- Katalyn a scris:
- Angajați de la CFR mai au călătorii gratuite în afara țării ca prin anii 2008-2010 ?
Au avut întotdeauna. 4 cupoane gratuite pentru aproape fiecare stat din Europa (fiecare cupon e valabil 2 zile) + nelimitat reducere 50% un an întreg la clasa I sau a IIa, în funcţie de funcţia care o au. Pentru statele vecine (Bulgaria, Ungaria, Serbia) sau pentru cupoanele pentru mai multe ţări luate în acelaşi set trebuie făcută dovada intrării în ţară (dacă nu se face cu trenul trebuie păstrat biletul de avion sau altă dovadă de intrare în ţară), iar carnetul de cupoane e valabil doar un sejur neîntrerupt, adică dacă ai FIP pentru Bulgaria şi revii în ţară, nu mai poţi să le foloseşti după aia, iar dacă ai FIP Ungaria-Austria, dacă te-ai întors din Austria în Ungaria nu mai poţi folosi restul cupoanelor de Austria (desigur, poţi să le iei în 2 carnete separate şi rezolvi problema) În schimb, dacă e pentru alt stat, pot să te întorci cu avionul altă dată să foloseşti restul cupoanelor.
Fiecare set de cupoane e valabil 3 luni de la emitere.
În funcţie da ţară, pe lângă titular, pot primi cupoane gratuite sau cu 50% reducere şi soţul/soţia, copiii minori sau studenţi sub 26 ani, pensionarii din sistemul feroviar, fiecare ţară are reglementările ei. De asemenea, soţul/soţia, copiii şi pensionarii pot primi cărţi FIP de reducere 50% pentru majoritatea ţărilor.
Cărţile FIP 50% se vizează anual (10 lei + TVA), sunt valabile (parcă) 5 ani, iar în caz de pierdere NU se eliberează duplicat (dacă ţi s-a emis cartea în 2015 şi ai pierdut-o, până în 2020 nu mai pupi alta).
Pentru fiecare ţară se poate obţine un singur set de cupoane pe fiecare an calendaristic. Anul calendaristic la FIP începe de 1 februarie şi se încheie la 31 ianuarie anul următor.
Aceste cupoane acţionează ca nişte autorizaţii, la vagoane cu locuri de şezut de regulă nu e necesară rezervarea locului. Desigur, pentru călătoria la vagon de dormit sau la o clasă superioară se plătesc diferenţele.
Cupoanele FIP şi cărţile FIP 50% sunt nominale, netransmisibile şi valabile doar însoţite de un act de identitate şi de dovada angajării într-o structură feroviară (pentru noi autorizaţie sau permise, după caz). În caz de încetare a raporturilor de serviciu, trebuie predate.
Nu sunt incluse în FIP trenurile cu tarif global (unele trenuri IC şi ICE de la DB, Thalys, Eurostar, unele TGV-uri).
Pentru statele membre OSJD şi care NU sunt în FIP (statele ex-URSS, Turcia, China, Coreea de Nord, Iran, Vietnam ş.a.), se oferă foi de drum. Fiecare angajat are dreptul la o singură foaie de drum OSJD pe an. Desigur, aceasta poate include mai multe ţări, iar pe ea pot fi trecuţi şi soţul/soţia sau copiii. Foile de drum OSJD sunt valabile doar la clasa a 2a, locuri de şezut, şi implică cunoaşterea din timp a trenurilor folosite, fiind nominalizate pe tren şi rută. Diferenţele de rang şi clasă se plătesc integral.
Foile de drum OSJD sunt nominale, netransmisibile şi valabile numai însoţite de un act de identitate şi de dovada încadrării într-o structură feroviară.
Toate aceste legitimaţii internaţionale sunt oferite ca parte a unor convenţii internaţionale, nu se decontează şi nu se impozitează.
Pentru călătoria în interes de serviciu se procedează astfel:
- pentru statele membre FIP, pe bază de reciprocitate, există autorizaţii nenominale de călătorie, valabile la clasa I, locuri de şezut
- pentru funcţionarii de rang superior, precum şi pentru cazurile când nu există disponibilitate suficientă pentru autorizaţii pentru ţara FIP respectivă sau călătoria implică mai multe ţări, există autorizaţii ,,FIP Duty", care dau dreptul la călătoria gratuită până la vagon de dormit (în limita locurilor disponibile). Pentru călătoria la VD şi cuşetă se percepe o taxă de admitanţă, care pentru unele ţări e zero, pentru altele are diferite valori (de exemplu pentru Ungaria e 20 euro, pentru România 25 euro, pentru Cehia 6 euro, pentru Austria 42 euro ş.a.), care o încasează operatorul vagonului de dormit (deci dacă mergi la Budapesta cu Dacia, admitanţa o încasează CFR Călători).
- pentru statele OSJD există biletul de serviciu (slujebnâi bilet), care dă aceleaşi drepturi precum cartea FIP duty, pentru ţările OSJD. Desigur, e necesară taxa de admitanţă pentru el. Unele ţări îl acceptă ca atare (de ex. România, Ungaria), altele sunt mai nesimţite şi cer bilet gratuit emis de centralul CFR Călători (de ex. Rep. Moldova).
Desigur, aceste legitimaţii se pun la dispoziţie numai pe baza ordinului de deplasare aprobat, sunt valabile la tren numai însoţite de un act de identitate şi de dovada încadrării în sistemul feroviar (autorizaţie sau ordin de deplasare) şi se predau în ziua înapoierii din deplasare sau, dacă nu e posibil, în prima zi lucrătoare de după.