La sfarsitul anilor 80 se ia in discutie constructia liniei ferate Harlau- Botosani, pentru a facilita accesul feroviar de la Botosani la Iasi, dar si pentru a scoate Botosaniul din situatie de statie infundata capat de linie, pentru dezvoltarea localitatilor din judetul Botosani.
S-a tinut cont si de faptul ca un tren de la Botosani la Iasi trebuie sa ocoleasca prin Dorohoi si Dangeni, din aceasta cauza cele doua perechi de trenuri C Botosani- Iasi existente atunci parcurgând traseul in aproape 6 ore!
Lucrarile de executie a liniei ferate Harlau- Botosani incep in anul 1987, atunci lucrând in ture peste 400 de muncitori la acest obiectiv. Lucrarile continuua in ritm alert pana in 1989, dar dupa revolutie sunt oprite.
De-abia in anul 1996 sunt reluate, iar la 13 noiembrie 1998 tunelul feroviar de la Harlau este complet strapuns, dar abia in 2001 se va termina si finisarea sa, dupa care lucrarile sunt sistate din nou!
In afara de acest tunel , s-a mai reusit si realizarea urmatoarelor obiective
-Pasajul denivelat peste DN 28 B
-Constructia pilelor de sustinere a doua viaducte (unul care urma sa faca legatura intre dealul Harlaului si cel al Delenilor, si celalalt la Flamanzi)
-Constructia terasamentului pana la Flamanzi
Descrierea traseului aceste linii
Dupa iesirea din statia Harlau, linia urma sa se indrepte spre nord, paralel cu strada Dealul Viilor (pe partea stanga), si sa treaca pe langa fosta fabrica de mobila si o fosta betoniera (pe partea dreapta).
De la iesirea din statia Harlau si pana la intrarea in tunelul de la Harlau, calea ferata Harlau- Botosani urma sa aibă 4 intersectii la nivel cu urmatoarele strazi- cu strada Hatman Luca Arbore, cu doua strazi ce intra in incinta fostei statii de betoane si cu strada Pastorel Teodoreanu (care asigura accesul in cartierul de est al orasului Harlau).
Astazi cale ferata circulabila mai exista pana la intersectia cu strada Hatman Luca Arbore , iar sine de cale ferata mai sunt montate pana cu putin inainte de intersectia cu strada Pastorel Teodoreanu.
Dupa intersectia cu strada Pastorel Teodoreanu, calea ferata urma sa strabata tunelul feroviar Harlau (lungime cca 900 m, finisat in 2001. Cu ocazia finalizarii si finisarii acestui tunel, exista fotografii care arata ca fusesera montate sine de cale ferata pana la intrarea in tunel si posibil si in interiorul tunelului).
Apoi calea ferata urma sa treaca peste DN28 B printr-un pasaj denivelat (care a fost executat si este situat in zona localitatii Maxut), dupa care urma un viaduct cu o lungime de cca 100 m (au fost executate numai pilele de sustinere), apoi linia urma sa treaca pe langa fosta ferma de vaci a AEI Deleni, dupa care urma un viaduct mai mic (nerealizat).
Apoi linia urma sa aibă o curba larga spre stanga, si apoi sa mearga paralel cu DN28B spre nord.
Apoi linia urma sa treaca pe langa localitatea Radeni, iar la intrarea in localitatea Frumusica sa traverseze la nivel DN28B, dupa care sa mearga tot spre nord, pana in localitatea Flamanzi. Pana aici a fost construit terasamentul.
Dupa Flamanzi, linia urma sa treaca prin zona localitatilor Cerbul, Copalau, Zaicesti, Lebada si Curtesti, si sa intre in municipiul Botosani. Cu aceasta ocazia, urma a fi construita o noua statie CFR in municipiul Botosani.
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
In fotografie este aratata gura de intrare in tunelul feroviar Harlau (dinspre oras). Fotografia este preluata dintr-un ziar din 1998, unde este aratata o stire cu strapungerea tunelului Harlau.
Se observa traversele si sinele de cale ferata montate pana cel putin la intrarea in tunel (nu stiu daca fusesera montate si in interiorul tunelului).
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9101 Reputatie : 13006 Data de inscriere : 16/07/2014
Ar fi interesant daca ai posta ceva schite cu traseul, ceva poze facute de tine cu situatia actuala a terasamentelor executate , ca altfel date razlete asa luate de pe net le putem gasi si noi sau chiar le stim.
laurentzu
Numarul mesajelor : 424 Varsta : 39 Localizare : Iasi Reputatie : 3515 Data de inscriere : 08/06/2016
Foarte frumos reportajul tau. Pacat ca nu s-a mai terminat acest proiect. Oricum nu inteleg de ce s-au mai chinuit cu acel tunel daca pana la urma proiectul nu s-a mai finalizat. Bani aruncati pe apa Sambetei. Nu cred ca se va mai face vreodata.
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9101 Reputatie : 13006 Data de inscriere : 16/07/2014
Au terminat tunelul ca sa scoata scutul, ca au mai pierdut 2 sau 3 scuturi pe linia Alunu -Seciuri.
Dr2005 Administrator
Numarul mesajelor : 20626 Varsta : 35 Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei Reputatie : 25566 Data de inscriere : 17/08/2011
Subiect: Re: Proiectul caii ferate Harlau- Botosani Sam 19 Noi 2016, 17:19
ldh80 a scris:
Fotografie preluata de pe forumul Transira!
In fotografie este aratata gura de intrare in tunelul feroviar Harlau (dinspre oras). Fotografia este preluata dintr-un ziar din 1998, unde este aratata o stire cu strapungerea tunelului Harlau.
Se observa traversele si sinele de cale ferata montate pana cel putin la intrarea in tunel (nu stiu daca fusesera montate si in interiorul tunelului).
Poza aia clar nu are cum să fie din 1998... se observă lucrările abandonate, gunoaiele şi lipsa muncitorilor. Acolo e un grup de pasionaţi sau de reporteri de la vreo publicaţie, care au făcut acea poză... care se vede clar că e făcută cu un aparat digital, care sigur nu exista în 1998.
_________________ :TTT:
cfr500
Numarul mesajelor : 2600 Varsta : 24 Reputatie : 7371 Data de inscriere : 18/11/2011
Subiect: Re: Proiectul caii ferate Harlau- Botosani Sam 19 Noi 2016, 19:51
Interesant cum ar fi aratat cladirea noii statii din Botosani. Ar fi avut instalatie CED si linia sa fie electrificata ?
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
Subiect: Re: Proiectul caii ferate Harlau- Botosani Dum 20 Noi 2016, 21:28
Dr2005 a scris:
ldh80 a scris:
Fotografie preluata de pe forumul Transira!
In fotografie este aratata gura de intrare in tunelul feroviar Harlau (dinspre oras). Fotografia este preluata dintr-un ziar din 1998, unde este aratata o stire cu strapungerea tunelului Harlau.
Se observa traversele si sinele de cale ferata montate pana cel putin la intrarea in tunel (nu stiu daca fusesera montate si in interiorul tunelului).
Poza aia clar nu are cum să fie din 1998... se observă lucrările abandonate, gunoaiele şi lipsa muncitorilor. Acolo e un grup de pasionaţi sau de reporteri de la vreo publicaţie, care au făcut acea poză... care se vede clar că e făcută cu un aparat digital, care sigur nu exista în 1998.
Bun- deci spuneti ca aceea poza este facuta dupa 1998! De aici rezulta doua intrebari:
1. In ce an au fost montate traverse si sine de cale ferata intre statia Harlau si cel putin pana la intrarea in tunel ?
2. In ce an au fost demontate (scoase) traversele si sinele de cale ferata dintre statia Harlau si intrarea in tunel ? Din "Google maps" se poate observa ca astazi sine de cale ferata mai exista montate pana cu putin inainte de intersectia cu strada Pastorel Teodoreanu (pasajul la nivel cale ferata- strada Pastorel Teodoreanu nu mai exista astazi).
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12286 Data de inscriere : 03/11/2010
Subiect: Re: Proiectul caii ferate Harlau- Botosani Dum 20 Noi 2016, 21:39
cfr500 a scris:
Interesant cum ar fi aratat cladirea noii statii din Botosani. Ar fi avut instalatie CED si linia sa fie electrificata ?
Inclin sa cred ca noua statia Botosani (care urma a fi realizata undeva in sudul orasului), dupa finalizarea caii ferate Harlau- Botosani, tot instalatie SBW si semnalizare mecanica ar fi urmat sa aibe!
De altfel pe liniile ferate inaugurate la sfarsitul anilor 80 (Mintia- Brad, Dornesti- Siret, Pascani- Targu Neamt, Babeni- Alunu si Falciu- HM Falciu Nord), tot instalatii SBW si semnalizare mecanica au fost realizate. Si inclusiv pe celebra Valcele- Ramnicu Valcea (practic- "Post Ajutor Miscare Valcea") tot astfel de instalatii urmau a fi montate.
Ar fi interesant de vazut (si cineva care locuieste de mult timp in zona Botosani ne-ar putea spune) care urma sa fie traseul liniei ferate Harlau- Botosani in interiorul municipiului Botosani, cum urma sa se racordeze aceasta linie la calea ferata existenta Leorda- Botosani si unde urma sa fie situata noua statie Botosani.
Oricum, pentru judetul Botosani in ansamblul, daca mai traia inca cativa ani nea' Nicu, urmau a fi inaugurate cateva mari proiecte de infrastructura:
-Linie ferata noua Harlau- Botosani
-Linie ferata noua Dangeni- Saveni- Darabani si o ramificatie spre Radauti-Prut, cu legatura in actuala Republica Moldova la Lipcani (cu pod feroviar peste Prut)
-Eventual linie ferata noua Botosani- Trusesti (desi cred ca din cele doua linii propuse ca si variante de studiu- Harlau- Botosani si Botosani-Trusesti, urma a fi realizata numai una din ele)
-Sistemul de tramvaie din Botosani (inaugurat in 1991, fiind ultimul sistem de tramvaie inaugurat intr-un oras din Romania).
laurentzu
Numarul mesajelor : 424 Varsta : 39 Localizare : Iasi Reputatie : 3515 Data de inscriere : 08/06/2016
Interesant cum ar fi aratat cladirea noii statii din Botosani. Ar fi avut instalatie CED si linia sa fie electrificata ?
Inclin sa cred ca noua statia Botosani (care urma a fi realizata undeva in sudul orasului), dupa finalizarea caii ferate Harlau- Botosani, tot instalatie SBW si semnalizare mecanica ar fi urmat sa aibe!
De altfel pe liniile ferate inaugurate la sfarsitul anilor 80 (Mintia- Brad, Dornesti- Siret, Pascani- Targu Neamt, Babeni- Alunu si Falciu- HM Falciu Nord), tot instalatii SBW si semnalizare mecanica au fost realizate. Si inclusiv pe celebra Valcele- Ramnicu Valcea (practic- "Post Ajutor Miscare Valcea") tot astfel de instalatii urmau a fi montate.
Ar fi interesant de vazut (si cineva care locuieste de mult timp in zona Botosani ne-ar putea spune) care urma sa fie traseul liniei ferate Harlau- Botosani in interiorul municipiului Botosani, cum urma sa se racordeze aceasta linie la calea ferata existenta Leorda- Botosani si unde urma sa fie situata noua statie Botosani.
Oricum, pentru judetul Botosani in ansamblul, daca mai traia inca cativa ani nea' Nicu, urmau a fi inaugurate cateva mari proiecte de infrastructura:
-Linie ferata noua Harlau- Botosani
-Linie ferata noua Dangeni- Saveni- Darabani si o ramificatie spre Radauti-Prut, cu legatura in actuala Republica Moldova la Lipcani (cu pod feroviar peste Prut)
-Eventual linie ferata noua Botosani- Trusesti (desi cred ca din cele doua linii propuse ca si variante de studiu- Harlau- Botosani si Botosani-Trusesti, urma a fi realizata numai una din ele)
-Sistemul de tramvaie din Botosani (inaugurat in 1991, fiind ultimul sistem de tramvaie inaugurat intr-un oras din Romania).
Din ce am mai citit si daca tinem cont si de asezarea orasului Botosani linia fereta spre Harlau ar fi trecut pe undeva prin sudul orasului. (urmati cursul raului Dresleuca) Cred ca noua gara ar fi trebuit sa fie undeva pe langa cartierele fie Bucovinei, fie Primaverii. Racordul spre 511 ar fi trebuit sa se prin zona CET. Pana la CET este cale ferata industriala care ajunge in 511 si probabil pe acolo ar fi trecut si calea ferata intre noua gara si actuala gara de pe 511. Probabil ca in zona IUPS ar fi trebuit sa se faca o paserela peste soseaua care duce spre zona industriala si spre Dorohoi. Prin partea de nord a orasului ar fi fost cam greu, daca nu imposibil sa se poate intra cu calea ferata in oras. Sunt curios daca sa-r fi facut noua fara si practic asigurata legatura cu Iasi-ul daca s-ar mai fi pastrat si vechea gara, sau daca trenurile ar fi trecut doar prin noua gara cu racord direct spre 511. De asemenea mai am o curiozitate daca la Podu-Iloaiei s-ar fi putut face un racord direct fara a fi nevoie de rebrusare si astfel ca eventual tren Iasi-Botosani sa mearga direct. Ar fi fost interesant de asemenea daca unul din trenurile de Timisoara ar fi trecut direct prin Botosani sau daca am fi avut personale Iasi-Botosani-Suceava fara rebrusari.
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 68 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6796 Data de inscriere : 21/02/2010
Subiect: Re: Proiectul caii ferate Harlau- Botosani Sam 26 Noi 2016, 22:35
Tunelul de la Harlau:
andreigeorge
Numarul mesajelor : 35 Varsta : 29 Localizare : Bucuresti Reputatie : 2057 Data de inscriere : 13/05/2019
Subiect: Re: Proiectul caii ferate Harlau- Botosani Mier 07 Aug 2019, 22:14
Pe data de 3 august 2019 am fost la Harlau pentru a vedea direct ce a mai apucat sa faca regimul socialist in ultimii sai ani de existenta. Multe nu prea sunt de spus, majoritatea informatiilor pe care le stiu sunt tot de pe forumurile de profil feroviar. Am incarcat un video in care am parcurs tunelul Harlau pe toata lungimea, intrand din partea vestica. Tunelul se prezinta intr-o stare relativ buna; are ceva infiltratii minore pe la mijloc iar finisajul de pe margine a fost spart pe anumite portiuni pentru a se extrage armatura de fier, plus ceva gunoaie in proximitatea portalului estic. Mentionez ca, in discutia purtata cu prietenul meu din video, cateva informatii sunt eronate: tunelul nu are 700 de metri ci 900 (899) iar lucrarile au inceput in 1987 si stopate dupa 1989.