Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12289 Data de inscriere : 03/11/2010
Subiect: Re: CFM-Moldova Sam 10 Noi 2018, 18:21
O intrebare: decizia de a achizitiona locomotive noi din Ucraina sau produse de o firma din SUA, are legatura strict cu pretul (o astfel de locomotiva noua este mai ieftina decat sa zicem una noua tip Siemens-Vectron produsa in Germania ?), sau este vorba si de o decizie de natura politica ?
Intreb asta pentru ca in conditiile in care actualul guvern PDM de la Chisinau sustine official apropierea si integrarea R. Moldova de UE, normal mi s-ar fi parut ca in cazul in care se doreste achizitionarea de locomotive noi la CFM, sa se organizeze o licitatie internationala, la care sa participe in primul rand firmele de top din UE care produc locomotive diesel noi- Siemens, Bombardier si Alstom!
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9104 Reputatie : 13012 Data de inscriere : 16/07/2014
Subiect: Re: CFM-Moldova Sam 10 Noi 2018, 21:58
Eu cred ca le-au luat pe astea pentru ca si alte tari CSI le au. Parca din Kazahstan au inceput cu ele.
De unde vrei tu europenism in Republica Moldova? Ei sint doar de fatada, chiar si ucrainienii daca erau proeuropeni luau de la europeni.
Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25569 Data de inscriere : 17/08/2011
Subiect: Re: CFM-Moldova Sam 10 Noi 2018, 22:30
Nimic din ce se produce în CSI sau în SUA nu e conform cu Specificaţiile Tehnice de Interoperabilitate. Să nu uităm că există de ani de zile negocieri între UE şi OCCF/OSJD (Organizaţia de Cooperare a Căilor Ferate/Организация Сотрудничества Железных Дорог-Organizaţia Sotrudnicestva Jeleznâh Dorog - "UIC"-ul estic, condus de ruşi, dar în care sunt membre şi unele state UE ex-comuniste, inclusiv România) pe tema armonizării STI-urilor cu fişele OCCF. Până acum se opun doar statele "Uniunii Vamale" (Rusia, Belarus, Kazahstan), care consideră că e mai bine doar să fie transpuse în fişe OCCF anumite STI-uri privitoare la traficul internaţional şi atât, în vreme ce ceilalţi ar prefera nişte exprimări de genul ,,Se aplică STI x" pentru cam tot, care ar permite şi producătorilor din CSI şi China (mai ales China) să intre pe piaţa europeană, dar şi viceversa. Bine, chinezii îşi permit să lucreze cu multiplu standard (pentru China, pentru CSI şi pentru UE), dar fabricile mai mici nu.
Mă uitam la Innotrans că erau mulţi producători de componente din Rusia şi China... desigur, are ruşilor erau conforme cu OSJD nr. x şi cu GOST nu-ştiu-cât, nici decum cu STI sau cu standardele EN ISO, de trebuia să iei standardul european şi să vezi dacă produsul rusesc era conform.
_________________ :TTT:
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9104 Reputatie : 13012 Data de inscriere : 16/07/2014
Subiect: Re: CFM-Moldova Sam 10 Noi 2018, 22:36
E interesant ce spui, dar in Republica Moldova se aplica GOST, nu?
Crezi ca daca Moldova voia sa cumpere locomotive din Europa nu puteau cumpara? Orice producator le facea pe specificatiile lor nu?
Crezi ca cei de la Pascani cind au refacut automotoarele D1, au sta sa caute ISO 9001?
Americanii daca vor sa vinda ceva la nemti o sa faca STI, daca vor sa vind in Kazahstan fac GoST, iar daca vor sa vinda in Coreea de Sud fac ...?
Suedezii au vindut ASEAla americani, ba chiar am vazut pe net Siemes Desiro in America, alea crezi ca nu respecta normele americane?
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12289 Data de inscriere : 03/11/2010
Subiect: Re: CFM-Moldova Sam 10 Noi 2018, 23:29
dan tm a scris:
E interesant ce spui, dar in Republica Moldova se aplica GOST, nu?
Crezi ca daca Moldova voia sa cumpere locomotive din Europa nu puteau cumpara? Orice producator le facea pe specificatiile lor nu?
Crezi ca cei de la Pascani cind au refacut automotoarele D1, au sta sa caute ISO 9001?
Americanii daca vor sa vinda ceva la nemti o sa faca STI, daca vor sa vind in Kazahstan fac GoST, iar daca vor sa vinda in Coreea de Sud fac ...?
Suedezii au vindut ASEAla americani, ba chiar am vazut pe net Siemes Desiro in America, alea crezi ca nu respecta normele americane?
Daca CFM decidea sa cumpere acele locomotive noi sa zicem de la firma "Siemens", probabil cei de la aceasta firma (bineinteles- daca era vorba de o comanda mai mare) puteau produce si livra catre CFM locomotive noi, adaptate standardelor care se aplica la CFM.
Cat priveste pro-europenismul "official" sau declarativ a unor autoritati de stat- foste si actuale- din Republica Moldova, a mai fost o situatie, in 2011, cand primaria din Chisinau, condusa atunci de pro-europeanul si unionistul Dorin Chirtoaca - a decis sa achizitioneze troleibuze nou, cu fonduri de la o banca europeana. Iar la licitatia organizata atunci de primaria Chisinau au participat numai 3 firme- din Ucraina, Rusia si Belarus! Tinand cont de orientare politica oficiala a lui Dorin Chirtoaca m-as fi asteptat ca la aceea licitatie sa participle si firme din UE si in primul rand din Romania (bine- ca din Romania singura firma si atunci si acum care putea produce/ansambla troleibuze noi este si era "Astra Bus" Arad)!
Dar revenind la situatia CFM, nu stiu ce politician de la Chisinau ar putea sau ar aveea taria de caracter sa spuna lucrurilor pe nume: starea retelei feroviare din Republica Moldova este dezastroasa, si practic intreaga retea CFM (cu exceptia celei situate la est de raul Nistru) trebuie reconstruita de la 0 pe ecartament normal, conform standardelor STI!
Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25569 Data de inscriere : 17/08/2011
Subiect: Re: CFM-Moldova Dum 11 Noi 2018, 00:52
dan tm a scris:
E interesant ce spui, dar in Republica Moldova se aplica GOST, nu?
Se aplică GOST şi nu se face niciun demers pentru trecerea la ISO (noroc că ruşii s-au apucat să armonizeze unele standarde GOST cu ISO). Noi ne-am apucat de treaba asta prin anii '60, când nici nu ne gândeam la UE sau NATO... şi încă mai sunt în vigoare STAS-uri care n-au treabă cu ISO. Şi Moldova cică vrea în UE... păi integrarea în UE nu se face peste noapte, trebuie îndeplinite condiţii politice, economice (inclusiv liberalizarea pieţei energiei şi a cele de transport de persoane), tehnice (aici intră standardele) şi legislative (trebuie transpusă toată legislaţia UE în cea naţională). Durata de viaţă a unei locomotive e de 30 - 40 de ani, ar fi fost necesar ca ele să fie 100% compatibile cu ISO şi cu STI şi apoi să li se aducă mici modificări ca să se ,,potrivească" cu ce e în Moldova.
Citat :
Cat priveste pro-europenismul "official" sau declarativ a unor autoritati de stat- foste si actuale- din Republica Moldova, a mai fost o situatie, in 2011, cand primaria din Chisinau, condusa atunci de pro-europeanul si unionistul Dorin Chirtoaca - a decis sa achizitioneze troleibuze nou, cu fonduri de la o banca europeana. Iar la licitatia organizata atunci de primaria Chisinau au participat numai 3 firme- din Ucraina, Rusia si Belarus! Tinand cont de orientare politica oficiala a lui Dorin Chirtoaca m-as fi asteptat ca la aceea licitatie sa participle si firme din UE si in primul rand din Romania (bine- ca din Romania singura firma si atunci si acum care putea produce/ansambla troleibuze noi este si era "Astra Bus" Arad)!
În general vehiculele neconforme diverselor norme UE sunt cam la jumătate de preţ faţă de cele conforme. Diversele reglementări de siguranţă pentru caroserii şi şasiuri, de eficienţă energetică, de poluare (mă rog, nu e cazul pentru troleibuze), de utilizare a diverselor materiale (de ex în UE nu ai voie cu azbest la izolaţie) ş.a., la care se adaugă salariile mai mari, programul de lucru de maxim 8 ore pe zi, respectarea normelor de mediu de către fabrici, costul pregătirii personalului, obligativitatea respectării normelor de protecţie a muncii (inclusiv echipament de protecţie certificat) ş.a. fac această diferenţă de preţ.
_________________ :TTT:
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9104 Reputatie : 13012 Data de inscriere : 16/07/2014
Subiect: Re: CFM-Moldova Dum 11 Noi 2018, 01:06
Iar incurci lucrurile.
Cum adica sa refaci de la zero toata reteaua feroviara? pai asta inseamna si sa inlocuiesti tot materialul feroviar, nici tarile baltice mai bogate nu au facut asta, ca sa nu mai spun ca si Polonoa are inca activa o linie larga de 400 km.
Eu cred ca esti pe linga subiect.
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9104 Reputatie : 13012 Data de inscriere : 16/07/2014
Subiect: Re: CFM-Moldova Dum 11 Noi 2018, 01:12
Probabil ca noi am inceput sa le armonizam inca din vremea cind am luat locomotive elevetiene si suedeze ca sa discutam de domeniul feroviar.
Nu cred ca are rost sa discutam despre europenism dincolo de Prut. S-a scris la nesfirsit.
interesant ca la noi circula destule autovehicole de prin Belarus (autobuze, tractoare).
Noi fiind in UE inseamna ca ei si-au adaptat stanardele pentru UE.
Despre mediu n-are rost sa vorbim, la noi documentatiile de mediu sugruma chiar si investitiile mari ale statului, gen alimentari cu apa sau chiar lucrarile de pe M 200 pe cind in Republica Moldova...
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12289 Data de inscriere : 03/11/2010
Subiect: Re: CFM-Moldova Dum 11 Noi 2018, 11:44
dan tm a scris:
Iar incurci lucrurile.
Cum adica sa refaci de la zero toata reteaua feroviara? pai asta inseamna si sa inlocuiesti tot materialul feroviar, nici tarile baltice mai bogate nu au facut asta, ca sa nu mai spun ca si Polonoa are inca activa o linie larga de 400 km.
Eu cred ca esti pe linga subiect.
Ca Republica Moldova sa poata aveea o retea feroviara compatibila cu normele STI ar trebui reconstruita de la zero. Reteaua actuala feroviara din RM (si nu neaparat din cauza ecartamentului)nu poate fi adusa la standardele STI prin mici "carpeli", ci numai prin reconstructia completa.
Lungimea retelei de reconstruit nu ar fi extrem de mare- daca excludem partea de la est de Nistru, in RM nu sunt mai mult de 1300- 1400 km de cale ferata.
In privinta liberalizarii pietei de energie din RM, din cate stiu in RM practic nu exista hidrocentrale sau termocentrale care sa produca energie electrica (cu exceptia hidrocentralei Stanca-Costesti pe raul Prut , a hidrocentralei Dubasari pe raul Nistru si a termocentralei Cugiurgan- insa ultimile doua se afla la est de raul Nistru, fiind controlate de separatistii transnistreni), deci RM trebuie sa importe tot necesarul de energie electrica.
Mai exista doua CET-uri in Chisinau si unul in Balti, dar acestea apartin de autoritatile locale (primariile de acolo), fiind utilizate in principal pentru producerea energiei termice.
In sectorul de transport a energiei electrice exista o singura companie de stat- "Moldelectrica". Sigur ca m-as bucura ca majoritatea actiunilor "Moldelectrica" sa fie cumparate de compania romaneasca de stat "Transelectrica"- dar asta depinde tot de o decizie politica a guvernului de la Chisinau.
In sectorul distributiei si furnizarii energiei electrice, exista si in RM firme private- de exemplul firma spaniola "Union Fenosa". Acuma ar fi bine daca acceleasi firme private care se ocupa cu furnizarea si distributia energiei electrice in Romania sa faca accelasi lucru si in RM. Dar din pacate nici nemtii de la "Delgaz Grid" nici italienii de la ENEL nu s-au aratat interesati sa achizitioneze vreo filiala sau societate de distributie si furnizare a energiei electrice din RM.
marius664
Numarul mesajelor : 2938 Varsta : 45 Localizare : Alexandria Reputatie : 6914 Data de inscriere : 23/01/2014
Subiect: Re: CFM-Moldova Dum 11 Noi 2018, 12:47
Eu cred ca pretul si termenul de plata a fost decizia de lua de la ucrainieni.Cele de la Siemens erau probabil mai scumpe, iar Ucraina e mai aproape de Moldova si in caz de livrare sau de service...
Veaceslav_MD
Numarul mesajelor : 240 Localizare : CFM Reputatie : 3637 Data de inscriere : 09/08/2015
Subiect: Re: CFM-Moldova Dum 11 Noi 2018, 14:04
marius664 a scris:
Eu cred ca pretul si termenul de plata a fost decizia de lua de la ucrainieni.Cele de la Siemens erau probabil mai scumpe, iar Ucraina e mai aproape de Moldova si in caz de livrare sau de service...
Era o licitatie internationala, in urma careia a castigat compania General Electric din SUA. Nu vor achizitiona locomotive din Ucraina si nici din Kazahstan, doar vam aratat care locomitive vor fi la CFM, deoarece la Uncaineni tot a castigat General Electric licitatia. Cea locomotive de pe foto, este prima care a sosit in Ucraina din SUA si este acum in teste.
Veaceslav_MD
Numarul mesajelor : 240 Localizare : CFM Reputatie : 3637 Data de inscriere : 09/08/2015