|
| Semnale mecanice (Semafoare) | |
|
+26TVlad Nesebar electrica912 Norbi Bobby_TM marcelbanu Balto @ndrey Andrey_tm cristi CFR kasapis2007 razwy AndreiStefan Adrian78 Sergiu rmn DUAL Jhonyla Dr2005 cfr500 ionutz72 NicuS Semafor Teodor Vlad Costin.H COSTACHE MIHAIL 30 participanți | |
Autor | Mesaj |
---|
Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 68 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6798 Data de inscriere : 21/02/2010
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) Lun Iul 25, 2016 4:38 pm | |
| |
| | | Norbi V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2636 Varsta : 31 Localizare : Bistrita Reputatie : 8671 Data de inscriere : 19/04/2009
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) Dum Aug 21, 2016 8:09 pm | |
| Semafoarele de ieşire din Baciu Triaj Hm. spre Mera Hm. DSCN3963 by Tottosy Norbert, on Flickr |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12288 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) Mier Noi 09, 2016 2:17 pm | |
| Din cate stiu, aceste semnale mecanice (semafoare) au aparut la CFR dupa primul razboi mondial, fiind un model german!
Din cate stiu, pot exista urmatoarele tipuri de semnale mecanice (semafoare)
1. De iesire din statie (cu o paleta, sau cu doua palete, daca din accelasi cap al statiei se ramifica mai multe directii de mers)
Dupa ce criterii se amplaseaza un singur semnal mecanic de iesire (care deserveste toate liniile) sau cate un semnal mecanic de iesire, pentru fiecare linie in parte ?
2. De intrare in statie ( cu doua palete + o paleta dreptunghiulara galbena, care arata indicatie semnalului mecanic de iesire. Semnalele mecanice de intrare in statiile infundate nu au paleta dreptunghiulara galbena).
3. Prevestitoare (cu o paleta+ o paleta dreptunghiulara galbena, care arata indicatia care o va da semnalul mecanic de intrare)
Paleta dreptunghiulara galbena la semnalele mecanice prevestitoare a fost introdusa dupa accidentului de la Frunzeasca, pentru a rata daca semnalul mecanic de intrara arata liber cu viteza stabilita (intrare in statie pe linie directa) ori liber cu viteza redusa (intrare in statie pe linie abatuta).
4. Repetitoare a semnalelor mecanice de iesire (cu o singura paleta)
5. De manevra (cu o singura paleta de culoare albastra si forma de romb)
Pentru iluminarea semnalelor mecanice pe timp de noapte, se utilizeaza felinare (alimentate initial cu gaz lampant) si un sistem de ochelari, cu sticla colorata in verde, rosu sau galben (acei ochelari fiind actionati prin intermediul unor parghii, o data cu actionarea paletei semnalului mecanic).
Ulterior, acele felinare alimentate cu gaz lampant au fost inlocuite cu becuri electrice (motivul este usor de intuit- mai usor de intretinut, greutati in aprovizionarea ritmica a statiilor cu gaz lampant, etc)
Dar o intrebare- atunci când trebuie schimbata butelia cu gaz lampant care alimenteaza felinarul semnalului mecanic, cum se procedeaza ?! Acarul se urca pe catargul semnalului mecanic pana in dreptul felinarului, ori acel felinar este coborat pe catargul semnalului mecanic pana aproape de nivelul solului ? Daca in cazul semnalelor mecanice de iesire si de intrare, situate in apropierea cabinelor de acar, aceasta operatiune se face mai usor, in cazul semnalelor mecanice prevestitoare (situate de regula la cca 1 km distanta de statie), mai ales iarna, pe vreme cu viscol sau vânt puternic, trebuie sa fie o adevarata placere pentru acar sa se deplaseze cu butelia de schimb cu gaz lampant, pe jos, pana la semnalul mecanic prevestitor!
Pentru actionarea semnalelor mecanice, se utilizeaza transmisii cu sarme si leviere, montate langa cabinele de acar (sau in unele cazuri in interiorul cabinelor de acar). Pentru ca aceste sarme sa stea bine intinse, se utilizeaza asa-numitele trolii. Pentru a nu permite punerea pe liber a semnalelor mecanice decat in anumite conditii si a reduce posibilitatea unor erori umane din partea acarilor, pe suportul levierelor de actionarea a semnalelor mecanice, se monteaza o incuietoare cu cheie, care nu permite deblocarea si actionarea levierelor decat daca in aceea incuietoare este introdusa asa-numita cheie de semnal.
Aceste transmis cu sarme au anumite dezavantaje- necesita periodic unse, verificate, intinse, iar iarna se mai depuna zapada sau gheata pe ele, ceea ce le poate ingreuna functionarea.
Pentru ca impiegatul de miscare in biroul de miscare si acarii in cabinele de acar sa aibă confirmarea punerii pe liber a semnalelor mecanice, se foloseste un anumit sistem, astfel. In partea superioara a catargului semnalelor mecanice se monteaza un fel de intrerupator. Astfel, atunci când semnalul mecanic este pus pe liber, iar paleta acestuia se afla in pozitia corespunzatoare, miscarea paletei semnalului mecanic antreneaza si miscarea unei parghii, care actioneaza acel sa-i spunem asa intrerupator, care determina închiderea unui circuit electric. Acest fapt duce la aprinderea unor becuri, pe panourile SBW atat din biroul de miscare, cat si din cabinele de acar.
Pe panoul SBW din biroul de miscare exista becuri care confirma punerea pe liber a semnalelor mecanice de intrare si iesire, iar pe panoul SBW din cabina de acar exista becuri care confirma punerea pe liber numai pentru semnalele de iesire, de intrare si prevestitor numai din capatul respectiv al statiei.
|
| | | Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 68 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6798 Data de inscriere : 21/02/2010
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) Mier Noi 09, 2016 5:43 pm | |
| Te pot informa cum se realiza alimentarea cu combustibil a lampilor de fapt a felinarelor semafoarelor vazuta de mine in copilarie la halta Belcea (511). In functie de sezon,vara sau iarna seful de halta care era si casier si impiegat, dupa ce se lumina de ziua, dupa trecerea ultimului tren, pleca la cele doua semafoare de intrare pe rand, functie de timpul care-l avea pana la sosirea urmatorului tren. Odata ajuns la baza catargului semaforului, actiona o manivela prin care cobora cele doua lampi ce iluminasera toata noaptea, le stingea si le aducea in cladirea haltei. Vezi in fotografia de mai jos acea manivela care era usor deasupra rotii care actiona bratele in plan frontal.Salariatul care intra in tura de noapte, pregatea, felinarele , completa combustibilul, stergea sticla de fum ridica fitilul, le aprindea si apoi le ducea la fiecare semafor in parte, ridicandu-le pe catarg. Pentru prevestitoare nu stiu daca tot el le schimba sau cantonierul din apropierea acestora. Stiu ca intre halta Belcea si gara Leorda pe o distanta de 4-5 km erau 4 cantoane. Cantonierul ridica si cobora barierele, era prezent la defilarea trenului si probabil facea si schimbarea felinarelor la prevestitoare . In legatura cu combustibilul stiu ca se folosea uleiul de rapita care nu era atat de inflamabil ca si gazul lampant.Manevrantii si scriitorii de vagoane, magazinerii aveau in dotare mici felinare patrate care functionau cu ulei de rapita. Stiu sigur pentru ca vedeam zilnic la tatal meu acest felinar care avea si o clama prin care acesta se putea prinde pe pieptul utilizatorului pentru ca acesta sa aiba mainile libere atunci cand trebuia sa scrie noaptea datele de pe etichetele vagoanelor de marfa precum si numarul si seria acestora, atunci cand luau in primire trenurile sosite in garile mari, triaje. |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12288 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) Mier Noi 09, 2016 7:41 pm | |
| Va multumesc pentru aceste precizari!
Si vin cu o completare: la Belcea era de fapt un "Post Ajutor Miscare" (in "Mersul trenurilor era trecuta ca si "Ram. Belcea h."), dar, in accelasi timp, si o halta deschisa pentru traficul de calatori cu vanzator de bilete. De la Ram. Belcea (situata intre statiile Bucecea si Leorda) se desprindea o linie pentru o unitate militara.
Cel care deservea "Ram. Belcea" indeplinea atat functia de acar, cat si pe cea de casier (vanzator de bilete). Alta functie, in afara de acestea doua, nu aveea cum sa indeplineasca.
Pe aceea linie care mergea la unitatea militara, probabil exista si un semnal mecanic de manevra si un sabot de deraiere. |
| | | Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 68 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6798 Data de inscriere : 21/02/2010
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) Mier Noi 09, 2016 8:29 pm | |
| Linia care se desprinde la Belcea merge la un depozit al rezervelor statului si nu unitate militara. In cladirea haltei erau si acele leviere de comanda ale semafoarelor care erau actionate de acelasi om. Tot acelasi om, la plecarea trenului ridica fanionul si dadea semnal cu fluierul.De mentionat ca cele doua semafoare de intrare se aflau la 1000 de metri distanta de o parte si de cealalta a haltei.
Cam asa aratau felinarele pentru semafor:
Felinar semafor
Si asa erau cele pentru personalul CFR (li se spuneau lanterne):
Lanterna CFR
Pana a aparea cele cu baterii si I.D.M. aveau aceasta lanterna care avea pe laterale, un gemulet cu sticla verde si unul cu sticla rosie. |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Semnale mecanice (Semafoare) | |
| |
| | | | Semnale mecanice (Semafoare) | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |