- Dr2005 a scris:
- dan tm a scris:
- Moldova inseamna doar Cricova si Bucuria?
Niciun cuvinţel despre Oraşul Vechi?
- dan tm a scris:
- Un film are 36 de pozitii, poate 40 daca stii sa il pui bine, deci ti-ar fi trebuit doua, trei filme macar.
Parcă erau nişte aparate foto Smena sovietice care dintr-un fil de 36 poziţii scoteau 72 poze (împărţeau fiecare poziţie în 2) Aveau şi ai mei când eram mic, ,,moştenire" din vremurile de dinainte de '89 când filmele se găseau greu. E logic ca cine încă trăieşte în trecut, să folosească aceeaşi tehnologie ca atunci.
Mai precis, la care Orasul Vechi va referiti- zona veche, istorica, din Soroca sau din Chisinau ?
-Daca va referiti la Soroca, zona istorica, veche, se afla in partea de sud a orasului, fiind cuprinsa intre raul Nistru si un deal impadurit.
Aceasta zona este strabatuta de strazi paralele si perpedinculare intre ele, iar, pe directia nord-sud, de doua strazi principale- ambele cu sensuri unice- si anume strada Independentei si strada Alexandru cel Bun.
Aceasta zona este dominata de case si cladiri vechi, inclusiv cateva blocuri cu un singur etaj, unele construite inainte de razboi, altele construite in anii 50. Este o zona frumoasa, cu multi copaci, placute pentru plimbare pe jos (exceptând starea trotuarelor si a strazilor).
Aici se afla si cateva cladiri vechi, de valoarea istorica si arhitecturala: Sediul Colegiului Pedagogic Mihai Eminescu, Fostul Palat administrativ al carmuirii Zemstvei Soroca (cladire construita in anii 1869- 1876), O cladire frumoasa construita in 1930, Un mic muzeu de istorie si etnografie, etc.
Tot aici se afla si doua frumoase parcuri (relativ bine amenajate)- Parcul Mihai Eminescu si Parcul central Grigore Vieru.
In partea de nord a zonei centrale (pe soseaua spre cartierul Soroca Noua), se afla si cel mai important obiectiv turistic din orasul Soroca- celebra cetate, recent restaurata.
Un alt obiectiv turistic interesant din orasul Soroca este celebra Lumanare a recunostiintei (situata la intrarea in oras dinspre Chisinau), care din varful sau (dupa urcare a 657 de scari) ofera o frumoasa panorama a orasului Soroca, raului Nistru.
De remarcat ca din toate bisericile ortodoxe din orasul Soroca, numai una singura apartine de Mitropolia Basarabiei (subordonata Patriarhiei de la Bucuresti). Restul apartin de Mitropolia Moldovei (subordonata Patriarhiei Moscovei).
O atractie turistica o reprezinta si doua mijloace inedite de transport: un bac pentru vehicule si pasageri si o mica barca pentru pasageri, ampele tractate cu cablul, care traverseaza raul Nistru, si asigura legatura orasului Soroca cu mica localitate din Ucraina - Tsekynivka.
Pana prin anii 90, in Soroca, pe malul Nistrului, existau si doua plaje amenajate. Astazi numai una (cea din Soroca Noua) s-ar putea utiliza.
In zona centrala a orasului Soroca exista si cateva hoteluri: Unul situat langa autogara si piata (mai nou), Central (mai nou) si Nistru.
Cel mai renumit restaurant ar fi cel situat langa cetatea Soroca- era renumit si inainte de 1991. Mai recent au aparut si alte restaurante, magazine, baruri, etc.
Tot in zona centrala, dupa 1960, s-au construit si cateva cladiri noi sau dotari edilitare, cum ar fi: Autogara (amplasata la intrarea in Soroca dinspre Chisinau. In privinta autogarii din Soroca, in afara disparitiei fostelor autobuzelor interurbane LAZ si PAZ si a inlocuirii acestora cu microbuze, mi s-a parut foarte putin schimbata fata de anii 90), langa autogara se afla stadionul raional (construit in 1959, destul de mare, aveea si instalatie de nocturna. Astazi este in paragina) si piata orasului, apoi tot in zona centrala s-au mai construit dupa 1960 si alte cladiri noi, precum: Fostul cinematograf Dacia (construit in 1962, astazi inchis), sediul spitalului raional A Prisacari, sediul comisariatului de politie, sediul Moltelecom, iar, in partea de nord a zonei centrale: Magazinul universal Mugurel, Primaria si executivul raional, Casa de cultura. Tot in partea de nord a zonei centrale, dupa 1970-1980 (spre cartierul Soroca Noua) s-au construit si blocuri- unele cu pana la 8-10 etaje.
In afara de zona centrala, alte cartiere a orasului Soroca sunt:
-Dealul Tiganilor, strabatut de Calea Baltului si strada Vasile Stroiescu.
Denumirea cartierului vine de la castelele tiganesti de aici.
In acest cartier se afla si cimitirul orasului, închisoarea, Colegiul tehnic agricol, Colegiul cooperatist.
Legat de colegiul agricol si cel cooperatist, am remarcat fostele internate si camine ale acestor licee! Din ce-mi amintesc si eu, si din ce mi-a povestit aceea ruda care locuieste in Soroca, fata de anii 90, când inca acele cladiri aratau foarte bine si erau foarte ingrijite (ambele colegii- atat cel agricol cat si cel cooperatist- erau alta data mandria orasului Soroca ), astazi sunt intr-o stare de cvasi-ruina!
Tot in acest cartier se afla (sau mai bine zis se aflau) si 3 intreprinderi industriale- astazi in moarte clinica: Uzina Hidroimpex (construita in 1974), Uzina Fauritorul si Uzina Monolit.
La capatul cartierului (la iesirea din oras spre Rublenita, langa Hidroimpex) se afla si cateva blocuri.
-Cartierul Bujerovca, un cartier de case in general, strabatut de strada Nicolae Testemiteanu, la capatul careia se afla maternitatea din Soroca.
-Cartierul Soroca Noua, situat la iesirea spre Iampol.
Este un cartier de blocuri cu 8- 10 etaje, construit in anii 80.
In anii 90, când sistemul centralizat de termoficare din Soroca s-a desfiintat, furnizarea apei potabile si a energiei electrice erau frecvent oprite, viata locuitorilor din aceste blocuri era una destul de grea.
La capatul acestui cartier se afla si cateva unitati economice: Baza de receptie a cerealelor, SA-ITA-servis, Fabrica de sucuri si conserve de fructe si legume Alfa-Nistru (inaugurata in 1962, inca functioneza), Fabrica de brânzeturi, fostul parc de autobuze urbane si taximetre (in 1998 in Soroca inca mai circulau autobuzele urbane IKARUS-260. Astazi, transportul in comun urban in Soroca se face pe 6 linii de oras, din pacate cu microbuze rablagite si foarte aglomerate).
In privinta retelelor edilitare, aprovizionarea cu apa potabila a orasului Soroca se realizeaza din raul Nistru, prin intermediul apeductului Soroca- Balti (cu o capacitate de 90.000 mc/zi) si din 10 fantani arteziene, cu o capacitate de 9600 mc/zi. Lungimea retelelor de distributie a apei potabile in oras este de 61,3 km, iar lungimea retelelor de canalizare menajera este de 53,4 km.
Dupa închiderea statiei de epurare a apelor uzate din localitatea Tsekynivka (localitate situata pe malul ucrainean al Nistrului), apele uzate sunt deversate in Nistru, Soroca nemaivand o statiei de epurare a acestora. In 2006 apare un proiect de constructie a unei noi statii de epurare in localitate Egoreni.
Fostul sistem de incalzire centralizata din Soroca deservea in principal zonele de blocuri, si in special cartierul Soroca Noua. Din anii 90 este desfiintat.
Pana in jurul anului 2000, pentru aprovizionarea cu gaz a blocurilor existau in anumite zone rezervoare mai mari, in care era stocat gazul. Dupa anul 2001 incep lucrarile de racordare a orasului Soroca la reteaua de transport si distributie a gazului metan.
Din cele 39 de lifturi existente in blocurile din Soroca, numai 4 se afla in stare de functionare!
De mentionat ca Soroca a avut si aeroport, construit dupa 1960. In anul 1967 tatal meu a calatorit cu avionul pe ruta Soroca- Chisinau.
Zborul Soroca- Chisinau dura cca 20 de minute, iar in anii 70 se efectua cu avioane de tipul YAK-40. Pretul pe atunci al unui bilet de avion Soroca-Chisinau era de 9 ruble (la autobuz costa 7 ruble), in conditiile in care atunci salariul mediu in fosta URSS era de 150 ruble/luna.
In 1980 aeroportul din Soroca este desfiintat. Astazi, in cladirea vechiului aeroport din Soroca functioneza serviciul hidrometeorologic.
In 1989 orasul Soroca numara 42.297 locuitori. In anul 2014 mai erau doar 22.198 locuitori.
Din ce am remarcat pe strada, fata de 1987 si 1989 (când am fost prima data acolo), a scazut foarte mult numarul persoanelor tinere, care locuiesc in Soroca, datorita in primul rand lipsei locurilor de munca.
Distanta Soroca- Chisinau este de cca 160 km, care se parcurge in cca 2 ore jumătate- maxim 3 ore, cu microbuzul, dar pe un drum reabilitat (dupa afisele de pe marginea drumului citez- cu sprijinul poporului american), intr-o stare buna.
Cea mai apropiata statie CFM de orasul Soroca este Floresti.