În urmă cu 141 de ani a fost fabricată la Reşiţa prima locomotivă cu abur românească, iar acum 41 de ani a avut loc inaugurarea unei expoziţii de locomotive cu abur în aer liber, conţinând 16 piese reprezentative ale perioadei de fabricaţie 1872-1960 ce constituie, astăzi, patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, cel de la Reşiţa, un proiect al Fundaţiei UDR (Uzinele domeniului Resita).
Muzeul a fost constituit, prin eforturile ing.
Mircea Popa, director al Uzinelor resitene, în anul
1972, la aniversarea unui secol de productie de locomotive cu aburi la Resita. Cuprinde 16 exponate din diverse epoci de constructie, cel mai important fiind locomotiva
RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spatiul sud-est european, la Resita , în 1872-73. Celelalte doua („
Bogsan” si „
Hungaria”) au fost casate în anul 1937. Locomotiva „
Resicza” a fost recuperata, în
1961, de la Câmpia Turzii , unde era garata pe o linie de manevra. Proiectata de
John Haswell (1812 – 1897), originar din Scotia, dar stabilit la Viena , piesa este o locomotiva tender cu doua roti cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forta de tractiune de 1125 kg si 45 CP la viteza de 11 km/h. Lungimea locomotivei este de 4,48 m si greutatea în serviciu, de 11,5 t. A fost construita în conditii improvizate în atelierele uzinelor
StEG Resita, iar în perioada 1961-1972 a fost garata pe o linie de manevra în fata Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local. Fabricatia locomotivelor cu aburi la
Resita se încheie în anul
1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria
150.000, destinate exportului. Cu doua exceptii, cele 16 piese din Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de masini pe malurile Bârzavei.
Sursa
Pozele de mai jos au fost realizate in 18.08.2013
Vedere generala a muzeului care se afla situat la aproximativ 1 km de statia
Resita Nord in directia
Resita Sud.
Incep cu cea mai veche locomotiva din muzeu si anume
Resicza 2CFU 28CFR 131.003CFR 50.378 / CFR 50.115CFR 150.038CFF 704.404704.402 - Principesa ElenaCFU 14CFU 29CFR 50.025CFR 230.128CFR 50.378CFF 704.209CFR 142.072CFR 764.103Si reportajul dedicat muzeului locomotivelor Resita se inchieie aici.
Mi-ar fi placut ca aceste monumente ale tehnici ce au scris istorie pe Caile Ferate Romane si nunumai, sa fie fost si functionale, nu sa fie doar niste exponate reci intr-un parc sub cerul liber la indemana intemperiilor. Trecera timpului isi pune incet dar sigur amprenta intr-un sens ireversibil asupra lor.
Dar asa a fost sa fie si ne multumim sa le avem si asa, avand in vedere cate sute de masini cu abur masini s-au fabricat la Uzinele Resita si la Uzinele N. Malaxa si cate mai avem in momentul de fata.
Toate cele bune
Bobby_TM