| | Iași (600) | |
|
+29j o a n t a dan tm Nesebar Adrian78 kasapis2007 Katalin4653 TVlad Caravelle_Zg Dutzu Dr2005 Spartan1948 NicuS Vitosa @ndrey Adirmvl cfr500 popovici Kriszti219 Semafor flov1982 Bobses alexandruh redeme ldh80 sorinucu cortexedge Vlad didi vrabieionut 33 participanți | |
Autor | Mesaj |
---|
ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6363 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 11505 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Gara Iasi Mier 25 Mai 2011, 18:25 | |
| Gara Iași a fost construită într-o zonă mlăștinoasă de pe șesul Bahluiului. Lucrările la clădirea gării au întârziat mult. Pentru a ieși din mlaștină, constructorii au înălțat terasamentele cu aproximativ doi metri. Aflat într-o vizită la Iași, principele Carol a inspectat gara la 21 aprilie 1869, fiind întâmpinat de inginerul șef al companiei austriece și de întregul personal. Lipsa de stabilitate a solului a determinat tasarea clădirii, întreaga aripă de sud crăpându-se și rămânând separată de corpul central. Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn a inaugurat oficial Calea ferată Pașcani-Iași la 20 mai/1 iunie 1870, cu acest prilej fiind inaugurată și Gara Iași, care era pe atunci una dintre primele stații de călători din România. Clădirea gării a fost construită în stil venețian-gotic. Fațada sa este inspirată de fațada Palatului Dogilor din Veneția. Clădirea centrală avea o lungime de 133.8 m și 113 camere. În partea centrală, la etaj, se află o loggie cu cinci ochiuri și coloane de piatră sculptată, având deasupra trei ogive, tot sculptate. Proiectul prevedea ca în ogiva centrală să fie amplasat un ceas cu cadranul transparent. Clădirea a fost văruită în roz-bombon, iar loggia era roșie; Gara Iași se afla în contrast cu zona verde (șesul Bahluiului) în care a fost ridicată, scriitorul Ion Mitican asemănând-o cu "o cetate de foc, ridicată în mijlocul unei delte înverzite". Clădirea gării a adăpostit și sediul firmei constructoare: Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn (LCJI). În fața Gării a fost amenajată o piață și o stradă care ducea în Piața Unirii. Deoarece abia în anul 1872 s-a inaugurat traseul Roman-Galați-Buzău-Ploiești-București (care fusese concesionat companiei germane Strousberg), se spune că timp de doi ani parlamentarii ieșeni călătoreau la București, prin Viena. Ei călătoreau cu trenul până la Viena, prin Cernăuți, apoi luau vaporul cu aburi spre Giurgiu și își continuau drumul pe Calea ferată Giurgiu-București (terminată în octombrie 1869). Această călătorie dura două zile și două nopți și era mai comodă decât călătoria cu poștalionul care dura cinci zile. Deoarece Gara Iași era la început o gară terminală, capăt de linie, în anul 1874, un grup de ingineri români, în frunte cu Grigore Heliad, a întemeiat o societate românească și a construit Calea ferată Iași-Ungheni (21,4 km), primul traseu construit de o societate cu capital român. Acest traseu a fost inaugurat la 1/13 august 1874, când a circulat și primul tren, cu vagoane vopsite tricolor. Calea ferată Iași-Ungheni avea șine cu ecartament larg (1524 mm) și făcea legătura cu calea ferată construită de ruși de la Odesa la Ungheni. Pe această cale ferată s-a derulat exportul de păcură, sare și făină din România către Rusia. Tot pe aceast traseu se deplasau ieșenii care mergeau vara să se scalde în râul Prut. A fost construită o clădire pentru Vama Iași (clădirea cunoscută astăzi sub denumirea de Vama Veche), din curtea căreia plecau trenurile către Rusia. In 1877 peste linia larga Iasi-Ungheni se suprapune ("se incaleca") si o linie cu ecartament normal. Pe această cale ferată a sosit în Gara Iași la 24 mai/5 iunie 1877 trenul imperial rus în care se afla țarul Alexandru al II-lea al Rusiei, înconjurat de multe somități ruse (doi mari duci ai Rusiei, cancelarul Gorceakov, miniștri și generali ai Rusiei). Trenul a intrat în gară la ora 9,55, fiind așteptat de reprezentanții statului român: prim-ministrul Ion C. Brătianu, ministrul de externe Mihail Kogălniceanu, primarul Scarlat Pastia și mitropolitul Iosif Naniescu al Moldovei și Sucevei. În sala de așteptare, țarul a servit un mic supeu împreună cu I.C. Brătianu și Mihail Kogălniceanu. Pe aici au trecut apoi și trenurile militare cu ostași ruși care mergeau să se lupte cu turcii. La 6/18 decembrie 1877 prin Gara Iași a trecut trenul imperial rus, cu țarul care se întorcea victorios la Sankt Petersburg. Pereții saloanelor din clădirea gării au fost împodobiți cu catifea roșie, mobilier elegant și cu tablouri. Trenul a ajuns la Iași la 22,30, fiind întâmpinat iarăși de prefect, primar și mitropolit. Țarul a primit o coroană cu lauri de argint din partea primarului și a vizitat spitalul de răniți, amenajat în magaziile gării. La 1 mai 1880 statul român a răscumpărat căile ferate de la acționarii germani și austrieci. Între anii 1889-1892 a fost construită calea ferată Iași-Vaslui, inaugurată la 19 aprilie/1 mai 1892. Cu aceasta ocazie, se construieste si cladirea actualei gari "interne" Nicolina. Spre sfarsitul secolului 19, gara Iasi cunoaste unele modernizari: in 1894 este echipata cu un sistem de centralizare electromecanica (CEM), in 1917 este inaugurat primul regulator de circulatie de pe reteaua CFR la Iasi.
Prin Gara Iași au trecut trenurile cu refugiați în primul război mondial. Regele Ferdinand I al României, Guvernul țării, oficialitățile statului, s-au refugiat în Moldova în noiembrie 1916, după ocuparea părții de sud a țării. Iașul a devenit reședința principalelor instituții ale statului. În gară funcționa un birou de primire al refugiaților de unde erau dirijați refugiații către diferite adăposturi. Legătura feroviară dintre Iași și București a fost întreruptă, fiind reluată abia la 18 martie 1918 prin transbordare. Astfel, cei care doreau să călătorească la București schimbau trenul la Mărășești, de unde urcau într-un tren aflat sub control german. La 11 noiembrie 1918 s-a reluat transportul direct fără transbordare. După primul război mondial, Gara Iași a intrat într-un proces de modernizare. Au fost construite cele două noi aripi, la sud (1928) și la nord (1930). La 9 decembrie 1934 s-a inaugurat un depou nou, cu remiză de beton armat, uzină electrică proprie, elevator mecanic, instalație de captare, tratare și pompare a apei din Bahlui, rețea de distribuție și un castel de apă. Între anii 1937-1938 s-a construit pasarela care traversa calea ferată și lega strada Gării cu Șoseaua Națională. Cutremurul din 1940 a produs avarii clădirii. În perioada celui de-al doilea război mondial (1940-1944), prin Gara Iași au trecut trenurile cu refugiați din Basarabia și nordul Bucovinei, apoi trenurile cu soldați care mergeau pe frontul de est. Un moment dramatic s-a consumat în noaptea de 29/30 iunie 1941 când de aici au plecat două trenuri încărcate cu câteva mii de evrei ieșeni (între 4.500 și 7.000) care urmau să fie deportați. Acele trenuri au fost denumite ulterior "trenurile morții". Primul tren a plecat spre Călărași, parcurgând acest drum în șapte zile, iar cel de-al doilea a mers spre Podu Iloaiei, făcând până acolo opt ore. Trei sferturi dintre evrei au murit pe drumul către destinație.
Gara Iași a fost redeschisă traficului la 1 iunie 1946. Clădirea gării vechi a fost modernizată între anii 1950 și 1953. S-au înlocuit grinzile de lemn cu altele din beton, s-a introdus încălzirea centrală, s-a modificat distribuția încăperilor de la parter și etaje. Pe aici au trecut "trenurile prieteniei" cu tineri sovietici, chinezi, finlandezi, suedezi, indieni, pakistanezi, thailandezi, malayezieni ș.a. care soseau pentru Congresul și Festivalul Mondial al Tineretului (25 iulie - 14 august 1953). Pentru traficul internațional a fost construită între anii 1952-1954 Gara Internațională Nicolina, pe unde au început să oprească trenurile Moscova - București - Sofia - Istanbul. Toată activitatea de mărfuri din Gara Iași a fost redirecționată în iulie 1972 către Gara Socola, aici mutându-se în ianuarie 1976 magaziile, stațiile de containere și trancontainere și coletăria. Gara Iași a rămas numai stație de călători. Modernizarea căilor ferate au determinat și mdernizarea Gării Iași. S-au introdus comenzile prin radio-telefoane (23 decembrie 1972) și instalațiile de centralizare electrodinamice CED-CR-3 (5 decembrie 1975) și se supraveghează prin televiziune (1 iunie 1977). Cutremurul din 4 martie 1977 a avariat grav clădirea Gării Iași, slăbindu-i structura de rezistență. Lucrările de reparații au fost începute la doi ani după seism, dar au stagnat mulți ani din cauza lipsei de fonduri. S-au acoperit două peroane de călători. La 16 februarie 1980 s-a inaugurat Gara Iași-Nord, clădire care urma să fie folosită pentru trenurile locale de pe liniile Pașcani, Hârlău sau Dorohoi. Apoi, la 21 decembrie 1981, s-a pus în exploatare primul tunel pietonal din Gara Iași, pentru accesul călătorilor din Piața Gării direct la liniile 2-5. Lucrările de reparații și modernizare au fost reluate în anul 1996, investindu-se zeci de milioane de euro, din care o parte au intrat în buzunarele managerilor, printre care și Mihai Necolaiciuc, fost director al Regionalei CFR Iasi, fugit din țară și urmărit de autoritatile române prin Interpol. La 9 octombrie 2008 s-au inaugurat oficial numai trei încăperi ale gării: holul principal, casele de bilete și sala pentru informații.
Dupa 1959 sunt introduse locomotivele diesel-electrice, din 1966 cele diesel-hidraulice. Dupa 1964 sunt introduse noile tipuri de vagoane de calatori. In 1987 prima locomotiva electrica sosea in statia Iasi, o data cu electrificarea cai ferate Pascani- Iasi- Nicolina- Socola. Pana in 1990 urma sa fie electrificata si linia Nicolina- Vaslui- Barlad- Tecuci- Marasesti. In 1896 linia Iasi-Letcani (pe atunci- Cucuteni) este a doua linie de cale ferata dublata din Romania. In perioada 1969-1974 este dublata si linia Pascani-Letcani. Intre 1974-1978 este dublata si linia Iasi-Nicolina-Socola, iar, dupa 1980, si linia Nicolina-Ciurea-Barnova-Grajduri. |
| | | redeme V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1081 Localizare : Iasi Reputatie : 5931 Data de inscriere : 06/03/2011
| Subiect: Re: Iași (600) Mier 25 Mai 2011, 21:41 | |
| Foarte frumos, ldh80! E într-adevăr un loc încărcat de istorie...
Felicitări!
Un singur lucru doar: de pe linia 1C(Iași Nord) pleacă și acceleratele spre Timișoara.
|
| | | alexandruh
Numarul mesajelor : 132 Varsta : 31 Localizare : Iasi Reputatie : 5071 Data de inscriere : 04/12/2010
| Subiect: Re: Iași (600) Mier 25 Mai 2011, 23:40 | |
| - redeme a scris:
- Foarte frumos, ldh80! E într-adevăr un loc încărcat de istorie...
Felicitări!
Un singur lucru doar: de pe linia 1C(Iași Nord) pleacă și acceleratele spre Timișoara.
Nu cumva doar de pe 2C ? :d |
| | | ldh80 V.I.P Member
Numarul mesajelor : 6363 Varsta : 42 Localizare : Pascani Reputatie : 11505 Data de inscriere : 03/11/2010
| Subiect: Gara Iasi Joi 26 Mai 2011, 11:37 | |
| Multumesc! In legatura cu instalatia SCB a statiei Iasi, nu am avut ocazia sa intru in biroul de miscare, pentru a fi 100% sigur de tipul ei. Totusi, tinand cont de traficul destul de mare care era in gara Iasi , inclin sa cred ca este CED-CR-3. Exista sanse sa vedem si in statia Iasi centralizarea electronica , asa cum s-a reusit la Bucuresti Nord, Brasov, Arad, etc. ? |
| | | Bobses
Numarul mesajelor : 46 Varsta : 52 Localizare : Iasi Reputatie : 5242 Data de inscriere : 08/03/2010
| Subiect: Re: Iași (600) Joi 26 Mai 2011, 16:27 | |
| |
| | | redeme V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1081 Localizare : Iasi Reputatie : 5931 Data de inscriere : 06/03/2011
| Subiect: Re: Iași (600) Joi 26 Mai 2011, 20:18 | |
| - alexandruh a scris:
- redeme a scris:
- Foarte frumos, ldh80! E într-adevăr un loc încărcat de istorie...
Felicitări!
Un singur lucru doar: de pe linia 1C(Iași Nord) pleacă și acceleratele spre Timișoara.
Nu cumva doar de pe 2C ? :d Logic. Dar neatenția... De pe 1C pleacă personale spre Pașcani, Mărășești, etc. |
| | | flov1982
Numarul mesajelor : 24 Varsta : 41 Localizare : Fălticeni Reputatie : 5100 Data de inscriere : 28/06/2010
| Subiect: Re: Iași (600) Mar 30 Aug 2011, 17:53 | |
| Gara Iaşi, 23 august 2011 Grupa Iaşi Nord, aceeaşi dată
|
| | | Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 67 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6609 Data de inscriere : 21/02/2010
| | | | Kriszti219
Numarul mesajelor : 386 Varsta : 28 Reputatie : 4856 Data de inscriere : 29/02/2012
| Subiect: Re: Iași (600) Vin 18 Mai 2012, 15:50 | |
| Arata impecabil gara |
| | | popovici Utilizator Blocat
Numarul mesajelor : 1098 Varsta : 49 Localizare : Austria - Germania - Romania Reputatie : 5861 Data de inscriere : 10/05/2011
| Subiect: Re: Iași (600) Vin 18 Mai 2012, 16:05 | |
| - Kriszti219 a scris:
- Arata impecabil gara
Asa este , insa cu exceptia corpului de cladire semiacoperit cu sticla care arata foarte rau si nu se incadreaza sub nici o forma arhitectural . Cine a facut chestia asta nu are nici o treaba cu arta , e kitch si prost gust ! |
| | | cfr500
Numarul mesajelor : 2571 Varsta : 23 Reputatie : 7155 Data de inscriere : 18/11/2011
| Subiect: Re: Iași (600) Sam 14 Iul 2012, 23:06 | |
| Intrebare stupida: De ce nu exista linii numerotate de forma 1B, 2B,...? Peroanele si pasajul subteran vor mai intra in reabilitare? |
| | | Adirmvl V.I.P Member
Numarul mesajelor : 8292 Localizare : Stația de domiciliu: R. Vâlcea Reputatie : 12906 Data de inscriere : 06/04/2012
| Subiect: Re: Iași (600) Sam 14 Iul 2012, 23:15 | |
| Cred ca pot raspunde la intrebarea asta. Nu cunosc gara de la Iasi, dar la Cluj liniile din gara mica (situata chiar langa gara Cluj-Napoca, paractic facand parte din ea) sunt numerotate la fel, gara mica fiind folosita de regula pentru trenurile regio. Presupun ca e la fel si la Iasi. |
| | | Vlad Administrator
Numarul mesajelor : 7252 Varsta : 37 Localizare : Vatra Dornei Reputatie : 13619 Data de inscriere : 08/04/2009
| Subiect: Re: Iași (600) Sam 14 Iul 2012, 23:56 | |
| Exista liniile 1B, 2B, 3B in statia Iasi, dar nu sunt pentru imbarcare/debarcare calatori. Acestea sunt prelungirile liniilor 1A, 2A, 3A dupa semnalele de parcurs. Adica linia 1A e de la semnalul de iesire spre Nicolina pana la semnalul de parcurs din dreptul biroului de miscare (XIP), iar linia 1B e de la semnalul de parcurs YIP pana la semnalul de iesire spre Pascani. La fel si pentru celelalte linii. Liniile 4,5,6 si 7 nu au prelungire dupa semnalul de parcurs si de aceea sunt fara litera. Cum literele A si B erau luate, liniile infundate din Iasi Nord au primit litera C (0C, 1C, 2C, 3C).
|
| | | cfr500
Numarul mesajelor : 2571 Varsta : 23 Reputatie : 7155 Data de inscriere : 18/11/2011
| Subiect: Re: Iași (600) Lun 26 Noi 2012, 00:27 | |
| In aceasta toamna spatiul din fata garii a intrat in reamenajare, parcarea a fost reasfaltata si s-au montat stalpi pentru iluminat. |
| | | cfr500
Numarul mesajelor : 2571 Varsta : 23 Reputatie : 7155 Data de inscriere : 18/11/2011
| | | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Iași (600) | |
| |
| | | | Iași (600) | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |