- ldh80 a scris:
- Acuma nu știu dacă, realist vorbind, municipiul Cluj-Napoca chiar aveea nevoie de metrou sau e doar un moft a administrației locale de acolo!
O rețea de tramvaie și troleibuze, extinsă și bine pusa la punct, inclusiv prin sistem de tramvaie tip light rail, chiar nu ar fi făcut față la necesitățile de transport din Cluj-Napoca ?!
Știam că metroul este necesar doar în orașele care depășesc cifra un un milion de locuitori!
Parerea mea personala ca si cloogian de 10 ani mutat in cloogi:
metroul o sa fie un cosmar.
Da, e cool, e fain, dar o sa vina cu niste consecinte...
In Cluj e foarte multa reclama si asta atrage lumea sa vina, sa se mute, dar asta la randul ei doar mareste pretul proprietatilor si al chiriilor.
Peste 10 ani (cand preferabil va fi gata metroul), preturile vor fi astronomice, in oras, asa ca lumea se va muta tot mai la periferie: Floresti, Gilau, Baciu, Apahida si si valoarea proprietatilor din zona aceea va creste.
Probleme e ca... sa se intample asa ceva e conditionat de un flux crescator de "vinituri" (cum le place localnicilor sa ii tachineze pe cei veniti din alte localitati), si da... e nevoie de o populatie mare pentru metrou... or Clujul cu localitatile prin care ar trece (floresti - faza I, Gilau - faza II), cu foarte mare dificultate strange 500000 locuitori.
Indiferent de cat va fi populatia Clujul si a zonei metropolitane, metroul va avea ceva ... costuri, care nu stiu cum le vom suporta (daca o sa mai fiu in zona atunci).
Am o parere rezervata din mai multi factori:
1) supraentuziasmul lui Boc (-)
2) scaderea populatiei rezidente din Cluj (-)
3) cresterea economica a Romaniei care fac tara tot mai atractiva (deja vad ca ne vin si in Cluj colegi din Grecia, Germania, Bangladesh, Africa de Sud, etc. si se stabilesc aici, deci castiga mult si suficient cat sa traiasca si economiseasca, +)
4) oferta de locuri de munca specializate (din partea firmelor romanesti si straine, care tot mai atrag personal, +)
5) traficul o sa fie praf cand incep lucrarile ( pentru ca am inteles ca pe arterele principale vor sapa vertical, iar orasul nu are artere alternative disponibile, -)
6) constructia unei cai ferate de viteza spre granita si tren metropolitan (+/-, da trenul o sa mai imprastie populatia si naveta spre Huedin, dar de ar face odata trenul ala metropolitan cu tunel sub Hoia-Baciu spre Floresti, Aghires si Bontida AR FI ASA GROZAV)
Mi-e foarte greu sa cuantizez ce va fi peste 10 ani, si sunt 50/50 sanse sa avem metrou fancy, dar cu costuri mari de mentenanta sau sa avem metrou fancy dar cu preturi la imobiliare apropiate de Elvetia, dar si populatie asezata limitrof, mai mult sau mai putin conform proiectiei lui Boc de 1 milion locuitori (Cluj+metropolitan).
Asa ca daca e asa greu de vazut ce va fi peste 10 ani in raport cu metroul si populatia, cred ca mai bine mergea o retea vasta de tramvaie si defapt era si in plan realizarea unei asemenea retele:
https://www.stiridecluj.ro/politic/ceausescu-planifica-in-1988-extinderea-tramvaiului-spre-periferiile-clujului-de-ce-acum-tramvaiul-nu-e-vazut-ca-o-solutie-foto
Am fost in Elvetia, si am vazut ce bine rezolva tramvaiul problema traficului (In Elvetia doar Lausanne are linie de metrou, 1 singura linie, 1 singur oras in toata tara), restul tarii e impanzit de tramvaie si trolee, in special Zurich m-a marcat ce vasta poate fi reteaua, iar cu populatia lui relativ apropiata cu cea a clujului (400000 vs. 325000) problema mobilitatii se rezolva destul de bine, strazile sunt destul de decongestioante, din vazute (parerea unui neavizat, un studiu de trafic releva mai bine situatia), bine dar ei au si tren metropolitan bine pus la punct. Am cunostinta care lucreaza in Zurich, dar locuieste in Oetliberg, ia trenul si in 20 minute ajunge in oras.
Si mai avem si exemplul orasului Oradea, care incontinuu isi extinde reteaua de tramvaie, deci functioneaza si se poate.
Nu stiu... ce pot sa iti zic cu certitudine: Cluj e aglomerat pe perioada scolii si a facultatii, vara bate vantul, vom avea un metrou (fie ca il vrem sau nu, fie ca ni-l permitem sau nu, traficul va fi cu voia Domnului ca studiile de trafic le secretizeaza Boc).
Tramvaiul se poate sa fixeze problema traficului pe termen scurt, iar metroul pe termen lung.
Poate de asta mizeaza asa mult pe metrou, ca sa sufoce orasul cu traficul, lumea sa migreze spre metoru si astfel sa il faca rentabil?
E speculatie, nu mai stiu ce sa cred...