Deschid acest topic, pentru a discuta despre tipurile de locomotive noi, care sunt produse astazi in Europa in special si pe Glob in general.
*In cazul locomotivelor utilizate in Australia am facut o prezentare detaliata la topicul dedicat transportului feroviar din aceasta tara.
A. Locomotive electrice
1. Siemens-Vectron (Germania)
Este cea mai noua locomotiva electrica produsa astazi in Europa, începând din 2010.
Are 4 osii, viteza maxima 160 sau 200 km/h, puterea 7000 cp sau 8600 cp, forta de tractiune (la demaraj) 300 Kn, greutatea 80 - 87 tone.
Este produsa pentru ecartamentul de 1435 mm, 1668 mm sau 1524 mm.
Poate fi alimentata la tensiuni multiple: 1500 Vcc, 3000 Vcc, 25.000 Vca sau 15.000 Vca.
2. Bombardier-Traxx
Produsa începând din anul 2000, intr-un numar de 5 versiuni (F-140-AC, P-140-AC, P-160-AC, F-140-AC2, F-140-MS), are 4 osii, viteza maxima de 140, 160 sau 200 km/h, puterea 7500 sau 5400 cp, forta de tractiune 270-300 Kn.
Este produsa pentru ecartamentul de 1435 mm sau 1668 mm.
Poate fi alimentata la tensiuni multiple: 1500 Vcc, 3000 Vcc, 25.000 Vca sau 15.000 Vca.
3. Alstom-Prima (Franta)
Produsa in doua generatii, prima generatie începând din ?, si a doua generatie începând din 2009.
Este utilizata in Franta, China, Israel, Maroc.
Are 4 osii, viteza maxima de 140 sau 200 km/h, puterea de 8600 cp.
Se preconizeaza si constructia unei versiuni pe 6 osii- pentru tractiunea trenurilor de marfa- care va aveea o putere de 12.900 cp si o viteza maxima de 120 km/h.
4. Pesa-Gama (Marathon) (111E, 111Eb, 111Ec, 111Ed)(Polonia)
Produsa începând din anul 2012, are 4 osii, 19,8 m, viteza maxima 140 sau 160 km/h, puterea 5600 Kw, forta de tractiune 300 Kn, greutatea 82 tone, motoare electrice de tractiune tip VEM-DKLBZ-4514-4A (cu o putere de 1400 Kw) sau VEM (alimentate in curent alternativ, cu o putere de 570 Kw).
5. Softronic-Phoenix (Romania)
Produsa începând din anul 2008, in 3 bucati, fiind prima locomotiva electrica noua produsa in Romania dupa 1991.
Principalele lor caracteristici sunt: puterea 6600 Kw, viteza maxima 200 km/h, forta de tractiune 265 Kn. Alte date: electromotoare de curent continuu tip „LJE-108-1”, cu o putere nominala de 850 Kw fiecare, tensiunea nominala 770 Vcc, curent nominal 1180 A, convertizoare electronice pentru electromotoarele de tractiune, frana electrica recuperativa.
6. Softronic-TransMontana (clasa 48)(Romania)
Locomotiva noua, avand cea mai mare putere dintre toate locomotivele romanesti de pana acum- 6.600 Kw si 8.200 Kw (de scurta durata), forta de tractiune la demaraj 420 Kn (si 320 Kn in regim continuu), viteza maxima 160 km/h.
Dispune de: tehnologia IGBT, cu convertizoare statice redundante, choppere pentru electromotoarele de tractiune asincrone trifazate, suspensie pe perne de cauciuc, faruri cu led-uri, camere video in locul oglinzilor retrovizoare.
Produsa de „Softronic” Craiova din 2012.
7. Clasa 2ES10 (Rusia)
Este compusa din doua unitati, are 8 osii si 4 boghiuri (a cate doua osii fiecare), viteza maxima 120 km/h, puterea 11.300 cp (de durata), forta de tractiune 784 Kn (la demaraj) sau 370 Kn (la viteza maxima), greutatea pana la 202 tone, sarcina maxima pe osie 24,9 tone.
Poate functiona cu pana la 4 sectiuni.
Este produsa începând din anul 2010, pana in octombrie 2015 realizandu-se 124 de bucati, existând comenzi pana la 221 bucati. Este produsa de Ural Locomotives (companie mixta, infiintata de Sinara Group din Rusia si Siemens din Germania).
8. Clasa EP20 (Rusia)
Locomotiva solo, cu doua cabine de conducere (una dintre rarele astfel de locomotive a RZD), lungimea 22,532 m, greutatea 135 tone, poate fi alimentata cu curent electric alternativ monofazat la 25 Kv 50 Hz sau cu curent continuu la 3 Kv, 6 motoare electrice de tractiune tip DTA-1200A, tehnologie IGBT, viteza maxima 200 km/h, puterea 9655 cp (uniorara) sau 8900 cp (continuua), puterea electrica pentru incalzirea electrica a trenurilor- 1200 Kw, forta de tractiune 350 Kn (pana la viteza de 74 km/h) sau 115 Kn (la viteza maxima), frana electric recuperativa, porecla locomotivei Olympus.
Locomotiva este produsa de fabrica de la Novocherkaask, in colaborare cu firma franceza Alstom.
Locomotiva este produsa începând din anul 2011, pana in septembrie 2015 fiind produse si livrate 51 astfel de locomotive, alte 149 fiind comandate.
9. Clasa DS3, produsa in Ucraina sub licenta germana Siemens.
Este o locomotiva pe 4 osii, puterea 6400 cp, forta de tractiune 310 Kn, viteza maxima 160 km/h, greutatea 90 tone, produsa de DEVZ-Dnipropetrovsk, intre anii 2003-2008, in 18 bucati.
B. Locomotive diesel-electrice
1. Siemens-Vectron-DE (Germania)(probabil cel mai nou si modern tip de locomotiva, produsa astazi in Europa)
Este locomotiva pe 4 osii, echipata cu motor diesel tip MTU-16V-4000-R84, care dezvolta 3200 cp, viteza maxima 160 km/h, forta de tractiune 275 Kn (la demaraj) si 150 Kn (continuua), sarcina maxima pe osie 22 tone, lungimea 19,98 m.
Produsa incepand din anul 2010.
2. Bombardier-Traxx-DE
Este o locomotiva pe 4 osii, echipata cu motor diesel tip MTU-16V-4000-R41L, care dezvolta 3000 cp, viteza maxima 140, 160 sau 200 km/h (in functie de configuratie), forta de tractiune 270 kn, greutatea locomotivei 80 tone.
Produsa incepand din anul 2006, pana in prezent producandu-se peste 21 de bucati.
3. Alstom-Prima-DE (Franta)(la SNCF- clasa BB 75.000)
Este o locomotiva pe 4 osii, echipata cu motor diesel tip MTU 16V, care dezvolta 2700 cp, viteza maxima 120 km/h, forta de tractiune 250- 300 Kn (la demaraj), 223 Kn (continua), greutatea 84 tone, lungimea locomotivei 20.280 mm.
Produsa incepand din anul 2006, intr-un numar de 400 bucati , si utilizata in Franta si Germania.
4. Vossloh- Euro-3000 si Vossloh-Euro-4000 (Spania)
Produsa pentru ecartament normal si pentru ecartament larg de 1668 mm (folosit in Spania si Portugalia).
a. Vossloh-Euro-3000: Este o locomotiva pe 4 osii, echipata cu motor diesel tip EMD-12-710G3C-U2 , generator electric tip AR9 sau AR10 (pentru varianta 3000) sau TA12 (pentru varianta 3000 cu actionare in curent alternativ), motoare electrice de tractiune tip D43 sau 1TB2624FM (pentru varianta 3000 cu actionare in curent alternativ), viteza maxima 120 km/h (varianta 3000 pentru marfa), 200 km/h (varianta 3000 pentru calatori), 160 km/h (varianta 3000 pentru calatori cu actionare in curent alternativ), puterea 3205 cp (varianta 3000 pentru pasageri), 3299 (varianta 3000 pentru marfa), 3291 cp (varianta 3000 pentru pasageri, cu actionare in curent alternativ), forta de tractiune 280 kn (varianta 3000 pentru marfa), 178 Kn (varianta 3000 pentru calatori), 305 Kn (varianta 3000 pentru pasageri, cu actionare in curent alternativ), greutatea locomotivei 85 tone (varianta 3000 pentru marfa), 82 tone (varianta 3000 pentru pasageri), 88 tone (varianta 3000 pentru pasageri, cu actionare in curent alternativ), lungimea locomotivei 21, 5 m (varianta 3000 pentru marfa si pasageri) sau 21 m (varianta 3000 pentru pasageri, cu actionare in curent alternativ).
Produsa incepand din anul 2006, pana in prezent fiind prduse 28 de bucati (varianta 3000 pentru marfa si calatori) si respectiv 24 de bucati (varianta 3000 pentru pasageri, cu actionare in curent alternativ).
.b.Vossloh-Euro-4000
Locomotiva pe 6 osii, echipata cu motor diesel tip EMD-16-710G3C-U2, generator electric tip AR20 (la varianta pentru marfa) sau AR11 (la varianta pentru calatori), motoare electrice de tractiune tip D43, puterea 4262 cp, forta de tractiune 400 Kn (la varianta pentru marfa) sau 325 kn (la varianta pentru calatori), viteza maxima 120 km/h (la varianta pentru marfa) sau 160 km/h (la varianta pentru calatori), greutatea locomotivei 123 tone (la varianta pentru marfa) sau 126 tone (la varianta pentru pasageri), lungimea locomotivei 23,02 m.
Produsa incepand din anul 2006, in 116 bucati pana in prezent.
5.PESA-Gama-111-Db (Polonia)
Este o locomotiva pe 4 osii, echipata cu motor diesel tip MTU-16V-4000-R84, care dezvolta 2400 Kw sau 3200 cp, motoare electrice de tractiune tip VEM (actionate in curent alternativ, care dezvolta 570 Kw fiecare), forta de tractiune 275 Kn (la demaraj) si 206 Kn (continuua), viteza maxima 140 sau 160 km/h, lungimea 19.800 mm, greutatea 84 tone.
Produsa incepand din anul 2014, in 10 bucati, care au intrat in parcul PKP-Intercity (in Polonia au fost incluse in clasa SU-160).
De remarcat ca la aproape toate locomotivele diesel-electrice noi, produse astazi in spatiul UE, se utilizeaza motoare diesel tip MTU (de fabricatie germana).
In acest context, nu stiu de ce, atunci cand CFR-Calatori a luat decizia sa modernizeze o parte din locomotivele diesel-electrice (rezultand clasele 63 si 65), a decis sa faca aceasta modernizare cu firma americana General Motors, in loc sa utilizeze la modernizarea acelor locomotive motoare diesel tip MTU!
In Romania, dupa 1993 (cand ultimile locomotive clasa 60/62 produse noi de Electroputere Craiova au fost livrate catre operatori industriali), in general nu s-au mai produs locomotive diesel-electrice noi! O singura exceptia o constituie locomotiva „Carpethia”. Este dotata cu un motor diesel nou tip „Catherpilar”, care dezvolta 2300 cp. Locomotiva are carcasa noua, electromotoare noi asincrone (in curent alternativ trifazat), suspensii pe perne de cauciuc, viteza maxima 120 km/h, forta de tractiune 320 Kn (la demaraj) si 200 Kn (continuua). Este utilizata de CFR-Marfa.
In afara spatiului UE, locomotive diesel-electrice mai produc si tari precum Ucraina, Rusia, Kazahstan (sub licenta americana), China, SUA (de catre firmele General Motors si Electro-Motive, locomotive care sunt utilizate in tari precum: SUA, Canada, Mexic, Brazilia, Australia, Noua-Zeelanda, etc).
6. Clasa TEP-150 (Ucraina)
Este o locomotiva pe 6 osii, produsa in anii 2005-2008, in 4 bucati, de catre Luhansketeplovoz. Viteza maxima este de 160 km/h, greutatea este de 135 tone, lungimea de 20,35 m. Toate apartin de depoul Kremenchuk.
7. Clasa 2TE25A (Rusia)
Caracteristici tehnice- locomotiva compusa din doua unitati, 12 osii (4 boghiuri a cate 3 osii fiecare), motor diesel tip Kolomna 2D49, in 4 timpi, cu 12 cilindri in V, injectie electronica, motoare electrice de tractiune tip DAT-470 (asincrone), greutatea totala a locomotivei (ambele unitati) 288 tone, puterea totala 6705 cp, viteza maxima 120 km/h, forta de tractiune 2*390 Kn (continuua) si 2*441 Kn (la demaraj), sisteme de siguranta pe locomotiva- KLUB U- sistem de siguranta complex si MSUD- sistem electronic de control si diagnoza, porecla locomotivei- Vityaz.
Începând din anul 2006 un numar de 52 astfel de locomotive au fost produse la fabrica de la Bryansk, din cadrul concernului Transmashholding.
8. Tip TE33A (Kazahstan)
Locomotiva diesel-electrica, produsa de catre firma JSC Lokomotiv din Kazahstan (sub licenta americana General Electric Transportation). Este locomotiva bicabina pe 6 osii, are motor diesel tip GEVO cu 12 cilindri, viteza maxima 120 km/h (pentru versiunea pentru calatori viteza maxima urmeaza a fi de 160 km/h). Produsa incepand din anul 2009 in 276 bucati pana in prezent.
Este utilizata in : Kazahstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Kirkistan si Mongolia.
In decembrie 2016 o astfel de locomotiva diesel-electrica noua este adusa in Republica Moldova, pentru efectuarea de teste (in contextul anuntului privind intentia CFM de a achizitiona cca 12- 15 locomotive diesel noi, care sa fie utilizate pentru tractiunea trenurilor de marfa).
C. Locomotive diesel-hidraulice
In privinta locomotivelor diesel-hidraulice noi, acestea se produc astazi intr-un numar mai restrans in Europa, datorita tendintei generale de inlocuire, pe liniile secundare, a garniturilor scurte, formate din cateva (4-5) vagoane si tractate cu locomotive diesel-hidraulice, cu trenuri automotoare.
1. Voith Gravita (Germania)
Locomotiva diesel-hidraulica, pe 4 osii, monocabina (cu cabina la mijloc), produsa din anii 2008-2010, in 5 variante constructive:
a. 5B: Motor diesel tip MTU-4000, transmisie hidraulica Voith, lungimea 10 m, greutatea 40-45 tone, viteza maxima 80 km/h, forta de tractiune 165- 185 Kn, , puterea 540 cp, destinata serviciului de manevra usoara.
b. 5C: Motor diesel tip MTU-4000, transmisie hidraulica Voith, lungimea 11 m, greutatea 60- 67,5 tone, viteza maxima 80 km/h, forta de tractiune 247-289 Kn, puterea 940 cp, destinata serviciului de manevra grea si pentru tractiunea trenurilor usoare de marfa.
c. 10BB: Motor diesel tip MTU-4000, transmisie hidraulica Voith, lungimea 15,7 m, greutatea 76- 100 tone, viteza maxima 100 km/h, forta de tractiune 313-412 Kn, puterea 1600 cp, destinata serviciului de manevra grea si pentru tractiunea trenurilor de marfa.
d. 15BB: Motor diesel tip MTU-4000, transmisie hidraulica Voith, lungimea 16,9 m, greutatea 80-90 tone, viteza maxima 100 km/h, forta de tractiune 317 Kn, puetrea 2400 cp, destinata serviciului de manevra grea si pentru tractiunea trenurilor de marfa si de calatori.
e. 20BB: Motor diesel tip MTU-4000, transmisie hidraulica Voith, lungimea 18,5 m, greutatea 84-88 tone, viteza maxima 120 km/h, forta de tractiune 346- 363 Kn, puterea 3000 cp, destinata tractiunii trenurilor de marfa si de calatori.
In Romania, dupa 1992, in general nu s-a mai produs locomotive diesel-hidraulice noi.
In schimb, au mai fost modernizate unele astfele de locomotive, dupa 1998 (clasa 82 , 84 noua si 89- cu motoare diesel Caterpillar si clasa 83- cu motoare diesel MTU).
La 29 iunie 2014, este prezentata de catre „Electroputere VFU Craiova” si „Reloc Craiova” noua locomotiva diesel-hidraulica „EPCV-Terranova”, destinata serviciul de manevra grea si tractiunii trenurilor usoare de marfa. Locomotiva are: doua motoare diesel tip „Caterpillar C-18” cu 6 cilindri, care dezvolta 2*630 cp, turatia nominala 1800-1900 rotatii/minut, transmisie hidraulica tip „TR43”, convertizoare de cuplu tip „TC45”, blocuri individuale de franare pe fiecare roata, greutatea maxima 70 tone, lungimea 14.800 mm, forta de tractiune 230 Kn, viteza maxima 100 km/h. Calculator de bord, sistem electronic de diagnoza si control, aer conditionat in postul de conducere.