|
| Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" | |
|
+4@ndrey c o r v i n djmk1988 Mikeband 8 participanți | Autor | Mesaj |
---|
Mikeband
Numarul mesajelor : 6 Varsta : 44 Localizare : Galati, in sudul Moldovei lui Fane Babanu' Reputatie : 5417 Data de inscriere : 08/02/2010
| Subiect: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Dum 28 Aug 2011, 12:29 | |
| În vizitele efectuate la Craiova, Nicolae Ceauşescu ajungea în mod invariabil la Uzina Electroputere. Aceasta era cunoscută peste hotare în primul rând pentru locomotivele şi echipamentele electrice realizate de muncitorii craioveni.
Deşi nu era o ctitorie a sa, liderul PCR obţinea în anul 1989 fonduri valutare importante pentru România ca urmare a comercializării produselor respective pe pieţele externe (Polonia, Bulgaria, China).
În primii săi ani de funcţionare (1941-1949), la societatea din Craiova s-au executat doar reparaţii la locomotivele cu abur. Din anul 1949, s-a trecut la fabricarea de locomotive de mină şi tramvaie. În aprilie 1956, autorităţile de la Bucureşti au semnat un contract în valoare de 6,9 milioane de dolari în scopul achiziţionării din Elveţia a şase locomotive Diesel-electrice, 10 motoare Diesel tip 12 LDA 28 şi 10 echipamente electrice complete. Totodată, s-a cumpărat licenţa de fabricaţie a unei locomotive Diesel-electrice fabricate de firmele Sulzer Frères, Brown Bovery şi S.L.M.. În paralel, a fost încheiat un contract pentru furnizarea de utilaje necesare producţiei de locomotive, în valoare totală de 1,2 milioane de dolari. Sumele prevăzute în cele două contracte au fost achitate în mod eşalonat în anii 1958-1960.
În proiectul respectiv au fost implicate, în principal, uzinele constructoare de maşini de la Reşiţa şi Craiova. Ritmul producţiei de locomotive moderne a crescut treptat, astfel încât în anul 1964 au fost asamblate la Craiova 85 de locomotive Diesel-electrice.
În aceeaşi ordine de idei s-a înscris şi "Nota privind angajarea - din ţările capitaliste - a unor instalaţii complexe de mare însemnătate economică". În documentul întocmit la 6 mai 1959 s-a precizat faptul că statul român se angaja să cumpere 14 locomotive electrice din Elveţia şi Franţa, valoarea totală a contractului fiind de 6,3 milioane de dolari. Suma respectivă trebuia să fie achitată în mod eşalonat, într-un interval de patru ani (1959-1962).
La acea dată, în URSS existau trei uzine în care se produceau locomotive Diesel-electrice. Cu toate acestea, autorităţile de la Bucureşti au ales licenţa elveţiană Sulzer Frères, fapt ce a stârnit nemulţumiri la Moscova. Sovieticii nu erau obişnuiţi să fie concuraţi de un produs occidental într-un stat comunist aflat în sfera lor de influenţă. Acest aspect a devenit evident în cursul vizitei efectuate de Nikita Hruşciov la Craiova (iunie 1962).
După doi ani de la vizita respectivă, Gheorghe Gheorghiu-Dej a profitat de evenimentul care tocmai avusese loc la Moscova - înlocuirea lui Nikita Hruşciov cu Leonid Ilici Brejnev - şi i-a relatat lui I.K. Jegalin, ambasadorul URSS la Bucureşti, despre modul cum s-a comportat fostul lider al PCUS în momentul vizitării Uzinei Electroputere în iunie 1962. Printre altele, Gheorghiu-Dej a spus: "La Craiova am avut într-adevăr o dispută. Acolo, ai noştri spuneau: avem în prezent o producţie de atâtea locomotive, aşa se eşalonează, cam atâta în final, iar el (Nikita Hruşciov - n.r.) spune: ei, asta-i producţie? Apoi, o locomotivă Diesel nu este un aparat de radio sau nişte lucruri mărunte. Aceasta este o maşină complicată, complexă. Pe parcurs i se mai arată cutare, cutare şi ajunge într-o secţie unde se bobinau transformatorii.
O dată, cum stătea cu pălăria pe ochi, a deschis ochii mari şi spune: aceasta este producţie meşteşugărească. În celelalte locuri aveam aparatura cu care se montau locomotivele, era un flux tehnologic frumos. Erau linii (tehnologice - n.r.) aduse din afară (Elveţia - n.r.). Aici se bobinau transformatori de mare putere. Eu sunt de meserie (electrician - n.r.) şi îmi dau seama că atunci când înfăşori sârma izolată, asta nu merge ca la şuruburi (...) Aici a găsit el, lăcătuşul de mină (aluzie la meseria pe care o avusese Nikita Hruşciov în tinereţe - n.r.), că este o producţie meşteşugărească - el, care ştie de toate, şi cum se mulge vaca, şi cât lapte trebuie să dea vaca dacă o mulge nu ştiu cum. M-am gândit: Să-i zic ceva? Este inutil. Îl las aşa.
Ajungem la miting. A luat cuvântul acolo Grişin, au luat cuvântul şi de-ai noştri. Acolo, i se aduc lui Hruşciov o cutie, o machetă cu locomotiva, aşa ceva din tablă, făcută cadou de oamenii de acolo. O ia în mână, se vede că era grea, aşa, şi zice: Ce şmecherie românească o mai fi şi asta? Ca să vezi".
Nevoile de dezvoltare a transportului românesc pe calea ferată, în deplină siguranţă şi cu costuri mult mai scăzute, au determinat reanalizarea parcului de mijloace de tracţiune al Căilor Ferate Române. Drept urmare, în anul 1964 au fost cumpărate din Suedia, de la firma ASEA Sulzer, 10 locomotive electrice tip CoCo, seria 060-EA (de 5.100 kW), precum şi licenţa de fabricaţie a acestora. Valoarea totală a investiţiei a fost de circa 4,2 milioane de dolari.
Imediat după învestirea sa în funcţia de secretar general al partidului, Nicolae Ceauşescu s-a preocupat să dezvolte fabrica de locomotive din cadrul Uzinei Electroputere. De exemplu, în planul de dezvoltare a economiei naţionale pe perioada 1966-1970, discutat la 22 aprilie 1965, s-a prevăzut dotarea Căilor Ferate Române cu 630 de locomotive Diesel-electrice, 1.100 vagoane de călători şi 23.250 de vagoane de marfă cu patru osii, precum şi electrificarea a 430 km de linie de cale ferată. În documentul respectiv s-a precizat astfel: "În scopul creşterii capacităţii de transport şi a reducerii cheltuielilor de exploatare se prevăd dotarea cu 630 locomotive Diesel şi electrificarea a 430 km linii şi se va ajunge ca în 1970 circa 70% din totalul traficului să se efectueze cu tracţiune Diesel şi 9% cu tracţiune electrică, ponderea tracţiunii cu aburi scăzând de la 60% în 1965 la 21% în 1970. Prin această acţiune se va realiza pe întreaga perioadă 1966-1970 o economie de aproape 5 milioane tone de combustibil convenţional.
Pentru o bună utilizare a puterii de remorcare a locomotivelor Diesel şi electrice prin mărirea tonajului trenurilor, parcul de vagoane se va înzestra cu 23.250 de vagoane de marfă/4 osii de mare capacitate şi 1.100 vagoane de călători/4 osii cu un confort sporit. Ponderea vagoanelor de marfă de mare capacitate în parcul total va creşte de la 16% în 1965 la 43% în 1970". Investiţia totală se cifra la 7.406 milioane de lei, din care 5.943 milioane de lei pentru realizarea vagoanelor de marfă.
Totodată, s-a propus electrificarea liniei duble de cale ferată dintre Bucureşti şi Braşov pe o porţiune de 140 km până în anul 1968. Pentru acel proiect s-a preconizat cheltuirea a 605 milioane de lei, din care 230 milioane de lei în anii 1966-1970. De asemenea, s-a propus electrificarea liniei Craiova-Caransebeş-Câlnic pe o porţiune de 265 km până în anul 1970, investiţia fiind în valoare de 420 milioane de lei.
În acelaşi timp, Nicolae Ceauşescu a aprobat dezvoltarea Uzinei Electroputere în scopul construirii la Craiova, începând din anul 1967, a locomotivei electrice tip CoCo, seria 060-EA (o variantă îmbunătăţită a locomotivei suedeze Rb 1). De asemenea, au fost adoptate măsuri pentru producerea de aparataj de înaltă tensiune şi motoare electrice (circa 3.000 de bucăţi pe an) şi realizarea a 360 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA şi 89 de locomotive electrice tip CoCo. În consecinţă, la sfârşitul anului 1969, uzina de la Craiova a atins ritmul maxim de fabricaţie de 150 de locomotive Diesel-electrice şi electrice pe an.
Investiţia totală de la Electroputere s-a cifrat la 950 milioane de lei, din care 450 milioane de lei pentru anii 1966-1970, iar rezultatele pozitive au apărut curând. Până în anul 1989 au fost construite peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice şi aproape 1.000 de locomotive electrice.
În acelaşi timp, Nicolae Ceauşescu a aprobat dezvoltarea Uzinei de Construcţii de Maşini de la Reşiţa, a Uzinei 23 August din Bucureşti, precum şi a fabricii de vagoane de la Arad. La Reşiţa au fost fabricate anual 170 de motoare pentru locomotivele Diesel-electrice realizate la Craiova. În cazul 23 August, ritmul maxim anual de producţie a fost stabilit la 80 de locomotive Diesel-hidraulice (tip BB, seria 040-DHC) şi 400 de motoare Diesel (de 350 şi 700 CP). |
| | | djmk1988
Numarul mesajelor : 41 Varsta : 36 Localizare : Cardiff- UK Reputatie : 4942 Data de inscriere : 05/07/2011
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Dum 28 Aug 2011, 16:29 | |
| Salut, cunoscandu-ti ( nu numai eu ) 'autenticitatea' textelor si a relatarilor tale, esti destul de amabil sa ne prezinti si noua sursa informatiilor ? Nu de alta, dar in unele parti am simtit tipica ta interventie fabuloasa . |
| | | c o r v i n V.I.P Member
Numarul mesajelor : 3759 Varsta : 48 Localizare : Hunedoara Reputatie : 8510 Data de inscriere : 16/10/2013
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Vin 15 Noi 2013, 19:50 | |
| Interventia lui djmk1988 este pe cat de scurta pe atat de ratata ca sa nu spun obraznica! Ce interes avea mikeband sa "fabuleze" pe seama acestui subiect? Eu chiar il felicit ptr. aceasta expunere cat se poate de pertinenta si, de ce nu, inedita! |
| | | @ndrey V.I.P Member
Numarul mesajelor : 902 Varsta : 37 Localizare : Iasi Reputatie : 6452 Data de inscriere : 26/09/2009
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Vin 15 Noi 2013, 21:13 | |
| - apogeo76 a scris:
- Interventia lui djmk1988 este pe cat de scurta pe atat de ratata ca sa nu spun obraznica! Ce interes avea mikeband sa "fabuleze" pe seama acestui subiect? Eu chiar il felicit ptr. aceasta expunere cat se poate de pertinenta si, de ce nu, inedita!
Eu zic ca sa te abti pentru ca textul este copiat pana la ultima virgula si ultimul punct de pe internet, nu retin exact sursa,dar cred ca este Jurnalul Feroviar ?! LE http://jurnalul.ro/scinteia/special/ceausescu-si-istoria-locomotivelor-realizate-la-electroputere-502308.html |
| | | Re6/6
Numarul mesajelor : 493 Reputatie : 5526 Data de inscriere : 11/02/2011
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 17:31 | |
| ...nu conteaza sursele de provenienta a articolelor, ideea este ca in acele vremuri cu Ceausescu si comunismul, s-au construit locomotive(sub licenta occidentala relativ performanta la vremea respectiva), s-au dublat si electrificat multi km de cale ferata in mai putin de 20 ani.Daca comparam cu cei 23 ani trecuti de la revolutie in care nu s-a electrificat sau dublat nici macar un km de cale ferata, ca sa nu mai vorbim ca inca marea pondere in materialul rulant il constituie cel construit pe vremea aceea, se pare ca chiar avem ce multumi acelei epoci. |
| | | Adirmvl V.I.P Member
Numarul mesajelor : 8302 Localizare : Stația de domiciliu: R. Vâlcea Reputatie : 13103 Data de inscriere : 06/04/2012
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 17:35 | |
| Si alte tari au pondere ridicata de material rulant dinainte de '89, si nu ma refer doar la ce au CFM.
Nu dupa '89 a fost electrificata trecerea prin nordul Orientalilor, intre Suceava si Salva, parca? |
| | | Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18745 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24321 Data de inscriere : 05/10/2010
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 17:45 | |
| Re6/6 se termina de electrificat Tecuci-Galati |
| | | Adirmvl V.I.P Member
Numarul mesajelor : 8302 Localizare : Stația de domiciliu: R. Vâlcea Reputatie : 13103 Data de inscriere : 06/04/2012
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 17:54 | |
| Asta inseamna ca o sa vedem iar trenuri intre Galati si Ardeal? |
| | | Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18745 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24321 Data de inscriere : 05/10/2010
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 17:58 | |
| |
| | | Re6/6
Numarul mesajelor : 493 Reputatie : 5526 Data de inscriere : 11/02/2011
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 18:20 | |
| - adirmvl a scris:
- Si alte tari au pondere ridicata de material rulant dinainte de '89, si nu ma refer doar la ce au CFM.
Nu dupa '89 a fost electrificata trecerea prin nordul Orientalilor, intre Suceava si Salva, parca? ...oare nu tot in vechiul plan cincinal a fost propusa si inceputa?. Cat despre materialul rulant, anul 1989 este de referinta pentru Romania, alte tari (mai putin cele din fostul bloc comunist) inoiesc parcul mult mai des ....decat noi, ca sa nu mai vorbim de infrastructura. |
| | | Adirmvl V.I.P Member
Numarul mesajelor : 8302 Localizare : Stația de domiciliu: R. Vâlcea Reputatie : 13103 Data de inscriere : 06/04/2012
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 18:32 | |
| Adevarat, dar 219 era gata mai bine de trei sferturi si... acum e aproape gata din teren. Deci macar au terminat proiectul. Ca acum fomile circula cu cateva vagoane, deci ca ar fi putut trece pe acolo si doar cu u DA e alta discutie.
De modernizat material rulant nu stiu cat ne putem plange. Totusi, au aparut in ultimii ani o gramada de serii noi de vagoane, au adus ceva ADH-uri, 100 sau 100 si ceva de Desiro acum vreo 10 ani si tot asa. Poate de faptul ca au fost modernizate prost.
Problema e ca multe din ele stau trase la gard din diferite motive sau ca ai situatii in care un ADH e tras de o DA, ca au fost modernizate TE-uri gandind cu capu'... mainii... si tot asa.
Plus ca avem nevoie de multe AM-uri ca sa inlocuim compunerile ridicole de genul DA/EA cu un vagon sau doua. |
| | | Re6/6
Numarul mesajelor : 493 Reputatie : 5526 Data de inscriere : 11/02/2011
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 21:50 | |
| pai uite chiar asta e diferenta, de 20 ani tot vorbim de evolutie sau mai bine spus de cum ar trebui sa fie(s-au facut ceva hibridizari la locomotive si ceva achizitie de MR nou) dar inaintam lent, pe cand in perioada 1965 - 1989 sau facut multe lucruri pentru calea ferata in special pentru infrastructura.Cam asta ar fi comparatia!!! |
| | | Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18745 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24321 Data de inscriere : 05/10/2010
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 22:16 | |
| Bine in comunism nu existau patroni cu firme de microbuze si multe si mai multe |
| | | Vlad Administrator
Numarul mesajelor : 7252 Varsta : 37 Localizare : Vatra Dornei Reputatie : 13806 Data de inscriere : 08/04/2009
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" Sam 16 Noi 2013, 22:23 | |
| - adirmvl a scris:
Nu dupa '89 a fost electrificata trecerea prin nordul Orientalilor, intre Suceava si Salva, parca? Electrificarea a început înainte de 1989, dar a fost terminată în 1993. |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" | |
| |
| | | | Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere" | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |