Să luăm cazul vagoanelor A10. Unele dintre acestea sunt dotate cu minibar, altele nu. Cele cu minibar ar fi trebuit să primească seria 85-91:
- Citat :
- Vagoane cu locuri și vagoane cușetă, de toate clasele, cu zonă de bar sau bufet
Şi, totuşi, atât cele cu minibar cât şi cele fără au primit aceeaşi seria: 10-91, deci, ca un vagon obişnuit cu 10 compartimente sau echivalentul acestora:
- Citat :
- 10 compartimente pe coridor sau spațiu deschis, echivalent, cu un culoar central
De ce? Probabil fiindcă
nu apare precizarea expresă ca vagonul să nu aibă dotări speciale. De exemplu, dacă pentru numărul 10 s-ar fi spus:
10 compartimente pe coridor sau spațiu deschis, echivalent, cu un culoar central fără nicio dotare specială, atunci ar fi fost cât se poate de clară încadrarea subseriei 10-91 0xx ca 85-91.
În germania a circulat un vagon înseriat ca 22-34. Modernizat la Griviţa, a fost expus ca 32-76 pentru ca, ulterior, să fie încadrat seriei colectoare 84, devenind 84-76. Din punctul meu de vedere, este cel puţin interesant să ai un vagon, să îl prezinţi la expoziţie cu o serie normală iar când îl introduci în trafic să îi dai seria generică pentru vagoanele cu dotări speciale, adică 84. Exemple ar fi:
B10meeb: 20-76, apoi 84-87
Bdeem: 22-96 (048), apoi 84-96
83-76 e un caz (nu singurul) unde se atribuie o serie rezervată. Cum e posibil? Probabil datorită nespecificării "destinatarului". Adică cui îi e rezervată seria. Din câte am vîzut, 83-76 nu diferă foarte mult de 22-76. Ca şi la 84-96, locul pentru biciclete e considerat... compartimentul 1, da nu am văzut rasele pentru schiuri, cum e la 84-96. Primul compartiment propriu-zis e 2.
AMpmeeh. Fost 22-34 în Germania, a devenit, după modernizare, 32-76, deşi litera "h" indică o dotare specială (asta dacă e corect marcajul literal). Unde a intrat după ce a fost prezentat cu seria normală 32-76? La seria colectoare 84. Tot ce vrei şi nu vrei intră acolo? De ce? Deoarece definirea seriei respective:
- Citat :
- Vehicule cu locuri, de toate clasele, cu spații speciale, de ex. spațiu de joacă pentru copii
permite treaba asta. Practic, poţi băga cam tot ce are dotări speciale atât la seria 84, cât şi la 89, cu precizarea că, la 89 sunt, totuşi, unele precizări:
- Citat :
- Alte vagoane speciale (conferință, discotecă, bar, cinematograf, videotecă, vagoane-ambulanță)
Deci, B6-le poate intra la 89, cum e, de altfel, înmatriculat, poate intra la 85:
- Citat :
- Vagoane cu locuri și vagoane cușetă, de toate clasele, cu zonă de bar sau bufet
, la 84 (ca vagon cu dotări speciale) la 28 sau chiar la 27 ţinând cont că seria 27 e rezervată fără a specifica pentru ce anume. În Germania, există etajate cu locuri pentru biciclete înmatriculate ca 25-04:
Sursa: www.drehscheiben-foren.de
deşi directiva spune că 25 e rezervată doar etajatelor aparţinând OSJD
Mie, ca om căruia îi plac clasificările, observ, pe de o parte rigoare, pe de altă parte, o anumită largheţe în ceea ce priveşte înserierea vagoanelor de călători tocmai datorită faptului că a nu preciza un lucru nu înseamnă a-l interzice. Exemplul clar: treaba de prost gust făcută de cei de la Astra când au atribuit unui vagon restaurant seria 84. Urât, dar corect. Bagi vagonul restaurant la grămadă cu cele pentru biciclete şi cele pentru persoane cu dizabilităţi. Oare şi în străinătate apar asemenea ciudăţenii?