|
| GARA BUCURESTI-FILARET | |
|
+5LanceR nokia2010 cata IonutCFR2009 COSTACHE MIHAIL 9 participanți | |
Autor | Mesaj |
---|
COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 18:02 | |
| Gara Filaret, cea mai veche din Bucuresti, a fost deschisa in perioada 19-31 octombrie 1869, cu ocazia inaugurarii primei linii de cale ferata din Romania, Bucuresti-Giurgiu. Constructia acestei cladiri, formata din parter si etaj, a fost proiectata precum un careu, marginile cladirii fiind paralele cu cele 3 sine , formandu-se in acest fel o hala, iar sinele se opreau in latura principala unde se afla si intrarea calatorilor. Dupa 13-25 decembrie 1872, s-a format o linie din Gara de Nord, care ducea pana in Gara Filaret, si de aici linia continua pana la Giurgiu. Din acest motiv, Gara Filaret si-a pierdut din insemnatate, majoritatea calatorilor care doreau sa calatoresaca la Giurgiu cu trenul, se urcau in Gara de Nord Constructia Garii Filaret este una deosebita, intr-o zona deosebita a acelor vremuri, in imediata vecinatate, aflandu-se Parcul Carol, care in perioada comunismului s-a numit Parcul Libertatii. Acest parc vechi exista si astazi, si si-a recapatat vechea denumire de Parcul Carol. In anul 1960, Gara Filaret este dezafectata, si transformata in autobaza, devenind Autogara Filaret, desi se propusese ca aceasta gara sa fie transformata in muzeu. Cam aceasta a fost in mare istoricul Garii Bucuresti-Filaret. Sa mai mentionez si faptul ca pozele au fost preluate de pe siturile : la pas, orasulluibucur, pmb. |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 19:17 | |
| Astazi, Gara Filaret, isi pastreaza infatisarea de odinioara, atat ca in loc de trenuri, sunt autocare. In calatoria cu inca 2 prieteni, care am facut-o ieri in aceasta autogara, am surprins cateva imagini:Mai intai vazuta de la inaltime: Si de la nivelul solului: Cladirea vazuta din parcul din fata garii O placuta montata la intrarea principala Cladirea garii, surprinzand pe langa latura principala si una din laturile care alcatuieste careul Holul de la intrare, spre interior Interiorul. Aici ar fi trebuit sa fie cele 3 linii de cale ferata,acum se vad doar autocare Tot o poza din interior, aici ar fi trebuit sa fie terminatia celor 3 linii Sala de asteptare cu casa de bilete, ramasa intacta! Alta poza cu sala de asteptare Si cladirea garii vazuta din alt unghi, adica din exterior, din statia de tramvai a liniei 7
Ultima editare efectuata de catre COSTACHE MIHAIL in Lun 05 Oct 2009, 21:40, editata de 1 ori |
| | | IonutCFR2009 Administrator
Numarul mesajelor : 6584 Reputatie : 12457 Data de inscriere : 09/07/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 20:47 | |
| Gara CFR Filaret , pe vremea cand mai avea linii de cale ferata , aici : http://turism.evz.ro/imagemanager/images/02/filaret_1.jpg |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 21:22 | |
| Ionut, ai specificat adresa, acum putem posta si poza! |
| | | IonutCFR2009 Administrator
Numarul mesajelor : 6584 Reputatie : 12457 Data de inscriere : 09/07/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 22:33 | |
| Deci , trenurile de calatori sosite din directia Gara de Nord , rebrusau in Gara Filaret , si apoi plecau spre Giurgiu . Era deci un timp de asteptare necesar schimbarii locomotivei . Cred ca si asta a fost un motiv de renuntare la Gara Filaret . |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 22:33 | |
| Iata si adresa Autogarei Filaret: Str. Gara Filaret nr.1 Sector 5 - Bucuresti Telefon: 0213360692 |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 05 Oct 2009, 22:37 | |
| - IonutCFR2009 a scris:
- Deci , trenurile de calatori sosite din directia Gara de Nord , rebrusau in Gara Filaret , si apoi plecau spre Giurgiu . Era deci un timp de asteptare necesar schimbarii locomotivei . Cred ca si asta a fost un motiv de renuntare la Gara Filaret .
Da. Cum se intampla si astazi cu trenurile care vin de la Sibiu sau Brasov, rebruseaza in Gara de Nord, apoi se indreapta catre Constanta. Cu toate ca daca ar trece direct prin Gara Baneasa,nu s-ar mai pierde nici timp, nu ar mai fi nevoie de rebrusare, dar le este frica de faptul ca nu vor avea clienti! |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Dum 29 Noi 2009, 15:22 | |
| O ilustrata foarte veche cu Gara Bucuresti-Filaret |
| | | cata
Numarul mesajelor : 282 Varsta : 46 Localizare : Bucuresti Reputatie : 5767 Data de inscriere : 01/02/2010
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Lun 01 Feb 2010, 23:17 | |
| Nu rebrusarea in gara a fost motivul inchiderii garii, ci capacitatea ei redusa (ca numar de linii si capacitate de garare). Apoi, linia spre Gara de Nord si cea spre Giurgiu, datorita dezvoltarii orasului devenisera un factor de subjugare a circulatiei prin desele treceri de nivel si bariere.
Cand liniile fusesera construite in 1869, ele treceau prin padurile, gradinile si viile de la marginea orasului. Pe la 1969 orasul se extindea masiv peste vechile granite ingloband si ceea ce pana atunci fusese periferia. Initial traficul a fost mutat de pe aceasta linie pe centura orasului (fosta centura de forturi), cea care exista si astazi. Gara a ramas fara trafic de calatori si intr-un final si-a pierdut rostul.
Manevra de marfa pe vechea linie de marfa dintre gara Cotroceni si unitatile industriale de pe actuala Sosea Progresul am prins pana pe la mijlocul anilor '90. Acum linia a disparut ca si multe din fabricile pe care le lega.... |
| | | nokia2010
Numarul mesajelor : 369 Varsta : 41 Localizare : Bucureşti, Republica Hoţitoare România Reputatie : 5545 Data de inscriere : 28/10/2010
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Joi 28 Oct 2010, 01:05 | |
| Ultimul tren de călători a sosit în Gara Filret (de Sud) la 9 nov. 1960. Undeva în perioada 1955-1956 traficul de călători (poate mai puţin cel pentru angajaţii C.F.R.) a fost desfiinţat între Gara de Nord şi Gara Filaret (de Sud). Totuşi, mă frapează că a fost închis traficul de călători între Progresul şi Filaret, ţinând cont că nu erau decât 4 treceri la nivel (aia de pe Şos. Giurgiului era nasoală, într-adevăr). Alte linii aveau la treceri la nivel... P.S. Nu faceţi poze în autogară. Sar paznicii (ordin de la vaca de directoare - vai, strică imaginea autogării). |
| | | COSTACHE MIHAIL
Numarul mesajelor : 7990 Reputatie : 15506 Data de inscriere : 06/03/2009
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Joi 28 Oct 2010, 10:52 | |
| Pozele postate in mesajele de mai sus, sunt mai vechi. Pe atunci nu existau probleme. Fotografiile au fost facute si de fata cu unii paznici, si in fata casierei , ma refer la cele facute in sala de asteptare, si de fata cu unii soferi si cu cei aflati la peron pentru a pleca in cursa! |
| | | LanceR V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6378 Varsta : 57 Localizare : NordulBucurestiului Reputatie : 11401 Data de inscriere : 17/02/2011
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Mar 18 Apr 2017, 21:25 | |
| |
| | | titus
Numarul mesajelor : 1 Reputatie : 982 Data de inscriere : 19/03/2022
| Subiect: Informații statistică Gara Filaret Mar 19 Apr 2022, 11:40 | |
| Bună ziua, În primul rând, mulțumesc pentru acceptarea ca membru al forumului. În al doilea rând, numele meu este Titus Bazac și sunt doctorand al Facultății de Geografie din Universitatea București. Fiind în cursul redactării unui articol despre impactul Gării Filaret asupra dezvoltării urbanistice și industriale a Bucureștiului, aș avea neapărată nevoie de niște informații (întradevăr, inedite) referitoare la statistica Gării Filaret. După cum se știe, Gara Filaret a funcționat ca gară principală doar patru ani și, din această cauză informații specifice despre funcționarea ei nu se prea găsesc. Aș dori să obțin informații referitoare la statistica mărfuri/călători din perioada de funcționare la capacitatea maximă a gării: - numărul de trenuri de călători/marfă din intervalele: 1869 - 1972; 1872 - 1932 (anul înscrierii pe Lista Monumentelor Istorice); 1932 - 1960; Cu toate că principalele publicații de specialitate s-au înființat după 1880 (anul înființării C.F.R.), este imposibil ca în perioada celor patru ani (1869 - 1872) să nu fi existat niște documente economice care să reflecte activitatea comercială a Gării Filaret! În eventualitatea găsirii acestor tipuri de informații, rugămintea mea este să indicați sursa lor - condiție obligatorie pentru folosirea acestor informații în cadrul articolului. Vă mulțumesc! |
| | | Vitosa
Numarul mesajelor : 9075 Reputatie : 14504 Data de inscriere : 08/01/2011
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Dum 23 Iul 2023, 13:03 | |
| La aproape 154 de ani de la inaugurare, datorită nepăsării Statului, prima gară a Bucureștilor, în loc să găzduiască un muzeu al Căilor Ferate Române, este, astăzi, o biată autogară infectă. Din ce am auzit s-au făcut demersuri pentru a deveni un muzeu feroviar. Degeaba însă. Banul are ultimul cuvânt și deci vă dați seama care sînt șansele ei de a deveni un muzeu feroviar. Sursa foto facebook Sorin Ghiță |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6889 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 12288 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET Mar 25 Iul 2023, 19:44 | |
| Ar fi foarte potrivita (si ca amplasare) pentru un muzeu feroviar, dar asta ar insemna sa fie si reconstruita calea ferata care o lega de reteaua CFR!
A fost desfiintata ca si statie CFR probabil si pentru faptul ca aveea doar 3 linii pentru primirea si expedierea trenurilor!
In apropierea fostei gari Filaret se aflau si cateva intreprinderi industriale si unitati economice, etc: "Fabrica de Masini Erhard Wolff/SC Hesper SA" (infiintata in 1876), "Fabrica de chibrituri" (1879), "Tipografia Filaret" (unde se tiparea "Mersul trenurilor"), "Fabrica de ulei Phenix", "Monetaria Romana", "Romfilatelia", "Uzina de gaz si electricitate Filaret" (1871, 1908).
Tot din gara Filaret se desprindea si o linie industriala, care deservea fosta fabrica "Timpuri Noi". Aceasta cale ferata industriala mergea paralel cu strada Doctor Constantin Istrati, trecea pe langa "Fantana Zodiacului", apoi mergea paralel cu strada General Candiano Popescu, apoi mergea paralel cu strada Lanariei (si traversa actualul Bdul. Dimitrie Cantemir), mergea paralel cu actualul Bdul. Gheorghe Sincai. traversa raul Dambovita si ajungea in incinta fabricii "Timpuri Noi".
In apropierea fostei gari Filaret se afla si "Muzeul Tehnic Inginer Dimitrie Leonida" (sunt expuse acolo lucruri foarte interesante) si "Parcul Libertatii/Parcul Carol intai".
|
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: GARA BUCURESTI-FILARET | |
| |
| | | | GARA BUCURESTI-FILARET | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |