Altadata cu un traffic feroviar foarte intens, astazi nodul feroviar Pascani are o activitate mult mai redusa fata de cea din 1990.
1. Cladirea de calatori actuala a statiei CFR Pascani a fost construita intre anii 1958- 1960, cea initiala fiind grav avariata in timpul luptelor si bombardamentelor din al doilea razboi mondial.
Cladirea a fost renovata recent (acoperis nou, geamuri si usi termopan, etc).
In cladire exista: 4 case de bilete (astazi folosite doar doua sau 3), sala de asteptare, birou pentru impiegatul exterior, biroul sefului de statie, iar la etaj nu stiu pentru ce sunt folosite spatiile.
In 1990 statia Pascani aveea si birou de informatii si birou/magazie de bagaje-mesagerii.
Statia are in total 8 linii, din care 6 sunt electrificate, si 5 din ele au peroane pentru calatori. Ultimile doua linii (neelectrificate, de langa gardul Remar) , dupa starea lor, par a nu fi folosite de mult timp.
Peroanele se prezinta intr-o stare relativ buna, insa din pacate, in afara de peronul de la linia 1, nici unul nu este acoperit!
2. Turnul CED se afla pe partea stanga, la iesirea spre Iasi si Bacau, si a fost construit si dat in exploadare in anul 1963, o data cu instalatia tip CED-CR-3 a statiei si triajului Pascani, care asigura comanda automata a 85 de macaze.
3. Intretinerea liniilor este asigurata de Districtul linii Pascani, din cadrul Sectiei Linii Roman. Sediul districtului se afla in statia Pascani-Triaj. Pe unele linii situate la iesirea din statia Pascani spre Bacau si Iasi, am vazut garate unele utilaje : un utilaj UAM, o macara EDK, diverse vagoane administrative.
4. Intretinerea instalatiilor SCB si TTR este asigurata de Districtul SCB Pascani, din cadrul Sectiei CT Iasi. Sediul districtului SCB Pascani se afla in cladirea de calatori.
5. Intretinerea instalatiilor IFTE este asigurata de Districtul IFTE Pascani, care are sediul intr-o cladire situate pe strada Garii (pe partea dreapta, la iesirea spre Bacau).
Am vazut ca districtul IFTE are si doua linii , pe care am vazut garat un "tren interventie LC", compus dintr-un vagon administrativ si un vagon=platform.
De asemenea, o linie intra in interiorul cladirii districtului. Uneori am vazut iesind de pe aceea linie o drezina-pantograf.
6. Pentru intretinerea si deservirea materialului rulant feroviar, in nodul feroviar Pascani existau in 1990 puternice unitati feroviare, astazi mare parte din ele fie disparute, fie ajunsa intr-o stare jalnica:
-Depoul de locomotive Pascani. Dupa disparitia fostului SNCFR in 1998, depoul Pascani trece in administrarea CFR-Marfa. Astazi pare mai mult cimitir de locomotive, pe unele linii fiind garate siruri lungi de locomotive scoase din uz.
Majoritatea cladirilor si halelor depoului Pascani se afla intr-o starea neingrijita, precara.
Nu stiu cate locomotive active mai are astazi depoul CFR-Marfa Pascani. Am vazut ca au si o locomotiva clasa 84 noua.
-Fosta revizie vagoane calatori Pascani. A fost desfiintata in mai 2013, la momentul respective aveea cca 100 angajati. Aveea 5 linii. Pe unele din acestea zac abandonate cateva vagoane seria 26-26.
Totusi, am remarcat ca in statia Pascani mai exista cativa lacatusi de revizie, care fac proba franei la trenurile de calatori (nu stiu de ce revizie de vagoane apartin acestia).
-Revizia vagoane Marfa, situate in statia Pascani-Triaj. Nu stiu daca mai este activa.
7. Triajul CFR Pascani mai are activitate, pe majoritatea liniilor am vazut garate vagoane de Marfa.
8. In privinta unitatilor economice din Pascani care mai utilizeaza transportul feroviar de Marfa si a liniilor industriale din Pascani:
-Singura unitate economica din Pascani care mai utilizeaza transportul feroviar de Marfa este Fabrica de drojdie Pakmaya , singura fabrica de drojdie din Romania (apartine unui patron turc).
Pakmaya aduce melasa in vagoane cisterna, si am vazut ca are atat vagoane proprii, cat si o locomotiva de manevra proprie (un LDH).
-Uzina Remarul functioneaza intr-o mica masura, si ocazional am vazut ca mai sunt introduse diverse vagoane in incinta uzinei, cu o locomotiva LDH a GFR.
-In 1990 exista si multe alte unitati industrial din Pascani care utilizau transportul feroviar de Marfa: Fosta fabrica de zahar Nectarul (cu cale ferata industriala), Fabrica de scule Scudas (cu cale ferata industriala proprie), Depozitul PECO (cu cale ferata industriala proprie), Baza de receptie a cerealelor (cu cale ferata proprie).
De asemenea, unitatile industriale situate pe fosta platform industriala "Deal" (celebra fabrica de perdele Siretul cu peste 5000 de salariati in 1990, Integrata si Retrom/Traductoare), desi nu aveau acces la cale ferata industriala, utilizau transportul feroviar de Marfa. Probabil pentru aceste unitati industriale s-a realizat o rampa de Marfa in statia Pascani, rampa care era situata pe strada Garii, la iesirea spre Bacau. Aceasta rampa de Marfa este astazi abandonata.
-In privinta cailor ferate industriale din Pascani, acestea erau/sunt:
a. Din statia Pascani:
-Linia pentru baza de receptie a cerealelor (astazi neutilizata)
-Linia pentru fosta Scudas (astazi neutilizata)
-Linia pentru depozitul PECO (care trece prin curtea unui service auto) si pentru un centru de colectare a fierului vechi (neutilizate)
-Linia pentru balastiera Lunca (neutilizata)
-De asemenea, de pe pasajul peste calea ferata situat pe strada Gradinitei , se observa ca in trecut a existat o cale ferata industriala, ce permitea accesul si dinspre statia Pascani spre fosta fabrica de zahar si spre fabrica Pakmaya.
b. Din statia Pascani-Triaj:
-Linia pentru fosta fabrica de zahar si pentru fabrica de drojdie Pakmaya. Este utilizata constant.
-Linia pentru fostul terminal transcontainere, care era situat la capatul strazii Prisacii.
Celelalte doua unitati industriale aparute in Pascani dupa 1990 (Kosarom cu cca 400 salariati) si Proinvest nu au utilizat nicioadata transportul feroviar de Marfa (desi linia ferata industriala pentru fosta fabrica de zahar si fabrica Pakmaya trece chiar prin spatele Proinvest).