| | Baicoi ... si multe altele | |
| | Autor | Mesaj |
---|
cata
Numarul mesajelor : 282 Varsta : 46 Localizare : Bucuresti Reputatie : 5573 Data de inscriere : 01/02/2010
| Subiect: Baicoi ... si multe altele Mar 15 Noi 2016, 15:59 | |
| Un foarte interesant articol aparut anul trecut in Revista Arhitectura ne aduce aminte de cladirile tip ale concesiunii Crawley şi Léon Guilloux, cea care a construit linia Ploiesti-Predeal. Ne aplecam azi in special pe cladirile de tip III din care astazi supravietuiesc intr-o forma foarte aproape de original (1879) gara Floresti Prahova, fosta Baicoi, punct de tranzit al liniei spre Valea Prahovei si statie de plecare a disparutei linii de cale ingusta spre Moreni....si gara Caiuti de pe linia Adjud-Onesti. Floresti Prahova: sursa TVlad -forumtrenuri.com Vorbim de un proiect tip la o traveie distana de...vechea gara a Campinei, disparuta azi, proiect de tipul II sursa delcampe.net "Construcţia rectangulară era caracterizată de un vestibul generos amplasat central. Acesta era folosit şi de pasagerii vagoanelor clasei a III-a, atunci când erau nevoiţi să aştepte venirea trenului. Pentru vagoanele claselor I şi a II-a sălile de aşteptare, mai mici, erau orientate spre peron, fiind flancate de două coridoare. Tot spre peron se găseau camerele serviciului poştal şi de telegrafie. În legătură cu acesta din urmă şi cu vestibulul central se găsea casa de bilete împreună cu spaţiul de depozitare a bagajelor. Accesul la etaj se făcea printr-o scară balansată, amplasată într-unul dintre colţurile opuse peronului. Cel de-al doilea nivel era destinat personalului gării, fiind alcătuit din mai multe camere, două bucătării şi un grup sanitar, toate accesibile dintr-un coridor central. Subsolul era destinat spaţiilor tehnice." Ce este si mai interesant in acest articol este mentiunea ca la la incheierea activitatii concesionarul a trebuit sa predea statului roman planurile. Si....statul roman a modificat putin planurile (ca profan absolut eu vad doua diferente: acoperisul si o aripile laterale care mi se par mult mai iestite in afara) rezultand un alt poiect tip (sau sa-i zicem tot ala in varianta V2 ) planuri dupa care s-au garile Ramnicul Valcea (azi demolata), Turnu Magurele, Calarasi, Mogosoaia (prima gara), Dolhasca... Personal nu ma impac complet cu ideea, mie aceste cladiri mi se par mai late de unde si distanta diferita intre golurile din laterale. Dar, repet, eu sunt profan. Mi-ar placea sa cunosc parerea unor specialisti. Revenind la planurile originale, tot ele au stat la baza variantelor mai "scurte" (5 travei) precum: Doftana (disparuta): Onesti (disparuta): sau existentele Pielesti, Isalnita de pe linia Craiovei, finalizata de aceiasi concesiune... Acestea sunt cladiri de tip IV Cum ar suna un slogan de reclama, un singur plan, atat de multe posibilitati ! Aaaa....uitam de planuri...sectiune, parter si etaj: Arhivele Nationale fond fond MLP, dosar 2/1890, paginile 60-62 Folosind joaca cu modularitatea, putem "deduce" planurile garilor de tip I precum Piatra Olt -14 travei (supravietuieste si azi, puternic modificata), Costesti si altele...toate avand la baza proiectul acesta. |
| | | Semafor V.I.P Member
Numarul mesajelor : 1223 Varsta : 67 Localizare : Pascani( IS) Reputatie : 6604 Data de inscriere : 21/02/2010
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Joi 17 Noi 2016, 21:29 | |
| Interesant, Cata. |
| | | TVlad V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2818 Localizare : Bucuresti Reputatie : 8221 Data de inscriere : 16/01/2010
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Sam 19 Noi 2016, 20:32 | |
| - cata a scris:
Ce este si mai interesant in acest articol este mentiunea ca la la incheierea activitatii concesionarul a trebuit sa predea statului roman planurile. Si....statul roman a modificat putin planurile (ca profan absolut eu vad doua diferente: acoperisul si o aripile laterale care mi se par mult mai iestite in afara) rezultand un alt poiect tip (sau sa-i zicem tot ala in varianta V2 ) planuri dupa care s-au garile Ramnicul Valcea (azi demolata), Turnu Magurele, Calarasi, Mogosoaia (prima gara), Dolhasca... Personal nu ma impac complet cu ideea, mie aceste cladiri mi se par mai late de unde si distanta diferita intre golurile din laterale. Dar, repet, eu sunt profan. Mi-ar placea sa cunosc parerea unor specialisti.
Putem merge intr-o zi la Turnu Magurele sau Calarasi sa masuram. O sa ma interesez la serviciu, poate fac rost de un telemetru cu laser - sau cum se numeste - pentru a nu fi mai greu detectabili de vesnicii ceferisti vigilenti. |
| | | cata
Numarul mesajelor : 282 Varsta : 46 Localizare : Bucuresti Reputatie : 5573 Data de inscriere : 01/02/2010
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Mar 22 Noi 2016, 14:04 | |
| TVlad, iti multumesc din suflet pentru invitatie. Mi-as dori sa mai am timpul si cheful de acum 10 ani sa mai merg la masurat de gari.. Mi-as dori sa mai am si sanatatea de atunci... Momentan trebuie sa raman la stadiul de soarece de biblioteca pana cand o sa vina ziua cand sa-mi iau iar aparatul de fotografiat, mapa, creionul si ruleta. Recunosc, ma simt onorat de invitatie. Au trecut ceva ani de cand am primit ultima data o propunere concreta de a face ceva in calea uitarii si degradarii acestor obiective. |
| | | TVlad V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2818 Localizare : Bucuresti Reputatie : 8221 Data de inscriere : 16/01/2010
| | | | Vale_ntin
Numarul mesajelor : 178 Varsta : 43 Localizare : Galati Reputatie : 4476 Data de inscriere : 11/08/2012
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Joi 10 Aug 2017, 05:17 | |
| La o chestie de asta sunt praf. De ce aveți nevoie? Aparatură, cazare, sau altceva? Doar curios. |
| | | dan tm V.I.P Member
Numarul mesajelor : 8775 Reputatie : 12488 Data de inscriere : 16/07/2014
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Joi 10 Aug 2017, 09:12 | |
| Daca nu intelegi tema uni topic pentru ce postezi? esti praf sau prafangiu? ai umplut forumul cu postari demne de spitalul de nebuni, doar ca sa ne arati ca stii literele. |
| | | TVlad V.I.P Member
Numarul mesajelor : 2818 Localizare : Bucuresti Reputatie : 8221 Data de inscriere : 16/01/2010
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Joi 10 Aug 2017, 10:45 | |
| Ia uite dom'le, am crezut ca lumea e interesata de subiectul asta, din moment ce au aparut niste raspunsuri Cind colo... Ca sa raspund colegului Valentin, nu am nevoie de nimic. Telemetrul laser ar fi fost bun mai ales pentru masurarea inaltimii cladirii dar in cazul de fata de interes erau dimensiunile orizontale pe care le-am masurat cu o simpla ruleta. Am avut noroc sa fie 43° C afara, sa nu fie nimeni pe acolo care sa ma ia la intrebari. |
| | | cata
Numarul mesajelor : 282 Varsta : 46 Localizare : Bucuresti Reputatie : 5573 Data de inscriere : 01/02/2010
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele Vin 11 Aug 2017, 15:29 | |
| Salut, in primul rand felicitari pentru ca ai avut rabdarea si puterea fizica de a rabda caldura si a face schita ! Imi pare rau ca nu mai exista mesajul initial in forma originala, pozele fiind gazduite de photobucket...nu mai are rost sa scriu mai mult.... acum articolul meu e un ciot aiurea.... Bun, revenind, La Turnu Magurele s-a folosit o varianta a planul de mai jos cu modificarea acoperisului (ca si al Mogosoaia, spre exemplu). Evident, planurile sunt in franceza, limba concesionarului care le-a si elaborat si limba folosita de toti inginerii romani de atunci, scoliti majoritar la Paris. CFR a preluat planurile concesionarului si le-a modificat rezultand ce vedem in pozele tale. Planurile de mai jos sunt importante si pentru a intelege economia/logica/compartimentarea unei astfel de cladiri. planurile originale ale acestei serii de cladiri (deloc putine) exista la Arhivele Statului. Atentie, vorbim de o serie si au existat destule mici derogari in functie de zona. Ce mi se pare fascinant (poate pentru ca nu sunt accesibile) sunt subsolurile absolut generoase ale acestor cladiri. De multe ori pivnitele se intindeau pana sub linii (vezi la Giurgiu) si cuprindeau spatii administrative (sa le zic asa) foarte generoase. Erau ghetarii, pivnite pentru alimente....nu uitati ca personalul statiei locuia in cladire, etajul fiind intotdeauna un spatiu personal folosit de seful de statie si familie, ceilalti functionari ai garii in functie de rang.... Daar toaleta era una singura pentru toti Si doar la etaj pentru ca la parter....fugeai in curte la wc-ul public. De aia in majoritatea ilustratelor de epoca, daca pe peron ne surade personalul statiei (metaforic vorbind, stim ca in fata pozarului atitudinea era serioasa intotdeauna si cred ca asa s-a pastrat pana de curand la aparitia fotografiei digitale) de la etaj ne saluta casnice si copilasi Plan etaj: Multe de spus..... Inca o data felicitari pentru initiativa. Pacat ca aceste cladiri tapene sunt inlocuite treptat de inutile cutii de tabla, inutile prin dimensiune, risipa de materiale, incertitudinea rezistentei lor in calea timplui.... |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Baicoi ... si multe altele | |
| |
| | | | Baicoi ... si multe altele | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |