Un pic de istorie despre aceasta linie.
Informati preluate de pe blogul lui
Mircea Rusnac - Cea mai veche cale ferata din Romania actuala: Oravita-Bazias
La jumatatea secolului al XIX-lea, Banatul intra in circuitul rutelor feroviare europene, care nu incetasera sa se extinda catre rasarit pana au atins si regiunea noastra. Conform unei lucrari foarte bine documentate, scrisa de Serban Lacriteanu si Ilie Popescu, - Istoricul tractiunii feroviare din Romania, vol. I (1854-1918), Bucuresti, 2003, Banatul detine prioritatea intre regiunile romanesti care au beneficiat de cai ferate (1854), fiind urmat de Transilvania (1858), Dobrogea (1860), Bucovina (1866), Vechiul Regat (1869-1875) si Basarabia (1871).
Caile Ferate Maghiare de stat (M.Á.V. - Magyar Államvasutak) au fost infiintate abia in 1868. Pana atunci functionasera pe teritoriul Ungariei din 1846 o serie de cai ferate private. La fel s-a intamplat si in Austria, unde St.E.G. a detinut caile ferate pana la 1 iunie 1891. In Banat primele planuri de constructie au aparut in 1847 si tot in acel an (dupa alte variante in 1846) s-a inceput lucrul la linia Bazias-Biserica Alba-Iasenova-Iam-Racasdia-Oravita, prima de pe actualul teritoriu al Romaniei.Construita sub conducerea inginerului Bach si folosind cu incepere din 1851 sina laminata la Resita, linia Oravita - Bazias a fost finalizata in 1854, avand o lungime de 62,5 km. La 20 august 1854 a inceput circulatia trenurilor de marfa, iar la 1 noiembrie 1856 cea a trenurilor de calatori. Carbunii proveniti din imprejurimile Aninei erau incarcati in portul Bazias pe vapoarele marilor companii de navigatie dunarene, dintre care cea mai cunoscuta a fost D.D.S.G., infiintata in 1829. In 1855 St.E.G. a preluat linia Oravita - Bazias de la statul austriac, aceasta companie fiind cea care a deschis, un an mai tarziu, si traficul de calatori pe traseul ei.
In primii ani, intre Oravita si Bazias circula o singura pereche de trenuri mixte pe zi, dupa cum reiesea din Mersul trenurilor mixte pe linia Oravita-Bazias, valabil de la 15 noiembrie 1857, publicat la 18 aprilie 1858 in ziarul Temesvarer Zeitung. Trenul pleca din Oravita la ora 7.00 si sosea la Bazias la 10.02.
De la Bazias pleca la 13.30, ajungand inapoi la Oravita la ora 16.38.
Viteza sa medie era de 20,6 km/ora.
Tractiunea era efectuata la inceput de catre locomotive construite in 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, urmate din 1855 de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena, activa din 1840. Printre primele locomotive repartizate depoului Oravita s-au aflat nr. 125 RESICZA si nr. 126 ORAVICZA,
preluate de St.E.G. in 1858.
In decursul timpului, aceasta cale ferata a fost profund marcata de evenimentele politice din partea noastra de Europa. Dupa primul razboi mondial, cand Banatul a fost impartit intre Romania si Serbia, un segment de 28 km din totalul de 62,5 a ramas pe teritoriul sarbesc. Circulatia trenurilor a fost reluata la 15 iulie 1922, insa numai pe sectorul romanesc Oravita-Iam (26,9 km). La Bazias se mai putea ajunge, pana in 1950, numai pe linia Timisoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moravita-Varset-Iasenova-Biserica Alba-Vračev Gaj. In 1950,
datorita conflictului dintre Stalin si Tito, circulatia trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei a fost sistata, iar portiunea Bazias-Socol-(Vračev Gaj) si Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiintate. Din vechea linie au mai ramas doar portiunile Oravita - Iam in Romania (27 km) si Varset - Biserica Alba in Serbia (34 km), cu cate trei perechi de trenuri de calatori pe zi.
Neutilizata asadar din 1950, monumentala cladire a garii Bazias a fost demolata dupa 1960, cand se credea ca locul respectiv va fi inundat de ridicarea nivelului Dunarii odata cu construirea barajului de la Portile de Fier. Locul vechii gari se afla insa acum chiar pe mal, fiind ocupat de cabana ”Apus de soare”. In schimb, cea mai mare parte a terasamentului fostei linii intre Bazias si granita cu Serbia a fost inundata de apele fluviului.
Aceasta a fost trista poveste a primei cai ferate care a strabatut si actualul teritoriu romanesc. Ea a existat timp de aproape un secol (1854-1950), iar acum circulatia se mai face doar pe unele portiuni.Reportajul de astazi cuprinde portiunea ramasa pe teritoriul
Romaniei mai precis portiunea dintre
Oravita si
Iam.
Repotajul incepe in statia
Oravita , de la
Timisoara pana aici schimband 2 trenuri si anume
Timisoara - Resita (eu am coborat la Berzovia) si
Berzovia - Oravita, ambele trenuri fiind operate de Regitrans, fiind formate din automotoare seria X4500
Era o dimineata de februarie 2012, ora 7 iar afara era destul de rece, asa ca nu am stat prea mult la peron si am urcat la bordul trenului personal
Oravita - Iam, tren format din masina
LDH 80-0540-7 si un singur vagon 20-47, care sub actiunea aburului generat de locomotiva (da, incalzirea vagonului se facea cu abur) incepea sa se dezmorteasca...
Garnitura trenului personal
Oravita - Iam suprinsa de un alt pasionat (
Cristi_CFR) care a fost cu mine si care mi-a permis sa-i folosesc o parte din poze la realizarea acestui material. Pe acesta cale tin sa-i multumesc pentru acest lucru.
Statia Oravita cu 1 - 2 minute inainte de plecare.
Primim liber de la inpiegat si pornim ...
Lasam gara in urma si incepem sa tranversam orasul
Oravita. Din
Oravita spre
Iam linia coboara incet...
Semnalul de intrare in
Oravita dinspre
Iam.
Tranversam singurul viaduct al acestei sectii -
Viaductul Oravita .
De remarcat ca daca la iesirea din
Oravita terenul este deasupra nivelului caii ferate aici este la aproximativ 40 metri sub nivelul liniei.
Lasam
Oravita in urma
O trecere la nivel, cu bariere actionate manual
O serie de poze realizate dupa iesirea din
Oravita.
Prima oprire -
Halta Racajdiuta - Este situata la
8.6 km fata de
Oravita si la
18.3 Km fata de
Iam.
Dupa o stationare de nici jumatate de minut pornim mai departe
Urmeaza statia
Racajdia.
Semnalul de intrare in
Racajdia dinspre
Oravita.
Mai multe depozite la intrarea in
Racajdia pe ambele parti ale caii ferate conectate la infrastructura feroviara, insa liniile nu sunt folosite de ceva vreme...
Intram in statia
Racajdia Sabot de deraiere la linia 1
Statia
Racajdia. Situata la
10.3 km fata de
Oravita si
16.6 km fata de
Iam. Este ce-a mai importanta statie de pe traseu dupa
Oravita, aici coboara /urca(la reintoarcerea de la
Iam) ce-i mai multi calatori ce folosesc aceasta ruta - majoritatea facand naveta de/la
Oravita.
Dupa o stationare de 2 -3 minute plecam mai departe...
Iesirea din
Racajdia spre
Iam se face pe abatuta cu o limita de 20 km/h
Semnalul de intrare in
Racajdia dinspre
Iam. Ultima poza e realizata la intoarcerea de la
Iam Lasam
Racajdia in urma si ne continuam drmul spre
Iam Prevestitorul semnalului de intrare in
Racajdia dinspre
Iam Alte poze in drumul spre
Iam