Numarul mesajelor : 3759 Varsta : 48 Localizare : Hunedoara Reputatie : 8511 Data de inscriere : 16/10/2013
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Sam 19 Ian 2019, 14:51
dan tm a scris:
Deci racordul spre statia Mintia (direct spre Arad) dispare?
Eu așa intuiesc, asta și ptr că, înainte de reabilitarea celuilalt fir, acesta intrase în părăsire! În plus, din ce am observat, dinspre Arad nu era sau nu este trafic, ci, tot ce am văzut tranzit pe acolo, venea dinspre Călan, de la cariera de gips, toate, garnituri ale DBSR!... Mai trebuie spus și faptul că racordul dinspre Arad arată jalnic, cu traverse putrede în ultimul stadiu, deci, dacă s-ar păstra, ar trebui și acesta reabilitat aproape de la zero!...
Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18748 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24325 Data de inscriere : 05/10/2010
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Sam 19 Ian 2019, 18:41
c o r v i n a scris:
dan tm a scris:
Deci racordul spre statia Mintia (direct spre Arad) dispare?
Eu așa intuiesc, asta și ptr că, înainte de reabilitarea celuilalt fir, acesta intrase în părăsire! În plus, din ce am observat, dinspre Arad nu era sau nu este trafic, ci, tot ce am văzut tranzit pe acolo, venea dinspre Călan, de la cariera de gips, toate, garnituri ale DBSR!... Mai trebuie spus și faptul că racordul dinspre Arad arată jalnic, cu traverse putrede în ultimul stadiu, deci, dacă s-ar păstra, ar trebui și acesta reabilitat aproape de la zero!...
Traficul spre Arad insemna zgura venita din Austria si ceva navete goale ce mai coboara de la Paulis. Problema e ca trenurile de zgura se fac in cupluri de pana la 1000t si trebuie sa faca maneva in Mintia sa le duca dupa semnalul deramificatiesi sa plece de acolo spre Paulis Eu cred ca pe racord sa pus linie noua
c o r v i n V.I.P Member
Numarul mesajelor : 3759 Varsta : 48 Localizare : Hunedoara Reputatie : 8511 Data de inscriere : 16/10/2013
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Sam 19 Ian 2019, 22:38
Adrian78 a scris:
Eu cred ca pe racord sa pus linie noua
Eu am luat la pas toată distanța dintre magistrală și pod și asta a fost prima mea constatare!... O șină nouă are, totuși, alt aspect față de una veche..., grosime mai mare a ciupercii, o rugină diferită etc!... În fine, cred că nu e acesta un aspect esențial, dar rămân cu curiozitatea legată de viitorul racordului dinspre stație spre pod!?...
dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 9101 Reputatie : 13007 Data de inscriere : 16/07/2014
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Mar 09 Feb 2021, 20:00
Baetzii dau din gura dar nu stiu ca viaductele metalice s-au demontat complet. La fel si linia.
Fosta cale ferată Deva - Brad, una dintre cele mai spectaculoase rute feroviare din România, dezafectată în 1997 va avea o nouă soartă.
Terasamentul şi construcţiile fostei căi ferate Deva – Brad vor ajunge în administrarea municipiului Brad şi a comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, aflate pe traseul acesteia. Parlamentul României a adoptat, în 21 decembrie, legea privind transmiterea terenurilor, cu o suprafaţă totală de peste 833.000 de metri pătraţi, din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate C.F.R. - SA., în domeniul public al municipiului Brad şi al comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, în administrarea consiliilor locale Brad, Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa. Bunurile vor fi preluate de administraţiile locale în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii. Autorităţile locale au solicitat preluarea în administrare a fostului traseu feroviar de la statul român, pentru a-l transforma într-o pistă de biciclete, construită cu fonduri europene. „Primăriile Brad, Şoimuş, Lucoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, de pe ruta liniei feroviare abandonate, sunt pregătite să iniţieze un proiect de anvergură, de interes regional, pentru dezvoltarea unui traseu turistic ecologic, inclusiv cu resurse financiare din fonduri europene”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
La două decenii şi jumătate de la închiderea ei, din fosta cale ferată Deva-Brad a rămas terasamentul şi câteva construcţii spectaculoase. Lucrările la calea ferată Deva-Brad au demarat la sfârşitul anilor ’30, iar jumătate de secol mai târziu, la 12 decembrie 1987, tronsonul feroviar a fost inaugurat de Nicolae Ceauşescu, aflat în primul tren care a circulat vreodată pe întregul traseu de 36 de kilometri, pornind de la Brad spre Deva.
Un deceniu mai târziu, în primăvara anului 1997, o alunecare de teren în apropierea viaductului Peştera i-a pecetluit soarta. În anii următori, cea mai mare parte a căii ferate a fost dezafectată, cu excepţia unui sector de 7-8 kilometri, între Deva şi Chişcădaga, pe care circulă uneori trenurile de marfă. Pe restul traseului spre Brad, călătorii care se plimbă pe vechiul terasament pot vedea rămăşiţele vechilor viaducte, tunelurile şi podurile care străbat munţii şi văile adânci ale acestora.
Prima etapă a construcţiei căii ferate Deva-Brad a durat şapte ani, până în anul 1946. Mii de oameni au muncit la amenajarea terasamentelor dintre Deva şi Stoieneasa, de 14 kilometri, şi Brad-Dealul Fetii, de 7 kilometri. Printre ei s-au numărat sute de evrei trimişi la muncă forţată în timpul regimului antonescian, dar şi peste 1.000 de prizonieri sovietici. Un lagăr al prizonierilor sovietici a funcţionat în perioada 1941-1942 la Crăciuneasa, iar în apropiere, pe Dealul Fetii, un monument aminteşte de locul unde ar fi existat o groapă comună pentru prizonierii decedaţi.
Viaductele „gemene“ Lucrările la calea ferată Deva-Brad au fost reluate la mijlocul anilor ’50. Până în 1963, au fost construite viaductele Stoieneasa şi Peştera şi tunelurile Dealu Mare (352 de metri) şi Tunelul Mic (216 metri). Acum abandonate, viaductele Stoieneasa şi Peştera, aflate la circa 300 de metri unul de celălalt, în zona satului Lunca şi a rezervaţiei Măgurile Băiţei, se numără printre cele mai spectaculoase monumente de pe traseul fostei căi ferate. Traversele şi structura metalică a acestora, înălţată la peste 20 de metri, s-au păstrat aproape intacte
n 1961 au fost daţi în folosinţă primii şapte kilometri ai liniei Deva-Brad, tronsonul Brad-Dealul Fetii, unde funcţiona o exploatare minieră, iar în vara anului 1963 a fost dat în folosinţă tronsonul Deva-Crăciuneşti, de 15 kilometri, necesar pentru racordarea feroviară a carierei de calcar de la Crăciuneşti.
A treia etapă de construcţie a căii ferate Deva-Brad a fost şi cea mai dificilă. Lucrările au fost reluate în 1 martie 1979, pe tronsonul Stoieneasa-Dealul Fetii, de 14 kilometri, şi finalizate la sfârşitul anului 1987
„Dintre cele trei tronsoane (Mintia-Stoieneasa, Brad-Dealul Fetii şi Stoieneasa-Dealul Fetii), acesta din urmă a prezentat cel mai ridicat grad de dificultate, din punct de vedere geologic şi topografic, cu o diferenţă de nivel de 164 de metri şi cu multe alunecări de teren. Toate acestea ne-au obligat la mari eforturi, la aplicarea unor soluţii îndrăzneţe, ingenioase, de stabilizări şi consolidări de terasamente, reuşitele fiind tot atâtea bucurii pentru meseriaşii noştri harnici şi pricepuţi”, arăta inginerul Liviu Corfaru, în 12 decembrie 1987, la inaugurarea căii ferate Deva-Brad.
Linia Deva-Brad avea şase staţii şi halte, 82 de poduri şi podeţe, 14 viaducte şi 4 tuneluri. La 25 de ani de la închiderea ei, terasamentul fostei căi ferate este accesibil turiştilor chiar şi cu maşina, însă în unele locuri podeţele şi podurile au dispărut. În prezent, trenurile de marfă mai circulă doar pe un sector de circa 10 kilometri între Deva şi fabrica de ciment de la Chişcădaga
După cum anticipasem, legea de transfer a fost contestată la CCR: https://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa/sesizare-de-neconstitutionalitate-asupra-legii-privind-transmiterea-unor-bunuri-imobile-din-domeniul-public-al-statului-aflate-in-administrarea-ministerului-transporturilor-si-infrastructurii-si-concesiunea-companiei-nationale-de-cai-ferate-c-f-r-s-a-in-domeniul-public-al-municipiului-brad-si-al-comunelor-soimus-luncoiu-de-jos-valisoara-si-baita
_________________ :TTT:
razvan - trenuri V.I.P Member
Numarul mesajelor : 3355 Varsta : 42 Localizare : Bucuresti, Romania Reputatie : 8366 Data de inscriere : 26/05/2011
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Mar 25 Ian 2022, 10:43
Dr2005 a scris:
După cum anticipasem, legea de transfer a fost contestată la CCR: https://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa/sesizare-de-neconstitutionalitate-asupra-legii-privind-transmiterea-unor-bunuri-imobile-din-domeniul-public-al-statului-aflate-in-administrarea-ministerului-transporturilor-si-infrastructurii-si-concesiunea-companiei-nationale-de-cai-ferate-c-f-r-s-a-in-domeniul-public-al-municipiului-brad-si-al-comunelor-soimus-luncoiu-de-jos-valisoara-si-baita
Sa construiasca pista de biciclete pe drumul E79, nu pe fosta cale ferata.
Vitosa
Numarul mesajelor : 9075 Reputatie : 14503 Data de inscriere : 08/01/2011
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Mar 25 Ian 2022, 20:47
Să vină Drulișor
Adrian78 Administrator
Numarul mesajelor : 18748 Localizare : Hunedoara Reputatie : 24325 Data de inscriere : 05/10/2010
Subiect: Re: 209 : Mintia - Brad Mar 25 Ian 2022, 20:49
Puteau să facă linie de mocănița dar vorba aia nu ai cu cine..
c o r v i n V.I.P Member
Numarul mesajelor : 3759 Varsta : 48 Localizare : Hunedoara Reputatie : 8511 Data de inscriere : 16/10/2013
Au blocat pe dracu'... Consituţia spune clar că transferurile de terenuri se fac prin hotărâre a Guvernului, nu prin Lege! Să o facă tot politic, dar prin HG, chiar e mai uşor. A, dar stai, că dacă se face prin HG, nu mai poate fi doamna respectivă iniţiator, ci Guvernul sau direct MTI. Numai că să desfiinţezi o linie nu e chiar simplu, nici măcar cele aprobate la casare în 2011 nu s-au casat toate, iar trerenurile încă nu au fost nici ele toate trecute la autorităţile locale. Nu mai zic că, politic, e sinucidere să aprobi o desfiinţare de cale ferată, chiar dacă sunt linii pe care n-a mai trecut trenul de 30 de ani.