|
| TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) | |
|
+16Alex:D IonutChircu Luna Dr2005 DUAL ATM V3R adytm MariusM Hurricane IonutCFR2009 NB 2009 AlexD ldh80 TVlad COSTACHE MIHAIL 20 participanți | |
Autor | Mesaj |
---|
COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15508 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Mier 09 Sept 2009, 15:43 | |
| Alcatuiesc acest topic in care putem posta fel si fel de materiale sau amintiri placute despre transportul feroviar din vremea comunismului |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15508 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Mier 09 Sept 2009, 15:50 | |
| |
| | | TVlad V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2818 Localizare : Bucuresti Reputatie : 8417 Data de inscriere : 16/01/2010
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Mier 28 Apr 2010, 23:07 | |
| In ce perioada s-a folosit la vagoanele de calatori schema cu sigla CFR (cu roata inaripata pe fond visiniu) aplicata pe partea lateralai? Am vazut intr-un film din 1980 ca inca se folosea, dar cred ca s-a renuntat la scurt timp dupa. Ar fi interesant un subiect separat despre schemele de culori folosite de-a lungul timpului. Eu imi amintesc de exemplu ca pina prin '89 culoarea cea mai frecventa era masliniu inchis/kaki, foarte rar albastru sau verde deschis. Dupa '89 s-a trecut treptat la albastru (cu sau fara dunga alba) iar prin '99-00 au aparut cele rosii. A propos de culori, imi amintesc ca in ultimii ani ai lui Ceausescu toate placutele erau scrise cu negru pe fond galben, indiferent de rangul trenului. |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6891 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12292 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Transport feroviar in timpul comunismului Lun 23 Apr 2012, 15:04 | |
| Am si eu o intrebare: de ce inainte de 1989 (Mers tren 1988-1989), desi in perioada respectiva se punea accent pe transportul feroviar, unele linii de cale ferata nu erau utilizate pentru transportul de calatori: Pojorata- Fundu Moldovei, Focsani- Odobesti, Tandarei-Giurgeni, Eforie Nord- Techirghiol, Dorobantu/Palas- Lumina- Capu Midia/Sitorman, Lotru-Brezoi, Ucea-Victoria, Sibiu- Cisnadie HM, etc. ? |
| | | AlexD Utilizator Blocat
Numarul mesajelor : 3607 Localizare : Bucuresti Reputatie : 8693 Data de inscriere : 09/01/2011
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Lun 23 Apr 2012, 15:37 | |
| - COSTACHE MIHAIL a scris:
- care cred ca au fost cei mai frumosi ani ai transportului feroviar. Nici nu stiti voi cat de mult regret trecerea acelor ani! Nu ma impac deloc cu aceste vremuri!
Nu esti singurul. |
| | | NB 2009
Numarul mesajelor : 133 Reputatie : 5333 Data de inscriere : 06/09/2010
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Sam 22 Sept 2012, 01:04 | |
| TVlad a scris : - Citat :
- Ar fi interesant un subiect separat despre schemele de culori folosite de-a lungul timpului. Eu imi amintesc de exemplu ca pina prin '89 culoarea cea mai frecventa era masliniu inchis/kaki, foarte rar albastru sau verde deschis. Dupa '89 s-a trecut treptat la albastru (cu sau fara dunga alba) iar prin '99-00 au aparut cele rosii.
A propos de culori, imi amintesc ca in ultimii ani ai lui Ceausescu toate placutele erau scrise cu negru pe fond galben, indiferent de rangul trenului. Pe vremuri, şi timp de multă vreme (nu ştiu exact de când, dar cred că de la începutul secolului XX, dacă nu de mai devreme...), vagoanele de călători erau vopsite în culoarea verde, iar cele de marfă într-un roşu închis, nesaturat, nu chiar cărămiziu, nu chiar "lie-de-vin", un fel de roşcat-maroniu, specific, caracteristic, îl ştim cu toţii... Şi asta nu numai la noi, ci mai pese tot, în principalele reţele europene (Franţa, Germania etc.). Existau, desigur şi alte culori (de pildă alb pentru vagoanele izoterme, cenuşiu închis pentru cisternele de produse petroliere etc., iar la vagoane de călători anumite companii aveau colorile lor specifice, de pildă albastu-închis la CIWL, un anumit roşu la MITROPA ş.a.). Dar vagoanele de călători "normale", obişnuie, erau verzi. Acum, la noi, unde nu se ştie de ce a fost întotdeauna foaarte greu să se asigure de-a lungul anilor strict aceaşi nuanţă de vopsea, acel "verde" avea diferite "versiuni", mai khaki, mai măsliniu, mai brotăcel, mai aproape negru... Verdele ăsta a fost menţinut până prin 1980, când au început diferite tentative de a înnoi, moderniza, diversifica (după diferite criterii: tipul vagonului, rangul trenului la care era folosit etc.) schemele de culori (fenomenul se manifesta de altfel şi în alte ţări din Europa...), dar care, din păcate, nu preau au fost niciodată duse până la capăt, încheiate, generalizate, astfel încât s-a ajuns cu vremea la o debandadă şi brambureală generală fără sfârşit, de-a lungul ultimelor decenii coexistând diferite formule de vopsire a vagoanelor, după cum ştim... Ba roşu, ba albastru (iar albastul acela, ca şi verdele de mai înainte, niciodată menţinut la aceeaşi nuanţă: ba mai închis, ba mai deschis, ba mai ţipător, ba mai şters-întunecat etc.), roşu cu dungă albă, albastru cu gri, albastru cu alburiu, gri cu roşu, diferite formule chipurile "de InterCity", formule "preluate" ca atare odată cu vagoanele la mâna a doua primite de la InterCity-urile din Germania şi aşa mai departe, după cum ştim, până azi... Cât despre plăcuţe, tradiţional (adică în perioada 1950-1985, să zicem...) erau de culoare albă, inscripţia fiind cu negru la trenurile personale, cu roşu la accelerate şi cu verde la rapide. Pe la sfârşitul ceauşismului au apărut diferite inovaţii (cu cine ştie ce motive: poate că ...nu se mai găsea vopsea albă, sau cea galbenă era mai ieftină... ), precum cea menţionată... |
| | | IonutCFR2009 Administrator
Numarul mesajelor : 6585 Reputatie : 12460 Data de inscriere : 09/07/2009
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Sam 22 Sept 2012, 11:22 | |
| Cu verde erau vopsite vagoanele tip CEREALE, cu gri vagoane pentru transport produse pulverulente (var, ciment), cu negru vagoane cisterna pentru produse petroliere. |
| | | Hurricane V.I.P Member
Numarul mesajelor : 509 Localizare : Iasi Reputatie : 6263 Data de inscriere : 27/04/2009
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Sam 22 Sept 2012, 12:00 | |
| Nu ma leg de trenurile din Europa ca aici e de scris 2 pagini. Dupa 1920 in Romania toate vagoanele de calatori erau verzi, exceptie erau cateva vagoane din trenuri celebre, „Carpati Pullman Express” Bucuresti – Brasov, „Fulger / Regele Carol I – Pullman Express” Bucuresti Constanta. Era compuse din vagoane salon Pullman si vagoane clasa Astra Arad care erau albastre.
Dupa reforma din 1956 toate vagoanele erau toate in aceasi nuanta de verde, ce s-a schimbat a fost tipul de inscriptionare si pozitionarea lor pe vagoane. In mare parte vagoanele erau verde inchis, cu acoperisul gri si sasiul, boghiurile cat si agregatele fixate pe acesta in negru. Inscriptiile erau aplicate cu alb-crem . Aparitia numerelor dupa UIC si aplicarea noului normativ CFR in vigoare din 1967 aduc o serie de modificari in dimensiunile si amplasamentul inscriptiilor tehnice. Astfel, textul C.F.R. este plasat la jumatatea cutiei vagonului si sub el se plaseaza numarul de serie.
Dupa 1965 circulau vagoane cu noua inscriptionare, cele Aafld 51 53 19-40 / Bafld 51 53 20-40 alaturi de vagoanele vechi, tip Breda, Astra. etc care erau in vechea inscriptionare. In anii 1970 deja toate vagoanele erau inscriptionate conform UIC iar pana spre anul 1980 toate vagoanele noi ( 19-40; 20-40; 39-40; 11-60; 21-60;TE-urile; posta si bagaje) purtau pe lateral logoul CFR („roata inaripata”) in rosu, galben si negru iar inscriptiile erau alb-crem. Singurele vagoane care aveau alata sigla erau cele restaurant si de dormit care aveau sigla Romvared.
In anul 1982 ajung in tara primele vagoane tip Y/B-70, 19-50; 20-50 si 39-50 care erau vopsite in albastru, acoperisul in gri deschis iar boghiurie, sasiului si agregatele fixate pe acesta au fost vopsite in negru. In anul 1986 se livreaza vaganele din seria 26-26 care erau vopsite in albastru cu o dunga alba intre ferestre. Spre sfarsitul anilor 1980 aproape toate vagoanele erau vopsite in verde, acuma deja nu mai exista o singura nunta de verde si se vopsea cu ce se gasea. Multe vagoane au fost vopsite in verde-negru („verde de Pascani”). Pe la miljocul anilor 1980 se renunta la roata inaripata care este inlocuita cu literele „CFR” aplicate direct prin vopsire.
La inceputul anilor 1990 se mai gaseau in trafic vagoane albastre, in genereal cele care mergeau in exterior pe trenurile celebre ale vremii si vagoanele verzi, aici se mai gaseau vagoane Hecht, Breda si Astra alaturi de vagoane etajate, de vagoane suburbane. In acelasi timp in aceasi garnitura se gaseau vagoane Dimitrov albastre si verzi cu geamurile rabatabile langa vagoanele suburbane verzi. Anii 1994-1998 au fost "pestriti", in aceasi garnitura erau vagoane seria 19-47/19-57 si 20-47/20-57 in mai multe nuante de verde.
Dupa 1990 vagoanele primesc culoarea albastru-indigo cu pictograme de mari dimensiuni. Incepand cu anul 1992 pe vagoanele Y/B-70 s-au aplicat prin vopsire cu ocazia efectuarii RP pictograme de mari dimensiuni precum si cate o banda oblica alba in dreptul ferestrei compartimentului 8. Toate Y-urile au avut banda alba, cele de clasa, cusetele si cele de dormit.
In anul 1993-1994 se importa vagoanele de cl 1, cl a 2-a si de dormit tip UIC Z2 (Z1), cunoscute ca DWA-uri. Au fost primele vagoane mai lungi decat clasicele IVE si Y-uri si au venit vopsite in rosu. Vagoanele de dormit au primit logoul Varored din epoca, "roata inaripata" in alb-crem.
Incepand cu anul 1993 se introduc cateva trenuri "Expres" iar in 1994 trenurile IC. Cu aceasta ocazia vagoane IVA cod AAC din ultimele serii produse au fost revopsite in rosu inchis cu acoperisul gri. Ele au primit o banda alba pe lateral si textul „INTERCITY”.
Incepand cu anul 1998 se aplica pe vagoane logoul CFR « bot de tren », prin vopsire in culoare alba. Vagonele 29-20 "Dimitrov" au fost singurele care nu au primit logoul CFR « bot de tren » In anul 2000 in aceasi garnitura erau vagoane cu logo vechi si vagoane cu logo nou.
Asta e in mare pentru ca au fost destule exceptii de la cele scrise mai sus. Dupa anul 2000 cred ca stim toti ce a fost la CFR.
La fal ca la vagoane nu trebuie sa facem la fel si la placute. Si aici au fost destule variante. De exemplu in anii 1990 pe vagoanele de la Timisoara placutele erau rosii cu scrisul alb la accelerate si IC si galbene la personal. La Suceava pe trenurile personale erau placute galbene cu scrisul negru. La Cluj placutele de pe IC erau albe cu scrisul albastru, la Bucuresti la IC "Marea Neagra" placuta era alba cu scrisul verde. Pe " Brasovia" placutele erau albe cu scrisul verde. In anii 1970 pe trenul 262/263 "Orient-Express" au fost atat placi albe cu scris verde cat si placi albe cu scris rosu.
|
| | | TVlad V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2818 Localizare : Bucuresti Reputatie : 8417 Data de inscriere : 16/01/2010
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Sam 22 Sept 2012, 21:08 | |
| Ohooo, ce de informatii detaliate. Multumim! Observ ca dintotdeauna a fost o anume "doza de dezordine" insa parca in ultimii 20 de ani cresterea a fost exponentiala. In vechile fotografii, chiar daca nu intotdeauna vedem garnituri cu vagoane verzi, macar sint de aceeasi culoare. Acum, vorba cuiva, avem numai trenuri "sorcova". O fi chiar atit de greu sa le potriveasca? Multi ar putea sa considere asta un moft insa cred ca gresesc. O compunere armonioasa transmite un mesaj de rigurozitate, de incredere, profesionalism si siguranta.
|
| | | NB 2009
Numarul mesajelor : 133 Reputatie : 5333 Data de inscriere : 06/09/2010
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Sam 22 Sept 2012, 21:20 | |
| TVlad a scris: - Citat :
- O compunere armonioasa transmite un mesaj de rigurozitate, de incredere, profesionalism si siguranta.
Sigur, absolut de acord ! Asta e problema: o compunere nejustificat "pestriţă" la un tren intern, al unei companii naţionale, transmite inevitabil un mesaj de neseriozitate, precaritate, lipsă de resurse, nesiguranţă etc. Excelente, bogate, atent şi riguros sistematizate sunt informaţiile şi observaţiile postate de Hurricane, mulţumim, într-adevăr ! |
| | | MariusM V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2221 Varsta : 36 Localizare : Bucureşti Reputatie : 8344 Data de inscriere : 27/08/2008
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Dum 23 Sept 2012, 06:38 | |
| - Hurricane a scris:
- La fal ca la vagoane nu trebuie sa facem la fel si la placute. Si aici au fost destule variante. De exemplu in anii 1990 pe vagoanele de la Timisoara placutele erau rosii cu scrisul alb la accelerate si IC si galbene la personal. La Suceava pe trenurile personale erau placute galbene cu scrisul negru. La Cluj placutele de pe IC erau albe cu scrisul albastru, la Bucuresti la IC "Marea Neagra" placuta era alba cu scrisul verde. Pe " Brasovia" placutele erau albe cu scrisul verde.
La Pitești, au existat ceva ani buni de table albe cu scris albastru: - Personalele de București dinainte de 1999(9022/9023/9026/9027) formate din 20-57 RK și o bonanză aparținând de Pitești. - Personalele de Curtea de Argeș de după 1998(deci de când Piteștiul a "remonopolizat" secția), cu excepția P 9016/9015 care avea tablă albă cu scris negru "Titu Pitești Curtea de Argeș"(o tablă de gen era chiar verzuie - dubioasă excepție!). O singură dată am văzut pe o cursă de Curtea de Argeș o tablă albă cu scris roșu "Pitești Curtea de Argeș Pitești" prin 2001. Din 2002 sau 2003, s-a trecut din nou la table albe cu scris negru. Prin decembrie 2008, s-a revenit la tablele albe cu scris albastru pe toate cursele Piteștiului până prin 2010. Puțin înainte de desființarea PRV Pitești, s-a trecut deja la tablele albe cu scris negru care aveau să fie luate apoi de PRV Piatra Olt. Și personalele reviziei Craiova aveau table albe cu scris albastru. O singură mică excepție văzută prin anii 2000-2002: P 9126.9125/9124.9123 Craiova - Cîmpulung - Craiova care avea table albe cu scris negru. La începuturile personalului(începutul verii 2000), avea - totuși - tablele albe cu scris roșu ca la acceleratul dinainte(A 1896.1895/1894.1893). Curiozități de prin anii 90: Țin minte că în vara lui 1997, A 1935.1938(fost-viitor R 931.934) Mangalia - Cluj Napoca avea încă tablele grupei de Cluj albe cu scris verde. Totuși, cele de pe grupa Sibiu(și Brașov - ?!) erau albe cu scris roșu. Același lucru l-am întâlnit pe atunci, de asemenea, la A 1636.1637 Oradea - Mangalia, unde tablele grupei de Oradea erau scrise cu verde, iar cele de pe grupa de Sighetu Marmației erau scrise cu roșu. Prin vara lui 1999, așteptând rapidul Cozia(Constanța - Pitești - Râmnicu Vâlcea) în gara Băneasa, am fost șocat să văd rapidul Decebal(Deva - Craiova - Mangalia) cu table scrise cu negru pe grupa Deva(erau și ceva bonanze pe-acolo luate ad-hoc probabil din cauza întârzierii A 1829 din care se forma), dar table scrise verde pe Craiova(Craiova avea boala verdelui brotăcel pe tablele rapidelor lor din acea vreme - 794/797/796/795 de București via Roșiori și 892/891 de București via Pitești). - Hurricane a scris:
- In anii 1970 pe trenul 262/263 "Orient-Express" au fost atat placi albe cu scris verde cat si placi albe cu scris rosu.
Probabil cele scrise verzi erau cele care treceau granița, iar cele scrise roșu erau vreo grupă internă. |
| | | adytm
Numarul mesajelor : 176 Varsta : 34 Localizare : Timisoara Reputatie : 4656 Data de inscriere : 13/09/2012
| Subiect: Vremuri bune si apuse la Cfr Dum 23 Sept 2012, 12:19 | |
| - AlexD a scris:
- COSTACHE MIHAIL a scris:
- care cred ca au fost cei mai frumosi ani ai transportului feroviar. Nici nu stiti voi cat de mult regret trecerea acelor ani! Nu ma impac deloc cu aceste vremuri!
Nu esti singurul. Cfr a ajuns intr-un stadiu deplorabil incat orice alt reviriment al infrastucturii ce ar duce la viteze de circulatie si timp mai eficient- cum deja s-a intamplat in perioada comunista sau in anii 95- il vor considera ca un succes unic pe care de fapt acele vremuri il atinsesera deja si pe care nici nu au fost in stare sa il mentina. Veti spune ca managementul defectuos sau dezinteresul pt un un sistem de circulatie cel mai putin poluant si cel mai eficient economic. Cred ca sunteti de acord ca acum cand se anunta lucrari ample de modernizare a unor sectii suntem de fapt intr-o perioada anterioara celei in care imbunatatirile aduse vor aduce aceiasi parametri de circulatie(viteza-timp) pe care vremurile bune ale cfr ii atinsesera. E ca si cum asa zisele majorari salariale aduc de fapt veniturile la nivelul anterior, din 2010. Rapidul Bucuresti -Timisoara facea mai putin de 8 h si nu peste asa cum se intampla in prezent sau Craiova-Bucuresti in 2h si 30 min si Craiova-Timisoara in 4h si 40 min nu in 5h si 17 sau chiar mai mult. De acord cu C.Mihail ca perioada de glorie a Cfr a fost in perioada comunista si imediat dupa. |
| | | Hurricane V.I.P Member
Numarul mesajelor : 509 Localizare : Iasi Reputatie : 6263 Data de inscriere : 27/04/2009
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Lun 24 Sept 2012, 18:11 | |
| @MariusM Ambele placute sunt pe vagoanele CFR in statia Ulm, deci pe exterior. Am scris de 26-26 ca a ajuns in tara vopsite in albastru cu o dunga alba intre ferestre. Ca sa nu fie confuzie cu dunga alba subtire asa cum o stim toti iata un exemplu cu un vagon polonez: Foto: Jarek Lang In loc de dunga galbena vagonul CFR avea dunga alba. |
| | | MariusM V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2221 Varsta : 36 Localizare : Bucureşti Reputatie : 8344 Data de inscriere : 27/08/2008
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Lun 24 Sept 2012, 18:55 | |
| @Hurricane: O captură din filmul "Punct și de la capăt"(1985, regia: Alexa Visarion): Se poate observa și o bonanză vopsită în acel "verde negricios de Pașcani". Bonanza în cauză a rezistat ani buni pe raza reviziei București Basarab. Nota bene: Scena a fost filmată la Cîmpulung Muscel. Trenul probabil: P 1120 Cîmpulung - Golești - București Nord(se lega la P 1008 de regulă). |
| | | Hurricane V.I.P Member
Numarul mesajelor : 509 Localizare : Iasi Reputatie : 6263 Data de inscriere : 27/04/2009
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) Lun 24 Sept 2012, 19:31 | |
| Pacat ca trenul nu e format tot din vagoane etajate, fiind color era ceva deosebit sa vedem o garnitura curata de 26-26 in vopsirea originala. Tot in filmul asta sunt faine si secventele din Bucuresti Nord, cu vagoanele cuseta si de dormit.
La sutele de poze vechi care se gasesc pe net imi pare rau ca nu am gasit pana acum poze cu personalul Bucuresti - Brasov de dupa anul 1995. |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) | |
| |
| | | | TRANSPORTUL FEROVIAR IN TIMPUL COMUNISMULUI (1945-1989) | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |