https://www.railjournal.com/infrastructure/e2-3bn-vidin-sofia-rail-modernisation-plan-outlined/
Compania Națională de Infrastructură Feroviară (NKRI) din BULGARIA și-a prezentat planurile pentru modernizarea liniei Vidin - Sofia în cadrul conferinței Europa în Bulgaria: Viitorul Comun care se va desfășura în orașul Vidin.
Șeful unității NKRI care pregătește, gestionează și implementează proiectul Vidin - Sofia, dl Albena Traikova, a susținut prezentarea, concentrându-se în special pe modernizarea tronsonului Vidin - Medkovets a traseului, aproape de granița Bulgariei cu România.
Centenarul de la construirea aliniamentului original al liniei Vidin - Sofia este sărbătorit anul acesta de către NKRI și Căile Ferate de Stat Bulgare (BDZ). Proiectul de modernizare și reconstrucție a 45 km de rută are un buget de 2,3 miliarde de euro, ceea ce îl face unul dintre cele mai mari proiecte feroviare din Bulgaria în ceea ce privește costul.
Proiectul va vedea o parte a traseului reconstruită pe un aliniament mai puțin circuit care necesită lucrări extinse de inginerie civilă. În total vor fi două tuneluri de 325m și 2975m lungime; șase poduri cu o lungime totală de 564 m; și 11 viaducte și ponturi cu o lungime totală de 4680m, inclusiv unul cu lungimea de 1126m și înălțimea de 112m.
Noul aliniament va scurta traseul Vidin - Sofia cu 14km. Noua linie va fi electrificată și așezată cu șine mai grele pentru a crește viteza liniei pentru trenurile de pasageri la 160 km/h și pentru trenurile de marfă la 120 km/h, respectând în același timp cele mai recente standarde ale Uniunii Europene (UE) privind siguranță, fiabilitate și interoperabilitate. Traseul va face parte din rețeaua TEN-T.
Tot în cadrul proiectului, cele două stații intermediare existente la Medkovets-Brusartsi și Brusartsi-Dabova Mahala vor fi parțial reconstruite și vor fi construite patru noi stații la Dabova Mahala, Vodnyanci, Sratsimir și Vidbol. În plus, modelarea software a fost utilizată pentru a minimiza zgomotul din operațiunile trenurilor și vor fi prevăzute măsuri de protecție împotriva zgomotului acolo unde este necesar.
Proiectul Vidin - Medkovets a fost împărțit în trei secțiuni: Medkovets - Dabova Mahala, Dabova Mahala - Sratsimir și Sratsimir - Vidin. Procesul de licitație pentru selectarea contractanților pentru primele două secțiuni urmează să fie finalizat în această lună, în timp ce finalizarea procesului de achiziție pentru a treia secțiune este de așteptat să fie finalizată în câteva luni.
Valoarea indicativă pentru construcția întregii secțiuni Vidin - Medkovets este stabilită la 613,5 milioane de euro, din care 85% vor fi furnizate de Facilitatea pentru Conectarea Europei (CEF) a UE.
În iulie 2022, UE a anunțat că furnizează Bulgariei 224,57 milioane EUR pentru modernizarea tronsonului Medkovits - Sratsimir a rutei Vidin - Sofia. S-a raportat că aceasta este cea mai mare sumă de cofinanțare UE acordată vreodată pentru un proiect feroviar bulgar. Bulgaria a primit, de asemenea, fonduri UE de 4,9 milioane EUR pentru asistență tehnică pentru modernizarea secțiunii Mezdra - Medkovets.