- eu a scris:
- Nici Ungaria si nici macar Germania Democrata nu au trecut printr-un regim atat de criminal precum cel ceausist , este foarte simplu sa compari treburi care nu se pot compara... In plus , poporul roman a fost indepartat de Europa de urmasul lui Ceausescu pe numele lui Iliescu , care avea alte planuri cu noi... Romania a fost practic o Coree de Nord europeana spre deosebire de toate celelalte state socialiste
Regimul Ceausist este regretat acum de 80% dintre romani, chiar si de catre cei plecati din tara.
De ce a fost criminal?? pentru ca era industrie, si fiecare avea un loc de munca?? pentru ca era respect fata de lege si institutiile statului??? pentru ca oamenilor li se dadeau case???? Pentru ca era spital in fiecare orasel??? pentru ca nu murea nimeni de foame??? Pentru ca s-a construit o tara???
Acum de ce este bine?? Pentru ca romanii sunt nevoiti sa mearga la mii de km sa fie sclavii strainilor?? este bine ca cei cu bani fac ce vor, omoara,fura, si nu patesc nimic?? este bine ca s-au inchis spitalele si oamenii mor cu zile?? este bine ca romanii si-au cumparat case la preturi exorbitante si sunt sclavi pe viata la bancii??? este bine ca s-a distrus calea ferata si nu mai ai cu ce sa faci naveta de la Buc la Ploiesti?? este bine ca ti se da in cap pentru o bucata de paine si 5 lei??? Iti spun mai bine sa pui mana pe carte si sa vezi cum a fost Romania in perioada comunista fata de celelalte tari, si sa vezi ce s-a construit atunci si ce se construieste acum.8 din 10 romani regreta regimul trecut. Numai un r e t a r d at ca tine poate sa spuna ca Romania a fost o Coree de Nord. Atunci s-a construit ceea ce sa distrus si furat dupa 90. Acum tara este infometata si aruncata in urma. Sa-ti fie rusine ca nu cunosti nimic si iti dai cu parerea degeaba. Dai vina pe Ceausescu pentru ca de fapt suntem un neam de p r o s t i care ne-am invatat sa lasam capul plecat si sa acceptam orice. Toata tara se uita la Tv la oameni gen Becali din care fac zei. Daca da Becali o b a s i n a este bine, tre sa facem si noi , daca zi ce Basescu ca trebuie inchis spitalul tacem si murim , daca se scumpesc biletele CFR si sta pe scara la tren nu zice nimeni nimic. ca ce sa faci Ceausescu e de vina ca a construit prea multi Km de cale ferata cand de fapt avem nevoie de dube.
Exact CE s-a construit pe vremea lui Ceausescu? Hai sa facem o analiza a ce s-a facut in toate domeniile, inclusiv feroviar, sa tragem linie si sa vedem:
1. Transporturi:
Reteaua de drumuri a fost cvasi-abandonata dupa 1970. Daca in perioada 1955-1970 s-au facut modernizari de drumuri (care in principal au constat in asfaltarea retelei interbelice de DN-uri peste fundatiile vechi (fundatii noi pe cateva DN-uri principale), dupa 1970 totul s-a sistat complet, inclusiv reabilitarile curente si reparatiile capitale. Singurul proiect mare dupa 1970 a fost Transfagaraseanul, o constructie pur inutila pentru reteaua nationala de transporturi, care sta 6 luni pe an inchis. In 1989, reteaua de drumuri era distrusa, suficient de degradata incat traversarea tarii sa nu poata fi facuta in mai putin de 14-16 ore, cu dificultati mari. De transporturi de marfa grea pe drumuri nici nu se putea vorbi, existau sleauri de 20-25 cm pe DN1, si pe Bucuresti - Pitesti, pe autostrada era restrictie de 80 km/h si de 3.5 tone - una din primele griji ale UE dupa ce a izbucnit razboiul in Iugoslavia a fost refacerea DN1+7 in Romania pentru ca altfel se gatuia transportul de marfa Turcia-Grecia-Europa.
Reteaua de cai ferate:
Gh. G. Dej a tinut foarte mult la CFR - era ceferist, asa ca, imediat cum s-a terminat razboiul, s-au bagat, din putinii bani ai Romaniei, o gramada de bani in proiecte mari si grele (Bucuresti - Craiova, Salva - Viseu, Bumbesti - Livezeni etc.). Proiectele astea au continuat dupa 1960 (DA-urile, EA-urile + Electroputere, centralizari + automatizari, sistemul de siguranta PZB (cunoscut in Romania ca Indusi),reteaua de telecomunicatii CFR), dar, dupa 1975, au fost stopate sau incetinite masiv. Importurile de sina s-au oprit, RK-urile au incetinit masiv, protocolul de colaborare cu suedezii pentru EA-uri rupt.
Pana si electrificarea liniilor s-a incetinit masiv, desi in transporturile feroviare se aloca aproape 60% din bugetul de transporturi. In perioada 1982-1988 vitezele de circulatie au scazut, in unele cazuri spectaculos - controlati un mers din 1995 cu unul din 1989, si veti vedea ca pe multe linii vitezele in perioada 1990-1995 AU CRESCUT, chiar semnificativ.
Exista un filmulet pe forum in care CFR se lauda cu reteaua de comunicatii si control a circulatiei din 1988. Doar ca tehnologia e de sfarsit de anii '60! In plus, putinele constructii ceausiste de cale ferata - nici macar 100 km in total (Valcele - Rm. Valcea, Tg. Neamt - Pascani, Dornesti - Siret si Brad - Deva), s-au facut cu mare greutate. De astia 100 km vorbesti cand spui de multii km facuti de Ceausescu?
P.S. Reteaua CFR principala si secundara era cvasi-completa (fara Faurei - Tecuci, Salva - Viseu, Bucuresti - Videle - Craiova si Bumbesti - Livezeni) in 1939. Spre deosebire ce Cehosolvacia, Polonia sau chiar Ungaria, comunistii romani nu au extins reteaua semnificativ, asa ca inlocuiti expresia reteaua lasata de Ceausescu cu reteaua lasata de Carol si Ferdinand, si regimurile democratice dintre 1866 si 1938 - asa veti spune un adevar.
Reteaua de aeroporturi:
Nordul Romaniei nu avea control radar la altitudine (cam ca in Africa), iar sudul tarii si aeroporturile foloseau e chipamente din anii '60 (lampi). In afara de OTP si CND (Constanta) nu exista ILS (aterizare dupa instrumente) nicaieri in RO. Din cauza prostului control de trafic, au avut loc accidente aviatice grave, printre care cel de la Kogalniceanu ramane celebru (a fost musamalizat - desi au scapat 9 oameni din 80, ziarele au publicat cel mult o coloana de 10 randuri de text).
Sistemul naval:
Una bucata investitie inutila intr-un canal care se va amortiza in 2350 cel mai devreme. Una bucata investitie inutila intr-un canal care nu se poate amortiza niciodata, orice trafic ar avea fiind sub nivelul cheltuielilor de operare-intretinere (Dunare - 23 August). O gramada de bani bagati in Portul Constanta - Sud, dar in care s-au bagat ulterior cel putin la fel de multi bani.
Reteaua de telecomunicatii:
Doar Albania ne depasea in jos. Retea analogica care acoperea cam 20% din suprafata tarii, si 30% din populatia tarii. Inclusiv in Bucuresti mai se gaseau centrale Pentaconta din anii '60, iar in municipii se gaseau centrale Rotary, unele chiar din anii '30! In majoritatea oraselor. Nici macar in Bucuresti nu se mai gaseau linii noi de telefon.
2. Industrie:
Regimul a folosit planurile de industrializare facute de comisia de planificare in 1965. Industrializarea s-a facut simplu - se cumparau linii vechi de productie din strainatate (vest), se asamblau in Romania, apoi se simplificau componentele pentru a putea fi construite cu tehnologia disponibila romanilor. Ideea era sa se ofere pietei din est produse calitate aproape 'vest'. S-a pus accent pe industria grea (constructii de masini, industria siderurgica, industria chimica/petroliera), si pe ramuri care in anii '60 aduceau venituri mari in ciuda complexitatii nu foarte inalte.
Nu s-a investit NIMIC in cercetare-dezvoltare (doar in copiat-clonat-imprumutat), in crearea unui sistem care sa produca dezvoltare. Se cumpara licenta, se asambla fabrica de catre francezi-nemti-italieni-rusi etc., se simplificau reperele ca sa poata fi produse cat mai multe in Romania (care scadeau calitativ pe masura ce produsul final era romanizat), apoi, se mai furau pe ici pe colo cateva imbunatatiri.
Problema era ca tehnologia avansa rapid, si, liniile cumparate (deja vechi), nu puteau fi upgradate in niciun fel, pentru ca licentele noi costau bani multi, iar dezvoltare locala nu se putea face din lipsa de capacitate tehnologica. Asa ca, dupa 20 de ani, produceam aceleasi lucruri ca in momentul cumpararii licentelor.
Ideea era sa se vanda produsele la export ca alternative low-cost la produsele vestice. Insa, cand tu vii pe piata cu produse care in vest au deja 10 ani vechime... te trezesti ca n-ai piata de desfacere. Si, cum, toate liniile astea au fost cumparate pe bani imprumutati, care n-au putut fi dati inapoi, Romania a intrat in
faliment in 1982. Da, mai rau ca Grecia astazi.
Astfel incat, locomotivele erau elvetiene sau suedeze, frigiderele erau frantuzesti, masinile frantuzesti, tractoarele est-germane, autobuzele nemtesti, utilajele de constructie un amestec nemtesc-cehoslovac... In 1989 aveam o industrie facuta din parti cumparate din vest si incremenita in anii '60. Cu produse pe care nu le vroia nimeni. Iar, dupa ce nimeni nu ne mai vindea linii noi, pentru ca Romania n-avea niciun ban, in anii '80 au inceput niste ciudatenii experimentale, care au costat imens, si au esuat lamentabil, gen fabrica de proteine sintetice din Arges, fabrica de sinteze biologice din Calafat, centrala pe sisturi din Anina, toate esecuri (tehnologii unproven, care n-aveau cum sa mearga).
Pentru industria primara (otel, rafinare, ingrasaminte), s-a pus accentul pe o industrie puternic consumatoare de resurse primare (gaz, petrol, fier), intr-o perioada in care ele erau ieftine (anii '60) si rezultatul finit era scump. S-au construit multe rafinarii. Toate, folosind tehnici rudimentare (de exemplu, la otelarii, s-a folosit pana dupa 1989 procesul Siemens Martin, care era abandonat inclusiv in URSS dupa 1960; la fel, indicele de complexitate a rafinariilor romanesti e unul din cele mai joase din Europa). Problemele au inceput imediat dupa criza petrolului, cand... surpriza, materiile prime au devenit scumpe, si produsul final ieftin.
Cat de numarul de muncitori - da, intr-o fabrica care producea de 80.000.000 USD erau angajati 15.000 de oameni, o productivitate de 5000 USD/an, ridicola! Aceiasi fabrica, cu aceiasi tehnologie (1965), de unde a venit (Italia), avea 3000 de oameni angajati, si, in 1989, cu tehnologia anului respectiv (1989), in Italia, necesita 800 de oameni pentru aceiasi productie. Normal ca atunci cand iti platesti angajatii cu cartele de ratie poti sa tii angajati oricati, ca tot nu conteaza.
Per total, in 1989, Romania exporta 10.2 miliarde de dolari SUA, din care aproape 200 milioane de USD erau exporturi de produse alimentare (pentru care se facea foamea), si aproape 600 milioane de USD erau exporturi de produse petroliere provenite din petrol subventionat de iranieni, libieni si sovietici.
In 2011, Romania exporta de aproape 60 miliarde USD! Da, cu jumatate din numarul de angajati din 1989. Si, poate nu s-o vedea, dar 'Made in Romania' scrie pe multe produse de prima clasa in toata lumea, de la cauciucuri Continental si Michelin, la bujii Bosch (Romania este unul din producatorii principali de bujii), la PCB-uri Celestica si monitoare Samsung. Fiecare Airbus care iese din hala are componente romanesti facute de EADS Romania - Premium Aerotec.
Uitandu-ne la cifre, si doar la cifre (care NU mint), Romania a progresat imens. In 1989 toti eram SARACI, incredibil de SARACI, inclusiv fata de cei saraci de-acum. Da, aveam bani in buzunar, dar nu puteam face nimic cu ei, nici macar sa ne cumparam o nenorocita de paine. Nu se vedea pentru ca toti eram la fel. Astazi avem oameni bogati, oameni medii (care, desi au probleme, nu-si fac griji de genul, si oameni saraci, dar in 10 ani am progresat incredibil.
Cat s-a construit in perioada respectiva fata de tarile din vest? Sub 5%. Fata de tarile comuniste? Cam vreo 40-50%. Cehoslovacia si Ungaria construiau de zori autostrazi in 1989, si deja isi reconstruisera bucati importante din reteaua de CF.
Fata de cat se construieste azi? Nu stiu!
Numai refacerea retelelor de telecomunicatii fixe si constructia celor de telecomunicatii mobile, sau cei peste 10.000 km de DN reabilitati din fundatie (practic reconstruiti) au fost lucrari uriase. Facute in liniste.
Mii de sate au primit retele de gaz, sute au primit retele de apa si canal, sute au primit si asfalt pe ulite. Constanta a primit gaz, pentru prima oara in istoria sa! In liniste, fara propaganda, fara zgomot.
Fabricile Continental, INA Schaeffler, Dacia-Renault, centrul Renault de la Titu, Delphi la Iasi, Celestica la Oradea, s-au facut in liniste, fara propaganda. Dar sunt la fel de mari ca uzinele comuniste. Da, cu putini angajati, dar la cu productii mult mai mari. Santierele navale de la Galati, de la Mangalia s-au reconstruit si modernizat. Tot in liniste, fara sa vezi la telejurnal. Photoshop-ul si Dreamweaver-ul se construiesc la Bucuresti, in liniste, fara telejurnal.
Ba chiar, Transalpina, care e o lucrare cam la 80% din complexitatea Transfagarasanului (inainte de lucrari, in unele locuri nu era nici macar un drum lat de 2 metri, de pamant), s-a facut, in liniste. Fara propaganda, fara laude, fara gura. Si exista. Si n-a murit nimeni s-o faca.
Problema e nu ca nu se construieste, ci ca fata de tarile din jurul nostru, care au facut fiecare minuni incredibile (Ungaria, Cehia, Polonia) de care o sa se scrie in cartile de istorie, noi am facut mult mai putine si mult mai tarziu.