Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CăutareCăutare  Ultimele imaginiUltimele imagini  ConectareConectare  ÎnregistrareÎnregistrare  

 

  Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta

In jos 
+3
Semafor
nokia2010
ldh80
7 participanți
Mergi la pagina : Înapoi  1, 2
AutorMesaj
Vitosa




Numarul mesajelor : 8671
Reputatie : 13902
Data de inscriere : 08/01/2011

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeMier 27 Dec 2017, 19:33

http://m.ziuaconstanta.ro/stiri/ziua-dobrogei/scriedobrogea-calatorii-de-altadata-gara-constanta-647464.html
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeLun 29 Ian 2024, 19:49

Un articol din ziarul "Observatorul de Constanta":

Depoul CFR Constanța a fost înființat în urmă cu aproape 165 de ani și este printre cele mai vechi din România

Primul depou CFR Constanța, pentru deservirea, întreținerea și repararea locomotivelor și a vagoanelor a fost construit în port, în perioada în care societatea engleză Danube and Black Sea Railway a realizat calea ferată Cernavodă Port – Constanța Port, inaugurată în octombrie 1860. Vechiul depou există și astăzi și se află în conservare.

Ulterior, în apropierea primului depou a fost realizat și dat în exploatare, în anul 1860, Atelierul de Reparat Locomotive și Vagoane, în cadrul căruia 84 de angajați executau reparații la materialul rulant. Amplasate în zona depozitelor și a batalurilor de petrol din Portul Constanța, cele două puncte de lucru au fost printre primele înființate în România. Vechiul depou și atelierele de reparat vagoane, care funcționau în Portul Constanța, erau dotate cu un castel de apă, placă turnantă, hale de reparații, ateliere specifice și anexe.

„Între anii 1860-1895, depoul Constanța a avut în dotare 9 locomotive, dintre care 6 au fost fabricate la Uzinele Baier, Peacock și Co. Manchester și 2 locomotive fabricate la uzinele Manning Wardle și Co. Leeds.

După anul 1895 au fost aduse în depoul Constanța locomotive de viteză de tip Orleans, pentru remorcarea trenurilor Orient Expres și Fulger, precum și alte tipuri uzuale de locomotive din parcul Administrației CFR.

Legătura Depoului Constanța cu Stația Constanța a fost realizată începând din anul 1860, pe cele două paliere aflate pe faleza Mării Negre, iar circulația se făcea în zig-zag, pe linia de coastă. Această linie a funcționat până în anii 1947-1949, când s-a decis desființarea ei”, scrie ing. Radu Bellu în „Mica monografie a căilor ferate din România”.

Pe măsură ce activitatea feroviară a început să se dezvolte, a fost executată și Remiza de Locomotive, între anii 1884-1886, fiind amplasată tot în zona batalurilor de petrol din port.

Clădirea circulară construită din cărămidă avea 15 linii cu canale de vizitare, toate cu acces la placa turnantă, ateliere de reparații și birouri. Separat a fost construită o instalație de alimentare cu apă a locomotivelor cu puț de foraj.

Din anul 1908 a fost dată în exploatare calea ferată Palas-Constanța și accesul în Depoul Constanța s-a făcut din Stația Palas, pe această linie.

În perioada 1952-1960, Depoul de locomotive Constanța a fost mutat din Portul Constanța pe actualul amplasament din Stația Palas, pe locul unde au funcționat Atelierele principale Palas Constanța și a primit denumirea Depoul de Locomotive Palas Constanța.

Depoul are 13 linii interioare pentru circulație, remizare, revizie și procese tehnologice, din care, liniile I și II sunt electrificate. De asemenea, are o hală circulară cu 6 linii dotate cu canale de vizitare și alte 6 linii exterioare radiale, toate cu acces la placa turnantă. Depoul din Palas mai are o hală de reparații, ateliere și anexe, castel de apă și instalații de alimentare, centrală termică și clădiri de exploatare.

Link articol https://observatorconstanta.ro/2024/01/28/depoul-cfr-constanta-a-fost-infiintat-in-urma-cu-aproape-165-de-ani-si-este-printre-cele-mai-vechi-din-romania/

*Dupa alte informatii vechea liniei ("linia in zig-zag"), de pe faleza Marii Negre, care facea legatura intre vechea statie Constanta-Oras si portul Constanta a fost desfiintata in anul 1937, nu in anii 1947- 1949.

Dupa desfiintarea acestei "linii in zig-zag" legatura feroviara a portului Constanta s-a realizat, pana la inceputul anilor 1970, numai prin linia care trecea prin tunelul construit la inceputul secolului XX.

La inceputul anilor 1970 se executa linia (cu cale dubla, electrificata prin 1978) Palas- Ram. Post Medeea- Constanta Ram. 3- Constanta Ram. Vii- Constanta Port si cu aceasta ocazie si actuala statie Constanta-Port, cu doua grupe ("A" si "B").

In anul 1988 este inaugurata statia Constanta Terminal Ferry Boat, in contextul lucrarilor de extindere a portului Constanta si a inaugurarii terminalului ferry-boat (in 1991 SNCFR aveea doua nave tip ferry-boat).

In anul 1992, in contextul unor inundatii, este partial distrusa si inchisa linia dintre statiile Palas si Constanta Port, prin tunel.

In prezent complexul CFR Constanta cuprinde:

-Doua statii (Palas si Constanta) echipate cu instalatii CED cu informatizarea postului de comanda;

-4 statii si HM (Agigea Nord, HM Agigea Ecluza, Constanta-Port, Constanta Terminal Ferry Boat), echipate cu instalatii CED

-O singura statie (Constanta-Marfuri) cu: macazuri mecanice (manuale), semnale luminoase, o bariera manuala si o bariera automata.

-"Sectia de Intretinere Mecanica a Caii SIMC Constanta', racordata la statia Constanta-Marfuri;

-Sectia Linii (racordata la statia Palas) Constanta si District Linii Constanta;

-Sectia IFTE Constanta (racordata la statia Constanta);

-Sectia CT Constanta;

-Revizia de vagoane calatori Constanta;

-Revizia de vagoane marfa Palas;

-Depoul de locomotive Palas (in prezent acesta mai apartine de CFR-Calatori ?);

-Triajul CFR Palas, cu grupele "A", "B" si "D". Are cocoasa de triere cu frane automate de cale.


De asemenea, in Constanta, mai exista si: centrul CENAFER, un grup scolar industrial transporturi cai ferate, o baza sportiva CFR (toate in cartierul Palas), un spital de cai ferate, o sucursala a AFER (ultimile doua in apropierea garii).

Sediile regionale ale CFR-SA, CFR-Calatori si CFR-Marfa se afla intr-o cladire situata in apropierea garii Constanta, pe Aleea Albastrelelor, nr. 10.

De asemenea in Constanta exista si firma privata "SC Euro Est Srl", care are ca obiect de activitate, intretinerea , reparatia si modernizarea materialului rulant feroviar.


Daca administratorul acestui forum considera ca este util poate schimba denumirea acestui topic in "Complex feroviar Constanta" si sa-l mute la topicul dedicat infrastructurii feroviare.
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeLun 29 Ian 2024, 21:16

Unitati industriale si economice care au/aveau in 1990 cai ferate industriale, racordate la statiile CFR din Constanta:

-La statia Palas: Fabrica de panificatie "Dobrogea Grup", "Rodata", Fabrica de bere, Fabrica de ulei "Argus", Intreprinderea de prelucrare a lanii ("Integrata" de lana), CET Palas (construit in 1970), depozitul de produse petroliere "Oil Terminal", SC Euroest Srl. Astazi mai exista vreo unitate economica de pe platforma industriala "Palas" care sa utilizeze transportul feroviar de marfa ?

-La statia Constanta-Marfuri: zona de depozite de acolo, SC Comat SA (fosta BJATM), SC Energia SA

-La statia Constanta-Port: portul si santierul naval

-La statia Agigea-Nord: depozit "Oil Terminal", depozit minereu "Comvex".
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeLun 05 Feb 2024, 17:19

Are cineva vreo fotografie cu cladirea vechii gari Constanta-Oras (care a functionat in perioada 1860- 1960) si cu cladirea statiei Constanta-Marfuri ?

Vechea statie Constanta-Oras era amplasata unde se afla astazi "Parcul Arheologic" si "Casa Alba" (sediul prefecturii si a primariei) ?

Inainte de 1960 ar mai fi existat o statiei CFR in Constanta, denumita Constanta-Obor! Era amplasata unde astazi se afla "Casa de cultura a sindicatelor" ?
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeMar 05 Mar 2024, 20:43

Cladirea vechii gari Constanta-Oras, care a existat intre anii 1860- 1960 (sursa fotografiei: Facebook- forumul "CFR Old Times"- Mitica Zaharie).

Astazi, pe acel amplasament, se afla cladirea cunoscuta ca si "Casa Alba" (care adaposteste sediile Consiliului Judetean, Prefecturii si Primariei Constanta).

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Fosta_80

Sus In jos
Ony_x




Numarul mesajelor : 272
Reputatie : 4279
Data de inscriere : 21/05/2013

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeMier 17 Apr 2024, 17:22

Foarte greu se gasesc fotografii cu vechea gara Constanta. Am gasit un articol interesant despre acest subiect pe site-ul ziuaconstanta.ro:
https://www.ziuaconstanta.ro/in-constanta/constanta-de-odinioara-in-imagini/constanta-gara-veche-masura-unui-secol-1860-1960-364645.html
Interesant este si aspectul ca la sfarsitul anilor 50 sa ales mutarea garii pe un nou amplasament in loc de modernizarea garii pe amplasamentul existent.

Sus In jos
Ony_x




Numarul mesajelor : 272
Reputatie : 4279
Data de inscriere : 21/05/2013

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeMier 17 Apr 2024, 19:02

Tot legat de subiectul vechilor linii ferate din orasul Constanta, am gasit pe un site german "pahor.de" o harta veche a orasului Constanta datand din anul 1915: https://pahor.de/product/romania-constanta-planul-orasului-constanta-dupa-ultimele-date-oficiale-cu-cele-din-urma-parcelari-%C8%8Bn-care-sa-indicat-loturile-si-careurile-intocmit-de-conductor-inginer-i/
Harta este deosebit de interesanta, pe ea apar aproape toate liniile care au fost discutate in acest topic si care acum nu mai exista.
Sus In jos
Laurentiu Ciobanu

Laurentiu Ciobanu


Numarul mesajelor : 1027
Varsta : 40
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 3478
Data de inscriere : 24/08/2017

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeMier 17 Apr 2024, 19:19

Inaugurarea noii gari Constanta corespunde cu perioada de dezvoltare a statiunilor turistice de pe litoral, inceputa la sfarsitul anilor 50 si definitivata la sfarsitul anilor 70.
Practic era necesara dezvoltarea transportului feroviar catre statiuni, se avea in vederea transportul catre statiunile din sudul litoralului, insa gara veche era infundata si nu putea fi utilizata fara rebrusare din cauza configuratiei locului. De aceea s-a ales amplasamentul actual, cine a studiat topografia locului a observat ca gara actuala e in curba si ca, la est de gara catre mare, terenul deja coboara, practic nu aveai cum sa o aduci mai aproape de centru in timp ce trenurile sa poata continua catre sud fara rebrusare. Sa nu uitam ca, la momentul inaugurarii, nu exista electrificare, nu se schimba tractiunea la Constanta, trenurile opreau cateva minute, dupa care plecau mai departe.
Ramificatia Medeea a fost adaugata pentru trenurile de marfa catre port, ca sa nu traverseze gara de calatori. De asemenea, are si rol de rebrusare pentru ca vagoanele adaugate la trenurile sezoniere de la Bucuresti sa poata sa ramana la Bucuresti.
Sus In jos
Ony_x




Numarul mesajelor : 272
Reputatie : 4279
Data de inscriere : 21/05/2013

 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitimeMier 17 Apr 2024, 20:00

Laurentiu Ciobanu ce spui tu este perfect logic si ai 100% dreptate. In aceasta varianta noua gara putea fi doar in locul actual pentru ca liniile spre sud sa supratraverseze tunelul Anghel Saligni spre port, tunel care a inlocuit in anii 30 celebra linie triplu rebrusata de pe amplasamentul mozaicului roman. Tunelul exista deja din 1907 si apare si pe harta mentionata mai sus. Ar mai fi putut fi si varianta ca actuala gara Palas sa devina noua gara iar linia spre sud sa fi mers pe traseul actualei linii din spre CET Constanta, dar evident ca in acest caz noua gara ar fi fost mult prea departe de centrul orasului. Varianta actuala exclude complet eventuala pastrare si a garii vechi pentru ca linia spre gara veche ar fi traversat la nivel liniile noi.
Sus In jos
Continut sponsorizat





 Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Empty
MesajSubiect: Re: Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta    Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta - Pagina 2 Icon_minitime

Sus In jos
 
Vechile cai ferate din complexul CFR Constanta
Sus 
Pagina 2 din 2Mergi la pagina : Înapoi  1, 2
 Subiecte similare
-
» Stadiul lucrarilor pe magistrala Bucuresti - Constanta
» Linii industriale
» Propuneri pentru Mersul Trenurilor 2016-2017
» Complexul feroviar Adjud
» Constanţa (800)

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DESPRE CFR :: CFR - FILE DE ISTORIE-
Mergi direct la: