Husi:
Crapaturi la peretii cladirii statiei CFR Husi:
-Cladirea fostei magazii de bagaje-mesagerie
A fost construita in 1980 si partial renovata in 2004. Cladirea se afla in administrarea CFR-SA, dar este partial folosita ca „magazie” de firma „SC Anta 95 srl”.
Lucrarile care ar trebui facute: consolidata structura de rezistenta, refacuta tencuiala interioara si exterioara, montata termo si hidroizolatie, inlocuite geamurile sparte sau degradate, montata gresie si faianta in interior, refacuta complet instalatia electrica. Cladirea ar trebui trecuta in administrarea CFR-Calatori si amenajata ca si dormitor pentru personalul de tren al CFR-Calatori, personal apartinand „comenzii Iasi”.
In acest sens cladirea ar trebui impartita in 4 sau 5 camere de dormit, fiecare camera prevazuta cu: baie proprie (cu: toaleta, chiuveta, cadita dus), un singur pat, cuptor cu microunde, mini-frigider, dulap pentru haine, cuier, noptiera, aer conditionat.
Cladirea ar trebui racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada 1 Decembrie.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
Cladirea fostei magazii de bagaje-mesagerie- pereti cu crapaturi
-Cladirea toaletei (pentru calatori)
A fost partial renovata in 2004.
Se afla in administrarea CFR-SA.
Este racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada Saca.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
Pentru mentinerea curateniei ar trebui concesionata unei firme private, care sa perceapa o taxa pentru utilizarea toaletei.
-Cladirea districtului de linii Husi
A fost construita probabil tot in 1890 si astazi este probabil locuinta privata.
Ar trebui expropiata si trecuta in administrarea CFR-SA.
Lucrarile care ar trebui facute: consolidata structura de rezistenta, refacuta tencuiala interioara si exterioara, montata termo si hidroizolatie, montate geamuri si usi cu tamplarie PVC si geam termopan, montata gresie si faianta, refacuta complet instalatia electrica.
Cladirea ar trebui racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada 1 Decembrie.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
Cladirea ar trebui compartimentata astfel: birou de lucru, vestiar, toaleta, dormitor pentru personalul de conducere de la „Sectia Linii Barlad”, venit in control.
Celelalte cladiri vechi, degradate din curtea districtului de linii ar trebui demolate si in locul lor realizata o magazie-atelier noua, din panouri tip „sandwich” si podea din beton, pentru a servi ca loc de depozitare a uneltelor de mica mecanizare si ca atelier.
De asemenea ar trebui montat un sistem de iluminat perimetral in curtea districtului de linii, amenajate aleii asfaltate, amenajari florare si delimitata curtea districtului de linii (inclusiv linia 16) , de restul statiei CFR Husi, printr-un gard din fier forjat.
Cladirea districtului de linii Husi
-Rampa de marfa ar trebui consolidata, in special in partea dinspre linia 8. La marginea rampei de marfa ar trebui realizat un sant betonat pentru colectarea apelor pluviale.
-Cladirea magaziei de marfuri ar trebui renovata si consolidata (refacuta tencuiala, schimbata instalatia electrica, montate usi si geamuri PVC si termopan).
A fost construita dupa 1976.
-Cladirea remizei de locomotive Husi a fost construita in 1890, este compusa din doua corpuri (cu doua linii cu canal de vizitare), avand o lungime totala de 41 m si o latime de 14,6 m.
In 2012 este vanduta unei firme private din Barlad.
In prezent se afla in stare de degradare.
Ar trebui expropiata si trecuta in administrarea CFR-Calatori si apoi: consolidata structura de rezistenta (prin turnarea de stalpi, centuri si grinzi din beton-armat), inlocuite caramizile deteriorate, realizata tencuiala interioara si exterioara, montata termo si hidroizolatie, montate geamuri si usi cu tamplarie PVC si geam termopan, reconstruit complet acoperisul, refacuta complet instalatia electrica.
Cele doua canale de revizie cu linie ferata ar trebui complet reconstruite, prin montarea unor profile din beton sub forma de „U”, cu linii de cale ferata pe ele. Canalele de revizie ar trebui prevazute cu: buzunare, prize electrice, conducte pentru alimentarea cu apa si apa dedurizata si conducte racordate la reteaua de canalizare menajera (Pentru vidanjarea rezervorului toaletei automotoarelor si pentru spalarea exterioara a automotoarelor sau locomotivelor).
Cladirea remizei de locomotive ar trebui racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada Dobrina. In interiorul cladirii remizei ar trebui amenajata si o toaleta pentru personalul CFR-Calatori.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
Cladirea remizei de locomotive Husi (fotografie realizata de Florin Vornicu si postata pe forum "Lokomotiv")
-Cladirea fostului atelier de intretinere/reparatii.
A fost construita in 1890 si in prezent apartine unei firme private din Barlad.
Are o lungime de 8,8 m si o latime de 6,65 m.
Ar trebui expropiata si trecuta in administrarea CFR-Calatori si apoi: consolidata structura de rezistenta (prin turnarea de stalpi, centuri si grinzi din beton-armat), inlocuite caramizile deteriorate, realizata tencuiala interioara si exterioara, montata termo si hidroizolatie, montate geamuri si usi cu tamplarie PVC si geam termopan, reconstruit complet acoperisul, refacuta complet instalatia electrica.
Cladirea ar trebui racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada Dobrina.
Cladirea ar trebui impartita in doua- 3 camere si amenajata ca si dormitor pentru personalul de locomotiva/automotor al CFR-Calatori.
Fiecare camera prevazuta cu: baie proprie (cu: toaleta, chiuveta, cadita dus), un singur pat, cuptor cu microunde, mini-frigider, dulap pentru haine, cuier, noptiera, aer conditionat.
Cladirea fostului atelier de reparatii si intretinere (de langa remiza)
(fotografie realizata de domnul Florin Vornicu si postata pe forumul "Lokomotiv")
-Cladirea unde era locuinta sefului de depou (din 1949 remiza) Husi si ulterior dispensarul CFR Husi.
A fost construita in 1890. Astazi este locuinta privata.
Cladirea are o lungime de 12,7 m si o latime de 8,1 m.
-Turnul de apa a fost construit in 1894. In prezent se afla in stare avansata de degradare.
Ar trebui complet reconstruit (prin: turnarea a 4 stalpi din beton-armat, turnarea a doua centuri din beton-armat, inchiderea cu zidarie a partii inferioare, montarea unui rezervor de apa nou cu hidroizolatie si acoperis), montata o instalatie noua pentru dedurizarea apei, a unei pompe de apa si racordarea la reteaua de apa de pe strada Dobrina.
Turnul de apa- fotografie realizata de Florin Vornicu si postata pe forum "Lokomotiv".
-Montarea unui rezevor si a unei pompe pentru alimentarea cu motorina a automotoarelor CFR-Calatori;
-Constructia unei cabine (prevazuta cu toaleta si racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada Dobrina) pentru agentii de deservire a remizei Husi. Cabina ar trebui realizata din zidarie, langa turnul de apa.
Incalzirea ei ar trebui realizata cu instalatii electrice.
-Cladirea fostului dormitor pentru personalul de tractiune.
A fost construita in 1969. In prezent este locuinta privata.
Ar trebui expropiata si trecuta in administrarea CFR-SA si apoi: consolidata structura de rezistenta , inlocuite caramizile deteriorate, refacuta tencuiala interioara si exterioara, montata termo si hidroizolatie, montate geamuri si usi cu tamplarie PVC si geam termopan, reconstruit complet acoperisul, refacuta complet instalatia electrica.
Cladirea ar trebui racordata la reteaua de apa si canalizare menajera de pe strada Garii.
Pentru incalzirea cladirii ar trebui montata o centrala termica pe baza de gaze naturale.
Cladirea ar trebui impartita in 4 sau 5 camere si transformata in dormitor pentru personalul OTF de marfa, care ar sosi cu trenuri de marfa la Husi.
Fiecare camera prevazuta cu: baie proprie (cu: toaleta, chiuveta, cadita dus), un singur pat, cuptor cu microunde, mini-frigider, dulap pentru haine, cuier, noptiera, aer conditionat.
Alte lucrari care ar trebui facute in zona statiei CFR Husi:
-Consolidat si prelungit zidul de beton din capatul infundat al statiei pana in dreptul rampei de marfa respectiv pana in dreptul bazei de receptie a cerealelor. In acest fel acest zid de beton ar aveea o lungime totala de cca 400 m.
-Refacute (consolidate cu beton si refacute cu strat de uzura din asfalt) peroanele- la linia I peron in lungime de 150 m, iar la linia 2 realizat un peron acoperit nou in lungime de cca 150 m.
Inaltimea peroanelor ar trebui sa fie la nivelul podelei automotoarelor „Desiro”, iar pentru facilitarea accesului persoanelor cu dizabilitati ar trebui realizate rampe de acces la peroane.
-Realizate alei de acces (asfaltate sau din pavele) pentru personalul CFR in incinta statiei in lungime totala de cca 600 m:
-o alee de la pasajul de nivel cu strada Dobrina, care sa mearga paralel cu linia 16 si sa faca legatura cu peronul de la linia I;
-alee care trece prin fata fostei cabine nr. 1, apoi pe langa cladirea remizei de locomotive, pe langa dormitorul pentru personalul de tractiune si care face legatura cu magazia CFR si cu rampa de marfa;
-o alee care sa faca legatura intre rampa de marfa si fosta cabina nr. 2;
-traversari peste linii si o alee paralela cu linia 5;
-alee in jurul remizei de locomotive.
-Refacuta si consolidata rampa de marfa (cu o lungime de cca 380 m si o latime de cca 20 m)
-In jurul statiei (la limita cu: Strada Garii, Strada Dobrina, Strada 1 Decembrie, aleea care duce spre gara) realizat un gard imprejmuitor nou din zidarie, pe o lungime de cca 1,2 km.
-La limita cu strada Saca, pe o lungime de cca 120 m, realizat un gard nou din fier forjat.
Pentru accesul in incinta statiei ar trebui prevazute 5 porti de acces (realizate din fier forjat): una pentru accesul auto la rampa de marfa, una pentru accesul pietonal la rampa de marfa, una pentru accesul pietonal la districtul de linii, doua pentru accesul pietonal la cladirea statiei.
Ca si spatii verzi si amenajari florare, acestea ar trebui prevazute in urmatoarele zone: langa remiza de locomotive, ,in curtea cladirii districtului de linii, intre cladirea statiei si cladirea magaziei de bagaje-mesagerii.
Pentru informarea publicului calator ar trebui montate: instalatie noua de radioamplificare si megafoane electrice noi, semne si pictograme iluminate electric, in sala de asteptare monitoare LCD sau cu plasma pentru afisarea „mersului trenurilor”.
In total ar trebui montate un numar de 8 centrale termice pe baza de gaze naturale (pentru incalzirea unor cladiri care ar apartine de CFR-SA si CFR-Calatori si pentru prepararea apei calde menajere).
In: birourile sefilor de statie, birourile de miscare, casele de bilete ar trebui montate chiuvete cu apa calda si rece. Aceste birouri (pentru: sefii de statie, impiegatii de miscare, casieri) ar trebui dotate si cu: cuptoare cu microunde, mini-frigidere, aparate de aer conditionat, dozatoare de apa.
In cladirile statiilor Husi, Cretesti si a HM Podgoriile Husilor ar trebui amenajate toalete, pentru personalul de miscare al CFR-SA si pentru casierii CFR-Calatori din statiile Husi si Cretesti.
Finisarea si amenajarea interioara a cladirilor ar trebui sa se realizeze cu gresie si faianta.
Toaletele pentru publicul calator ar trebui administrate de firme private, iar accesul sa se faca contra-cost.
5. Dotari si instalatii, la remiza Husi, pentru alimentarea si intretinerea automotoarelor si locomotivelor (care ar trebui realizate), apartinand CFR-Calatori:
-Rezervor si instalatie de alimentare cu motorina;
-Instalatie de alimentare cu apa si apa dedurizata;
-Dotari pentru vidanjarea toaletei automotoarelor si pentru spalarea exterioara a automotoarelor si locomotivelor
-Inductor de 2000 hz pentru verificarea functionarii instalatiei indusi;
-Detector de iesire din gabarit
-Instalatie incarcare baterii de acumulatori;
-Prize mono si trifazate montate pe canalele de revizie
-Laptop cu soft pentru diagnoza instalatii automotoare
6. Personal de exploatare necesar (cu domiciliul in Husi si in Cretesti):
a. Ai CFR-SA:
-3 sefi de statie (pentru Husi si Cretesti si unul de rezerva)
-15 impiegati de miscare autorizati pentru manipularea instalatiilor CE (cate 5 pentru Husi, Cretesti si HM Podgoriile Husului)(*daca ar fi tehnic posibil ca toate cele 3 instalatii CE din Husi, Cretesti si HM Podgoriile Husului sa poata fi controlate dintr-un singur loc, tinand cont de distanta care ar fi intre aceste statii, numar necesar de impiegati de miscare se poate reduce)
-cca 20 sau 25 angajati la districtul de intretinere linii Husi (revizori de cale, meseriasi de cale, picheri, sef echipa, sef district)
b. Ai CFR-Calatori:
-3 casieri- vanzatori de bilete (la Husi)
-5 agenti la remiza de locomotive/automotoare Husi
-Personalul de tren si de tractiune care ar deservi eventualele trenuri de calatori de pe linia 604 ar trebui sa apartina de depoul Iasi si de "comanda" Iasi.