Duminica asta am plecat dis de dimineata catre Posada (M300) pentru a parcurge pe jos distanta pina la Sinaia si a vedea mai indeaproape ce a mai ramas din vechile poduri si tunele de pe acest traseu. Ca sa scada sansele de a fi luat la intrebari de diversi, am purtat o vesta reflectorizanta de culoare verde; era de preferat sa fie portocalie dar de asta am gasit :)In felul asta pot fi confundat cu un lucrator de la linii...
Din pacate acum doua saptamini a trebuit sa predau la intreprindere camera foto din dotare asa ca va trebui sa va arat poze facute cu telefonul.
Am ajuns la podul de la km 115+3. Dincolo de frunzis este portalul sudic tunelului iar eu stateam pe culeea de pe malul sting:
Din tren se vede mai greu culeea aceasta (cred ca dateaza de la constructia liniei, din 1879):
Si bancheta cuzinetilor:
Voiam sa incerc sa ajung in tunel dar apa e prea mare.
Cu ocazia dublarii din 1940, cu pretul unui mic ocol, tunelul a fost abandonat. Iata cum arata traseul actual:
Mereu am vrut sa vad ce e chestia aia pe sub care trece trenul. Este, dupa cum banuiam, o trecere pentru un afluent cu caracter torential. Cum arata pe sus:
Barierele acelea sint facute din sina si au rolul de a opri bolovanii care altfel ar zdrobi in cadere hidroizolatia de pe pod:
Se vede frumos de sus (spre Sinaia), am prins si un tren dar pe aparatul cu film; astept sa iasa o poza cum trebuie, nu ca asta:
Cobor de acolo si merg pe linga cantonul acela, pe un drum de pamint (fost traseu CF) pina la portalul celalalt (nordic) al tunelului. Se poate cobori chiar in albia Prahovei pentru ca se lucreaza la instalarea unei conducte pentru minihidrocentrala:
Nici pe aici nu se poate traversa apa pina la tunel. Nu va lasati inselati, debitul e foarte mare, daca ai cazut acolo ai incurcat-o:
Si aici avem o culee pe malul opus tunelului:
Acum culeea serveste drept punct de observatie pentru catelul din cotet...In plan indepartat, printre frunze, se vede lumina de la capatul celalalt al tunelului:
Exact in acest loc a avut loc accidentul din 19 septembrie 1922. Nu stiu cum a reusit fotograful de atunci sa urce acolo de unde a fotografiat, carind si ditamai camera cu el. Respect pentru el, eu nu m-am incumetat:
Merg mai departe spre Sinaia si ajung la km 116+1. Aici avem un vechi pod de beton armat:
Dupa cum se vede, culeea nu "e din acelasi film", fiind identica cu celelalte din 1879. Serveste numai ca nastere pentru boltile de beton:
Explicatia e simpla. Aici a avut loc, tot in 1922 dar cu citeva luni mai devreme, un alt accident, de data asta, din pacate, cu victime:
Tablierul metalic a fost asadar inlocuit in anii '20 cu aceasta structura de beton (
armat), un material destul de nou pentru vremea aceea:
Acum pe acest pod nu mai trece decit conducta de petrol (sau ce o fi) pe care ati vazut-o agatata peste Prahova intr-o poza mai de dinainte.
Configuratia terenului si a vegetatiei s-a mai schimbat intre timp asa ca nu am mai reusit sa gasesc punctul anume din care fotograful vremii a stat cind a facut acele poze dar am razbit prin maracini pina aici:
Culeele podului nou construit pentru cale dubla sint din 1940, tablierul metalic cu pat de balast e nou, cam de prin 2011. Pina atunci cred ca a fost in uz cel din '40. Pacat ca nu se mai folosesc cofraje ca atunci, imitatia de piatra fasonata e foarte reusita. Betonul neted e urit, banal...In anii aia nenorociti, cu razboi si ticalosii, cineva se mai gindea si la frumusete. Acum a fost aruncata la gunoi, utilitatea primeaza...
Interesant e ca in acest loc, dupa ce pietrele au fost rascolite de lucrari la albie si terasamente, am gasit acest obiect ciudat. Eu presupun ca ar proveni de la o locomotiva cu abur, pare a fi un miner pentru actionarea unui robinet. Ce parere aveti, asta o fi sau altceva? Poate a ajuns acolo chiar cu ocazia accidentului.
Plec mai departe spre Sinaia. Iata care pare sa fie cauza unei restrictii pe firul 1:
Pina sa ajung la cel de-al doilea tunel abandonat nu prea mai e nimic interesant, in afara de aceasta instalare cam neprofesionista, zic eu. Nu mi se pare in regula sa umble asa firele de semnalizare (in tubul negru de PVC de peste sant):
In dreptul acestui tunel se mai pastreaza o bucata din dealul pe care traseul in strabate. Dupa cum se vede, la dublarea liniei au mai introdus niste curbe, traseul initial prin tunel era in aliniament:
Cobor de pe delusor si, cu teama, ma apropii de portalul sudic al tunelului. E liniste, trosnesc numai crengile sub picior...Traseul era in debleu:
Vedere inapoi, spre Posada:
Ma apropii cu precautie de portal. Prin spartura din zidarie se vede lumina din partea cealalta. Camera telefonului din pacate nu se descurca prea bine in conditii de lumina redusa; am film de 400 in aparat si un trepied mic in dotare asa ca o sa obtin o poza mai bune (dar trebuie sa mai astept pina termin filmul, hehe). Pina atunci, asta avem, cu asta defilam:
Evident, nu ma incumet in tunel (nu aveam nici echipamentul si nici curajul necesar...asa, singur...brrr). Ocolesc si ajung la portalul nordic:
Pe vechiul traseu vegetatia nu si-a facut inca loc, balastul e la locul lui.
Pe urma continui catre Valea Larga si ajung linga alta structura dubioasa, m-am invirtit pe acolo dar nu am reusit sa imi dau seama ce o fi. In fata ei terenul are o cota mai joasa, probabil ca era un fel de bazin. Trebuie sa vin prin octombrie cind cad frunzele si se usuca toate buruienile:
Cladirea garii Valea Larga mi-a placut ca are trei jardiniere cu flori la etaj, e ingrijita si fara termopane. Nu am facut poza pentru ca intrase soarele in nori si lumina era albastra, nepotrivita.
La intrarea in Sinaia e acest pasaj rutier abandonat. Mi-am amintit de aceasta poza din "Istoricul tractiunii feroviare din Romania", facuta in acel loc:
Iata, in prezent, nu mai trece regina Maria, trece GFR-ul...(iar jumatea sudica a cantonului e acoperita cu tabla, restul cu tigla, ca la tigani...):
Dar sa fim optimisti...