|
| Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta | |
| | |
Autor | Mesaj |
---|
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 13:25 | |
| Deschis acest nou topic, pentru a posta informatii cu privire la vechea configuratie a cailor ferate din orasul Constanta, inainte de 1960, cand s-a inaugurat actuala gara Constanta. Deoarece dezvoltarea cailor ferate de aici s-a facut in stransa legatura cu dezvoltarea portului Constanta, voi posta si cateva informatii (chiar daca nu sunt strict de specialitate acestui forum) despre dezvoltarea portului Constanta.
Astfel, anul 1857 marcheaza primul "pas" facut de zona Dobrogei (pe atunci aflata sub ocupatie otomana) catre modernizare, prin obtinerea, de catre compania britanica "Danube and Black Sea Railway Company ltd", din partea guvernului otoman, a concesiunii pentru constructia si exploadarea cai ferate Cernavoda Port- Cernavoda Oras- Saligny est- Medgidia- Dorobantu- Basarabi- Palas- Constanta Oras- Constanta Port.
In 1860 aceasta cale ferata este inaugurata. In interiorul orasului Constanta linia urma un traseu diferit fata de cel actual: din statia Palas urma traseul actualei linii ferate industriale ce deserveste "Atelierele Euro est" si "Oil Terminal". Aceasta portiune de linie (in lungime de cca 4 km) exista si este folosita si astazi ca linie industriala. A doua portiune de linie (desfiintata in 1959-1960, cand s-a inaugurat noua gara Constanta), traversa piata si parcul actualei gari, si ajungea la intersectia strazilor: Garii, Bdul. 1 Mai, Bdul. Ferdinand, Bdul. 1 Decembrie 1918. De aici vechea linie urma traseul Bdul. Ferdinand, si ajungea la vechea gara Constanta, situata in zona actualului parc arheologic. Lungimea acestei portiuni desfiintate in 1959-1960 era de cca 2 km. Vechea cladire a garii Constanta nu stiu cand a fost demolata.
Tot in 1860, pentru racordarea feroviara a portului Constanta-atunci inaugurat (bazinul portuar de atunci aveea o suprafata de 4 hectare, era danc de 5,20 m si aveea un dig in lungime de 20 m) este construita asa-numita "linie in zig-zag", linie cu trei rebrusmente, lungimea ei fiind de 2,6 km. Aceasta linie se ramifica cu putin inainte de intrarea in gara Constanta-Oras (in zona actualei "Aleeii Lupeni") si mergea oarecum paralel cu strada portului si strada Marinarilor. Vechea gara Constanta-Port se afla in zona unde se termina acum cele doua strazi. Insa, din cauza diferentei de nivel de 30 m, a celor trei rebrusamente, dar si din cauza instabilitatii solului din aceea zona, exploadarea acestei linii in zig-zag s-a facut in conditii dificile. Linia in zig-zag s-a folosit pana in 1937, cand este desfiintata (cu ocazia lucrarilor de demontare a liniei si tersamentului s-a descoperit vechiul mozaic roman).
Din aceasta cauza, la sfarsitul secolului 19, se punea problema constructiei unui nou racord pentru port, care sa poata fi exploadat in conditii mai favorabile. Astfel, intre anii 1896-1900, se executa linia Palas-Constanta Port, prin tunelul construite de Anghel Saligny, tunelul avand lungimea de 500 m si fiind realizat din zidarie. Lungimea acestei linii (masurata din punctul in care se termina liniile modernizate de la iesirea din statia Palas- putin mai la est fata de pasajul cu strada Aurel Vlaicu, si pana in vechea statie Constanta Port, este de cca 5 km). Acest al doilea acces spre portul Constanta a fost utilizat pana in 1992.
Ar mai fi existat si o linie care pleca din vechea gara Constanta si ajungea la asa-numitele "Baile La Vii", in lungime de 3 km. Cand a fost inaugurata nu stiu, si nici traseul ei. Cer este ca in anul 1903, cand incep lucrarile de extindere a portului Constanta, acele prime "Bai la Viii" sunt desfiintate si implicit aceea linie ferata. In anul 1909 este inagurat portul extins Constanta.
Dupa desfiintarea "Bailor la Vii", se punea problema constructiei pe un nou amplasament a unor "Baii". Locatia aleasa a fost Mamaia. Pentru accesul turistilor la noile "Baii", cu o parte din materialele recuperate de la desfiintarea caii ferate Constanta-Baile La Vii, Directia Linii- Serviciul Linii Constanta, inaugureaza la 2/15 octombrie 1905, linia ferata Constanta- Baile Mamaia, in lungime de 8 km. Traseul primei cai ferate Constanta-Mamaia era: se desprindea din linia principala la intersectia Bdul. Ferdinand cu Bdul. I.G.Duca, apoi urma traseul Bdul. I.G.Duca, apoi a BDUL. Mamaia, strabatea cartierul Tabacariei, si ajungea la vechea statie Mamaia, situata pe locul unde se afla azi Cazinoul. Pe aceasta linie existau haltele: Callatis, Aegissus, Tataia, traseul fiind parcurs in 30 de minute. |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 13:38 | |
| Dupa primul razboi mondial, ca urmare a extinderii si dezvoltarii orasului Constanta, caile ferate din interiorul orasului si zonele adiacente sufera unele modificari.
Astfel, vechiul traseu al liniei Constanta- Mamaia este desfiintat, in schimb la data de 14 iulie 1938, este inaugurat un alt traseu. Acesta se desprindea din linia principala la intersectia Bdul. 1 Mai/ Bdul. 1 Decembrie 1918/ Bdul. Ferdinand/ Strada Garii, apoi urma traseul Bdul. 1 Decembrie 1918, si in zona actualei "Case de cultura" exista gara Constanta-Obor. Apoi linia urma traseul Bdul. Alexandru Lapusneanul, trecea la vest de lacul Tabacariei, apoi mergea o scurta portiune paralel cu Bdul. Aurel Vlaicu, dupa care intra in zona statiunii Mamaia. Cu aceasta ocazia statia Baile Mamaia este reconstruita si mutata pe un nou amplasament. Statiile si haltele de pe acest nou traseu erau: Canton 2 h (km 1), Stefan cel Mare h. (km 2), strada Carol h. (km 5), Mamaia/Baile Mamaia (km 10) si Rex (km 11). |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 14:06 | |
| In anul 1928, vechiul traseu este prelungit de la Baile Mamaia spre Mamaia Sat- Scoala de tragere si bombardament, din motive strategice. Zece ani mai tarziu, in 1938, cand este inaugurat noul traseu al liniei spre Mamaia, si portiunea sus-mentionata este mutata pe un nou amplasament. Lungimea acestui nou tronson (din statia Baile Mamaia- in dreptul Cazinoului, si pana statiei "Scoala de tragere si bombardament"-situata probabil in zona actualului "Han al piratilor") era de cca 7 km.
Tot in perioada interbelica, in 1937 este desfiintata si linia in zig-zag Constanta Oras- Constanta Port , si este inaugurata si linia spre Mangalia. Din vechea gara Constanta si pana in zona de traversare a tunelului (unde intra in actualul traseu), distanta era de cca 2 km.
Undeva in perioada 1949-1954, traficul de calatori pe linia Constanta Oras- Baile Mamaia inceteaza. |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 14:42 | |
| In anul 1949, cu ocazia inceperii lucrarilor de constructie a canalului navigabil Dunare-Marea Neagra, incep si lucrarile la linia Palas- Cogealia(Lumina)- Betonaj (Capu Midia) si Dorobantu-Cogealia (Lumina). In 1952 linia este inaugurata, cu urmatoarele statii si halte: Palas (km 0), Traian h. (km 2; halta era situata in zona actualei gari Constanta Marfuri), Siutghiol (km 15), Cogealia/Lumina (km 20), Tasaul h., Orasul Nou h. (probabil pe locul actualei statii Navodari; km 22) si Betonaj (actuala statie Capu Midia; km 29). Linia apare in "Mersul trenurilor din 1958".
De asemenea, se mai construieste un racord care pleca de la halta Traian, strabatea actualul cartier "inel 2", apoi urma traseu strazilor Eliberarii si Bdul. I.L.Caragiale, pentru a ajunge la statia Constanta Obor (situata pe linia spre Mamaia din 1938). Lungimea racordului era de cca 2 km.
Un alt racord este realizat si intre statiile "Scoala de tragere si bombardament" si Orasul Nou (actuala statie Navodari), in lungime de 3 km.
Spre sfarsitul anilor 50', din cauza cresterii traficului de calatori si marfuri, dar si a dezvoltarii si extinderii orasului Constanta, se impunea reconfigurarea cailor ferate de aici si constructia unei noi gari la Constanta, pentru a putea face fata noilor cerinte a circulatiei. In plus, introducerea in 1959 a troleibuzelor (mai silentioase), care incep sa asigure legatura cu statiunea Mamaia, ducea la scaderea importantei cai ferate spre statiunea Mamaia.
|
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 15:16 | |
| Astfel, la data de 15 august 1959, incep lucrarile de constructie a noi gari Constanta, si de schimbarea a configuratiei pe noi amplasamente a unor portiuni de cai ferate din interiorul orasului Constanta si de desfiintare a altor portiuni. Noua gara Constanta este inaugurata la data de 15 mai 1960, intr-un timp scurt de lainceperea lucrarilor, tinand seama de complexitatea lor. Seful de santier a fost Dumitru Popescu, remarcandu-se si arhitectul Teodor Woinarowski si seful de lot Constantin Velici. Noua gara este prevazuta cu un dispozitiv format din 10 linii, o statie tehnica pentru revizia vagoanelor de calatori si o instalatie de comanda tip CED-CR-3.
Cu aceasta ocazie sunt desfiintate si demontate din teren: unele portiuni de linie (Oil Terminal- vechea gara Constanta= 2 km; vechea gara- racordul cu linia de Mangalia= 2,3 km; Ram.- Constanta Obor= 1,3 km; Traian h.- Constanta Obor= 2,4 km; Constanta Obor- Baile Mamaia- Mamaia Sat- Scoala de Tragere si Bombardament- Navodari= 16 km), sunt desfiintate si apoi demolate 4 statii (Constanta Obor, vechea gara Constanta Oras, vechea gara Constanta Port, statia Baile Mamaia).
Dupa 1960, pentru preluarea traficului de marfa este infiintata statia Constanta Marfuri (pe locul fostei halte Traian). Cu aceasta ocazie este construit si un nou racord- Constanta RAM.2- Constanta Marfuri (in lugime de 2 km; permite accesul direct din noua gara Constanta spre Constanta Marfuri- Capu Midia)
Dupa ce in perioada 1964-1982 portul Constanta este extins si modernizat, este realizata si actuala statie Constanta-Port (cu doua grupe).
Pentru accesul din directia Medgidia spre noua statia Constanta Port si spre Mangalia (evitand statia Constanta), se realizeaza noi racorduri: Palas- Ram. Post Medeea- Constanta Ram. 3- Constanta Ram. Vii (4, 4 km; permite accesul dinspre Medgidia spre Mangalia), Constanta Ram. 3- Constanta RAM. 2 (637 m), Constanta Ram. 3- Constanta Port (4 km).
Dupa 1980, cand este construit canalul Dunare - Marea Neagra (inaugurat la 24 mai 1984) si noul port Constanta Sud-Agigea, sunt realizate: HM Agigea Ecluza, statiile Agigea Sud si Agigea POrt, si liniile: Agigea Ecluza HM- Ram.- Agigea Port (3,2 km) si Agigea Ecluza HM- Agigea Sud- Ram. (cca 3 km). |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 15:36 | |
| In privinta lucrarilor de dublare si electrificare a cailor ferate din complexul Constanta, primele lucrari se fac in anul 1932, cand este dublata linia Cernavoda Pod- vechea gara Constanta.
Apoi urmeaza o "pauza" de cca 30 de ani, dupa 1960, fiind dublate si liniile: Constanta Marfuri- Capu Midia, Constanta- Agigea Ecluza HM, Palas- Ram. Post Medeea- Constanta RAM. 3- Constanta Ram. Vii si Constanta Ram. 3- Constanta Port.
In privinta electrificarii, in anul 1978 ajungea prima locomotiva electrica in gara Constanta, o data cu electrificarea cai ferate Bucuresti- Constanta. Ulterior, vor mai fi electrificate si liniile: Constanta- Agigea Ecluza HM, Palas- Constanta Marfuri, Constanta Ram. 1- Constanta Marfuri, Palas- Ram. Post Medeea- Constanta Ram 3- Constanta Ram. Vii, Constanta Ram. 3- Constanta Ram. 2, Constanta Ram.3- Constanta Port, Palas- Constanta Port (prin tunel; undeva am vazut o poza cu o locomotiva electrica trecand prin tunel), Agigea Ecluza HM- RAM.- Agigea Port si Agigea Ecluza HM- Agigea Sud- Ram. Astfel, se realizeaza o retea bine conceputa in interiorul orasului Constanta, separandu-se fluxurile de calatori de cele de marfa, si permitand accesul cu tractiune electrica pana in cele 3 statii de marfa (Constanta Marfuri, Constanta port si Agigea port).
Se extinde si triajul Palas si sunt realizate noi linii industriale in cele doua "zone industriale" din oras (Palas si Constanta Marfuri) |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Vin 03 Ian 2014, 15:40 | |
| Sper ca informatiile prezentate sa fie utile, iar daca s-a strecurat vreo greseala, imi cer scuze! Cineva care locuieste in orasul Constanta ar putea aduce mai multe completari sau corecturi.
Surse:
-Almanahul marii, 1989; -Site-ul "Tramclub"- "Gari- repere importante pe traseele de transport" (unde puteti gasi informatii valoaroase despre constructia noilor gari din Constanta si Brasov si despre vechea configuratie a cailor ferate din interiorul acestor orase inainte de 1960). |
| | | nokia2010
Numarul mesajelor : 369 Varsta : 41 Localizare : Bucureşti, Republica Hoţitoare România Reputatie : 5543 Data de inscriere : 28/10/2010
| | | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Mar 21 Ian 2014, 19:36 | |
| Cateva remarci despre aceasta ruta:
-fosta Traian h. era situata in zona actualului capat al autobuzului 51. Aceasta Traian h. era si halta dar si punct de ramificatie in accelasi timp, de aici ramificandu-se in dreapta linia spre Constanta Obor, linie ce strabatea actualul cartier "Inel 2" in zona strazii Ion Neculce si apoi mergea paralel cu strada Eliberarii si Bdul. I.L.Caragiale.
-in 1958 statia Constanta Marfuri nu exista- a fost realizata probabil in anii 60'
-rolul liniei Traian h.- Constanta Obor era probabil acele de a deservi de catre trenuri de calatori gara Constanta Obor, in conditiile in care in 1958 deja nu mai circulau trenuri de calatori pe linia Constanta (gara veche)- Constanta Obor- Mamaia. Linia Traian h.- Constanta Obor a fost desfiintata o data cu linia spre Mamaia.
-De vazut corespondenta dintre denumire de atunci si cele actuale:
Cogealia=Lumina Tasaul= ? Orasul Nou=probabil Navodari Betonaj= probabil Capu Midia. |
| | | Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 68 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6796 Data de inscriere : 21/02/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Lun 28 Apr 2014, 14:14 | |
| Bombardamentul Constantei 1916
Schema primului atac din 1941 |
| | | Vizitator Vizitator
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Lun 28 Apr 2014, 14:47 | |
| |
| | | Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 68 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6796 Data de inscriere : 21/02/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Mar 29 Apr 2014, 11:47 | |
| Depoul de locomotive din portul Constanta
Constanta 1863
Constanta-gara de la poarta 1-dupa 1910
Gara de la poarta 1-1890 |
| | | nokia2010
Numarul mesajelor : 369 Varsta : 41 Localizare : Bucureşti, Republica Hoţitoare România Reputatie : 5543 Data de inscriere : 28/10/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Dum 23 Noi 2014, 02:52 | |
| Puse de userul reverse pe forumul skyscrapercity (ssc) la topicul (threadul) "Constanţa - Old photography showcase", pg. 185
1913: http://i5.minus.com/iM0ts1YPGR4e1.jpg
1918? http://i2.minus.com/igY88wELKJVuZ.jpg
Locaţia pe unde au fost făcute pozele: http://i2.minus.com/iwliq7An6xRQ9.jpg
Şi una din 1910 cu linia care cobora în zig-zag la port (pusă de Radu Cornescu tot acol): https://2img.net/h/oi62.tinypic.com/10dgphs.jpg |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Dum 23 Noi 2014, 12:44 | |
| Statia Constanta-Marfuri nu este acceiasi cu fosta statie Constanta-Obor.
In anul 1952, cand este construita linia Palas- Lumina (atunci Cogealia)- Navodari (atunci Orasul Nou)- Capu Midia (atunci "Betonaj"), se realizeaza si o linie ferata de racord intre linia spre Navodari si linia spre Mamaia (traseul nou inaugurat in 1938), linie de racord ce pleca din Ram. Traian si ajungea in statia Constanta-Obor (situata pe traseul nou al liniei de Mamaia).
Traseul acestei linii de racord era: se desprindea din linia spre Navodari in zona de intrare a actualei statii Constanta-Marfuri, apoi printr-o curba destul de stransa spre dreapta mergea spre est, traversa actualul cartier "Inel 2", se intersecta cu strada Dezrobirii, Cutezatorilor si Corbului, apoi mergea paralel cu strada eliberarii, apoi paralel cu Bdul. I.L.Caragiale, si se unea cu traseul nou spre Mamaia in fosta statie Constanta-Obor, situata in zona actualei Case de Cultura a Sindicatelor.
In anii 1958-1960, cu ocazia realizarii actualei gari Constanta pe actualul amplasament si a reorganizarii complete a complexului feroviar Constanta, sunt desfiintate urmatoarele sectoare de linii din interiorul orasului Constanta si implicit statia Constanta-Obor (rolul ei fiind preluat de nou-infiintata atunci statie Constanta-Marfuri):
-vechiul traseu al M800, dintre "Oil Terminal" si vechea gara Constanta-Oras; -vechiul traseu al M800, dintre vechea gara Constanta-Oras si racordul spre Mangalia; -linia spre Mamaia; -linia de racord dintre fosta RAM. Traian si fosta statie Constanta-Obor |
| | | cata
Numarul mesajelor : 282 Varsta : 46 Localizare : Bucuresti Reputatie : 5765 Data de inscriere : 01/02/2010
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta Lun 24 Noi 2014, 14:11 | |
| - nokia2010 a scris:
- Şi una din 1910 cu linia care cobora în zig-zag la port (pusă de Radu Cornescu tot acol): https://2img.net/h/oi62.tinypic.com/10dgphs.jpg
poza e de la baza digului de larg si arata liniile de jos din port (in spatele pozarului spre mana lui stanga este poarta 1). Din linia in Z nu se vede decat un opritor in stanga sus. Este unul din opritoarele peste care mai sareau din cand in cand vagoane |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta | |
| |
| | | | Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |