10 august 2008 – Activitate FeRoviaRă în Gările IaşilorDupă ce am călătorit 122 de kilometri şi după ce am vizitat Iaşiul pentru câteva zeci de minute, paşii mei s-au hotărât a călca pe traversele liniilor de cale ferată ieşene. Aşadar, vă invit în continuare la un reportaj în care Gara Iaşi, Gara Internaţională Nicolina precum şi locomotivele active în ziua de 10 august 2008 sunt personajele principale, iar infrastructura feroviară ieşeană – decorul.
Într-un blog anterior pomeneam de scurta plimbare pe care am făcut-o pe străzile ieşene. Veneam agale pe strada Gării către însăşi Gara Iaşi. Nu pentru plecarea acasă, ci pentru o explorare mai amănunţită a teritoriului. Eram dornic să descopăr noi locomotive, vagoane, ba chiar mă aşteptam să văd vreo locomotivă diesel-electrică modernizată General Motors (EGM clasa 65/63) şi tot aşa mai departe. Călător pe liniile ferate ale Iaşilor, la fel ca şi alţi zeci şi sute de oameni pasionaţi de dinaintea mea, am dus tradiţia mai departe. Aşadar, la drum, dragii mei cititori!Automotorul Malaxa pe 2 osii12:30Pentru o mai bună surprindere a gării, am urcat pe pasarela (cam şubredă, din câte am înţeles) care leagă zona Pieţei Gării şi Cartierul Alexandru cel Bun (cu mulţumiri lui mardaryroby pentru detaliile oferite în direct prin telefon). Deşi cu probleme, pasarela oferă un loc numai bun de a urmări activitatea din complexul FeRoviaR Iaşi. Dar cum regula zice: „Staţionarea este interzisă”, nu mi-am permis să atrag prea mult atenţia.
Din instinct, am urmat scările pasarelei cu dorinţa de a fotografia liniile Gării IaşiTablierul pasarelei Gării IaşiDetaliu cu Clădirea Gării Iaşi NordLiniile Gării Iaşi - grupa NordLiniile care duc spre Revizia de Vagoane IaşiŞi iată Revizia de Vagoane IaşiGara Iaşi şi peroanele liniilorMai multe vagoane în conservare O locomotivă tracta câteva vagoane de călători pe canalul de reparaţiiMai jos vă prezint o fotografie cu o locomotivă diesel-hidraulică (DHC-541) care urma să se cupleze la unicul vagon de călători al Trenului Personal 6506, Iaşi – Ungheni Prut. Acest tren nu avea să circule pentru mult timp în compunerea prezentată…
DHC-541 cu vagonul de călători Dimitrov ca Tren Personal Iaşi - Ungheni Prut12:40Şi cum am văzut ce-am vrut să văd (şi mai erau multe de fotografiat – mai ales locomotivele cu aburi de lângă capătul pasarelei care face legătură cu cartierul Alexandru – dar nu am ştiut de acestea), m-am îndreptat cu pasul şi cu mintea către cele două locomotive albastre ale COMAT Iaşi pe care le-am reperat când am ajuns în Iaşi dinspre direcţia Paşcani. Pas cu pas, pe o distanţă de 2000 de metri, am mers până la Bariera „Dacia - Canta”, acolo unde se aflau cele două locomotive albastre.
Terminalul staţiei Iaşi NordAceeaşi clădire, văzută de la solPasarela de pe care am realizat fotografiile precedenteCapetele liniilor 1C şi 2CLiniile Gării IaşiVagoanele Trenului Personal Iaşi – Bacău, gata de plecareFaţă-n faţă cu bolidul de 5100 de kWUn tren cu etaj no. 126 cu vagoane 36-17Din direcţia Paşcani venea Trenul Intercity 564, (Bucureşti) Paşcani – Iaşi, tractat de EC1-126Locomotiva electrică EA1-708 se pregătea să ia în primire Trenul Personal Iaşi – Paşcani12:50După ce treceam de semnalele de ieşire din Gara Iaşi spre direcţia Paşcani, traseul mi-a rezervat o curbă spre stânga. Înaintea acesteia, se conectează la linia curentă atât linia dinspre Depoul de Locomotive şi Automotoare Iaşi, cât şi liniile de garare a trenurilor din Gara Iaşi – grupa C.
Semnal luminos de ieşire din Gara IaşiAtenţie, urmează o limitare de viteză din cauza pasajuluiSpre PaşcaniAtenţie la Dacia Papuc... …Cât de la limită este parcată pe platformă? Pe aici se circulă cu 40 km/hÎnainte cu viteză stabilită! Vedere spre direcţia Gării Iaşi13:00Până la cele două locomotive am înaintat cu o viteză destul de mică, în timp ce admiram şi observam semnalele, linia. Totodată, eram în aşteptarea Trenului Personal 6455, Iaşi – Paşcani. Era prima dată când treceam pe acolo şi eram dornic să înregistrez tot ce era de înregistrat.
De la baza liniei ferate 606, vedere spre PaşcaniMultă verdeaţă peste linia care ducea spre un agent economicIndicatorul sfârşitului liniei de contactIndicatorul „Aşteaptă” şi borna hectometrică aferentă liniei 606EA1-708 cu un Tren Personal spre PaşcaniUn tren pe o singură şină. Aţi mai văzut aşa ceva? Efect de concavitate a lentilei aparatului, uşor de observat pe semnalele luminoaseSemnalul este pe partea stângă a căiiColoşi cu ciment de lângă calea ferată Iaşi – PaşcaniTot înainte spre Paşcani13:10Ei, într-un sfârşit, am ajuns şi la cele două locomotive diesel albastre ce vegheau în curtea unui fost operator industrial – B.J.T.A.M – care acum este Comat Iaşi. Prima dintre ele este locomotiva diesel-hidraulică LDH45-374 sau DHA. A doua dintre ele era tot o locomotivă diesel-hidraulică, însă cu putere mai mică. Construită la Uzinele 23 August Bucureşti, această locomotivă are un motor Maybach cu 6 cilindri care dezvoltă 250 de cai putere, poate atinge o viteză maximă de ~45 km/h şi oferă o forţă de tracţiune de 79 kN. Cântăreşte „doar” 24 de tone. Sigur, toate aceste date sunt obţinute din cartea de locomotive diesel-hidraulice, însă tare mult mi-aş fi dorit să cunosc aceste locomotive mai „intim”, mai „practic”…
LDH45-374, locomotiva albastră din curtea Comat IaşiLDH25-200, locomotivă cu viteză maximă de 34 km/hLocomotivă diesel-hidraulică de 250 de căi putere, vedere lateralăDetaliu cu osiile motoare cuplate cu biele ale LDH2513:20După ce am fost alungat cu vorbe urâte de către paznicul de acolo, am pornit înapoi spre Gara Iaşi. Timp era suficient de o plimbare şi până în Triajul Socola.
Spre Gara IaşiDetaliu cu stâlpii de susţinere a catenarei13:30O altă surpriză pe care am descoperit-o în acea zi a fost întâlnirea cu automotorul Malaxa cu numărul de înmatriculare 77-0141-0. De regulă, acest automotor aparţine clasei 78 conform dimensiunilor. Totuşi, merită de menţionat că vehiculul FeRoviaR este pe 2 osii. Alte caracteristici tehnice nu cunosc, dar poate cineva dintre voi mă va putea ajuta să aflu mai multe despre acest automotor.
În zonă de curbă, mergeam înapoi spre Gara IaşiÎn linie dreaptă spre Gara IaşiDepoul de Locomotive şi Automotoare IaşiÎn apropierea Gării s-a observat un automotor şi un utilaj feroviarVehicule feroviare care mai de care: un automotor, un plug de zăpadă şi un utilaj de întreţinere a căii ferateAutomotorul Malaxa no. 141Un tren etajat şi liniile Gării Iaşi Nord13:50După vreo 20 de minute de la întâlnirea cu automotorul pe 2 osii de lângă Gara Iaşi, am poposit, din nou, pe peronul Gării Iaşi urmând ca de data aceasta să urmez calea ferată spre Gara Nicolina.
Gara Iaşi şi vagoanele de lângă RevizieDe aici eram deja pe Magistrala 600Turlele Catedralei Mitropolitane din Iaşi, văzute de pe Magistrala de Cale Ferată 60014:00După ce am trecut pe sub podul Şoselei Naţionale, a urmat o parcurgere lentă şi cu atenţie de-a lungul celor două fire de cale ferată care leagă Gara Iaşi Nord de Gara Internaţională Nicolina. Până a ajunge acolo, am mai mers 2 kilometri pe Magistrala 600.
O inimă mai veche lăsată în conservareO LDE aştepta tăcută în lanul de căi ferate din Complexul FeRoviaR IaşiImagine cu Magistrala 600, direcţia Iaşi Nord Imagine cu Magistrala 600, direcţia Gara NicolinaCam ascunsă, borna kilometrică indica 407În direcţia Bucureşti urmau podurile FeRoviaRe peste BahluiRâul BahluiTablierul podului peste BahluiVedere către Iaşi NordVagoane de călători arse, părăsite lângă o clădire care le urma exemplulSpre Gara NicolinaŞi înapoi, spre Iaşi Nord Semnale luminoase la intrare în Gara Iaşi NordPasaj pietonal peste calea ferată între Bulevardul Nicolae Iorga şi Strada Hatman ŞendreaSpre NicolinaPodeţe metaliceSemnale luminoase de intrare în Gara NicolinaVedere spre Gara Iaşi Nord14:20Mă aşteptam, din minut în minut, să văd Gara Nicolina. Mersesem de 30 de minute şi mă aşteptam să ajung undeva unde să popesc pentru o mică gustare. Şi cum călătorului îi stă bine cu drumul, am continuat mai departe…
Curbă înainte de intrarea pe teritoriul Gării Internaţionale NicolinaGata, e ultima oara când m-am mai uitat înapoi spre Gara Iaşi NordBine, penultima! :-PSemnale pitice luminoase pentru manevră şi o bretelă frumoasăDetaliu cu linia de înaltă tensiune de unde se alimentează locomotivele electriceBorna kilometrică îmi arăta că mai avem de parcurs 406 de kilometri până în Bucureşti NordJoantă de cale feratăA fost interesant să văd că liniile Gării Nicolina sunt în porţiune de curbăGara Internaţională Nicolina14:30După ce am trecut de podeţe, semnale luminoase de intrare şi de ieşire din Gările Nicolina, respectiv Iaşi Nord, aveam în faţă Gara Internaţională Nicolina. Surpriza întâlnirii cu acest edificiu a fost pe atât de mare pe cât nici nu citisem înainte despre acesta. Practic, aici opresc trenurile care circulă pe rute internaţionale (Ruse – Chişinău, de exemplu).
Clădirea gării, construită sub influenţe sovietice, a fost inaugurată la 1954, cu 4 linii de garare şi amplasare în curbă. În „Enciclopedia Gărilor din România” se scrie despre Gara Nicolina că „este o reuşită arhitecturală. Toate elementele de compoziţie şi limbaj, preluate din recuzita clasicismului - simetrie, centralitate, acuzarea pregnantă a muchiilor - contribuie la armonia şi echilibrul întregului edificiu.”
Aripa stângă a clădirii Gării NicolinaVedere cu Gara Nicolina de pe peronAripa dreaptă a clădirii Gării NicolinaPeronul GăriiLa câţiva metri distanţă, Gara NicolinaO clădire interesantă - Direcţia Regională Vamală IaşiVama Iaşi14:40Din Sudul Moldovei, Trenul Personal 6403, Bârlad – Iaşi, era tras de locomotiva diesel-electrică modernizată de General Motors, clasa 65 şi număr de înmatriculare 65-1324-6.
Trenul Personal Bârlad – IaşiLocomotiva diesel-electrică clasa 65 LDE-EGMTrenul a plecat spre Iaşi14:50După plecarea Trenului Personal spre Iaşi, staţia finală de pe traseul acestuia, am purces înainte spre direcţia Bucureşti de pe Magistrala 600, cu gândul să găsesc racordul către Triajul Socola. Dar…
Către Bucureşti NordCapătul Peronului Gării NicolinaPodul rutier peste Magistrala FeRoviaRă 60015:00…Magistrala 600 şi lipsa de experienţă din zonă m-a făcut să nu ştiu care era linia care ducea către Triajul Socola. Bănuiam că racordul cu linie electrificată spre direcţia Est ducea către Triajul Socola, însă nu am fost sigur aşa că am continuat să număr kilometri în mod descrescător spre direcţia Sud spre Bucureşti Nord.
Bretelă FeRoviaRăAceeaşi bretelă, vedere spre Gara NicolinaPasaj pietonal peste linia feratăBorna kilometrică 405Trei linii electrificate, două către Bucureşti şi una către Triajul SocolaPentru Triajul Socola, trebuia să vă încadraţi pe linia din stânga15:10Soarele era sus pe cer şi prezenţa lui ajungea să mă supere destul de tare. Totuşi, un lucru bun primeam de la Stea: lumina puternică ce ajuta în mod direct la fotografii decente.
Tot înaintând spre BucureştiLinia de racordare spre Triajul SocolaAşa se vedea când ieşeai din Socola cu un tren şi te îndreptai spre Bucureşti15:20Tot mergând pe calea ferată, la un moment dat aud un şuier de Sulzer dintr-o direcţie pe care n-o credeam că o să aibă de-a face cu locul unde mă aflam eu. Dar pe firul pe care circulă trenurile spre direcţia Vaslui apăruse locomotiva diesel-electrică Sulzer, 62-0548-8, care avea în spate Trenul Personal cu 3 vagoane no. 6414, Iaşi – Roman.
Curbă strânsăVedere spre direcţia IaşiMagistrala 600 trece pe sub un pod feroviar a unei linii industriale404 kilometri până în Bucureşti NordSulzerul de clasa 62 trăgea trenul către RomanCoada Trenului Personal spre RomanCu un zoom de 4x, vedeam cum Trenul Personal se încadra în curbăVă amintiţi de podul feroviar de mai devreme? Iată ce exista pe el…A rămas doar infrastructura căii, de suprastructură au avut grijă alţiiSubstaţie electrică de tracţiuneUn „castel” vecin cu Magistrala 60015:30După ce am trecut de momentul întâlnirii cu Trenul Personal, timpul încă îmi mai permitea să mai înaintez câteva zeci de metri.
Limitare de viteză pentru traversarea căii ferate de sub podul şubredÎnaintam, în soare şi caniculă, spre BucureştiSoarele încă mai cădea puternic pe linia ferată Linia neelectrificată până la FăureiMănăstirea Cetăţuia de pe dealul Cetăţuiei403 de kilometri şi 300 de metri până în... da... până în Bucureşti NordŞi doar 4 kilometri şi 500 de metri până în Gara Iaşi15:40Şi cum spuneam mai sus, doar 4 kilometri şi 500 de metri erau până în Gara Iaşi, aşa că m-am hotărât să mă întorc să iau trenul de Paşcani şi să ajung, liniştit, acasă. Îmi păruse rău că nu am ajuns până la borna de 400 de kilometri, însă mi-am promis să ajung acolo în viitorul apropiat.
Borna kilometrică 404, vedere spre IaşiTraverse de lemn în curbele de pe Magistrala 600Cu dedicaţie pentru cineva cui eram dragBretelă cu racord spre Triajul Socola15:50Ora menţionată mai sus mă îngrijora întrucât trenul meu pleca spre Paşcani la 17:10, iar până în Iaşi mai erau aproximativ 5 kilometri. Ora şi cele câteva minute îmi rămăseseră numai bune pentru a ajunge să-mi iau bilet şi să urc în tren.
Spre IaşiSpre BucureştiBorna kilometrică 405, vedere spre Iaşi16:00Aşa cum era de aşteptat, am trecut din nou prin faţa Gării Nicolina, luându-mi rămas bun până la următoarea întrevedere.
Gara Nicolina şi Direcţia Vamală, pe fondul scaunelor de pe peronul Gării Internaţionale Nicolina16:10În continuare, vă invit să urmăriţi câteva imagini de pe calea ferată către Gara Iaşi.
Poposeam câteva minute pe… calea feratăBorna kilometrică 406, vedere spre Iaşi16:20Către Gara Iaşi, de pe un podeţ zdravăn construitBorna kilometrică 407, vedere spre Iaşi16:30La intrarea în Gara Iaşi, mai multe locomotive diesel parcă îmi spuneau „bun venit”. Fiecare dintre acestea avuseră un scop bine stabilit şi urmau să plece în curse prin ţară.
Semnale luminoase şi acustice pentru linia care ieşea din Depoul de Locomotive IaşiLocomotivă diesel-electrică clasa 65, no. 956Semnal permisiv pentru manevră LDE-EGM 65-0956-5DA-1250, aflată în staţionare pe lângă Gara IaşiDouă locomotive alb-albastre, diesel şi gata de punere în tracţiuneLDE-EGM pleca la trenul pe care avea să-l tracteze pe Magistrala 600DA-1250 cu motoarele in funcţiune în Gara Iaşi16:40Cele două trenuri care plecau din Gara Iaşi aveau ranguri diferite, unul era personal (Iaşi - Mărăşeşti), iar celălalt avea vagoane moderne de rapid (Iaşi – Bucureşti Nord).
Două locomotive LDE-EGM, fiecare cu destinaţie proprie de atins în timp util65-0956-6, pregătit de plecare spre Bucureşti Nord cu Rapidul 662LDE-EGM 1227 era la cârma Trenului Personal Iaşi – MărăşeştiTrenul Personal de Mărăşeşti, părăsind Gara IaşiDA-101716:50Trenul Personal 6457, Iaşi – Paşcani, era garat pe linia 2A şi avea să plece spre Paşcani de-a lungul liniei 606 la 17:10. Eram mulţumit pentru câte am văzut şi câte am descoperit în acea zi: un automotor mai special, două locomotive diesel-hidraulice în stare de conservare şi multe locomotive active care îşi duceau veacul pe teritoriul Iaşilor. Teritoriu care era „populat” de cale ferată de peste 138 de ani… Drumul către Paşcani va fi prezentat în reportajul feroviar următor.
Locomotiva electrică EA1-720 cu Trenul Personal Iaşi – Paşcani Imagine cu locomotiva electrică decorată cu stema roţii cu aripiPasiune şi candoare, mulţumesc pentru vizionare!