- Amiralul a scris:
ND 3 era o locomotiva de manevra,unde nu-ti trebuie 2 posturi de conducere,in rest este acelasi LDE 2100 ca si la noi.
Simplul fapt ca are o singura cabina nu o face automat locomotiva de manevra. In Europa s-a consacrat faptul ca o locomotiva cu o singura cabina este o locomotiva de manevra. Nu este valabil insa si pentru restul lumii. Nu contest faptul ca probabil chinezii chiar au folosit-o pentru menevra dar la americani aproape toate locomotivele au o singura cabina. De fapt locomotovele cu 2 cabine sint raritati, nici macar nu stiu daca mai exista.
Principalele designuri de locomotive americane sint urmatoarele:
1 "Hood unit". Acest design desemneaza o locomotiva cu o cabina amplasata intre doua CAPOTE de capat. Pe linga capotele de capat exista pasaje de circulatie prevazute cu balustrade. Accesul la agregatele locomotivei se face de pe aceste pasaje pietonale prin intermediul a numeroase usi.
Cronologic locomotivele create pe baza acestui design au avut citeva variante:
a) varianta cu ambele capote, atit cea lunga cit si cea scurta de aceeasi inaltime cu cabina. Practic nu exista vizibilitate din cabina peste capote ci doar laterala pe linga capote, ca la locomotivele cu abur. Directia normala de mers a acestor locomotive era cu capota lunga inainte exact ca in cazul LDH-urilor noastre.
b) ulterior deoarece au aparut norme care impuneau imbunatatirea vizibilitatii s-a decis sa reduca inaltimea capotei scurte pentru a se putea vedea peste ea. Capota lunga a ramas de aceeasi inaltime cu cabina. Evident in acest caz s-a schimbat si directia normala de mers a locomotivei care acum mergea cu capota scurta inainte.
c) si mai tirziu s-a impus crearea unei cabine mai spatioase si mai confortabile iar, in felul acesta capota scurta a ramas tot de inaltine mai mica decit cabina dar a devenit la fel de lata ca si cabina, ocupind practic toata latimea locomotivei, pe linga capota mica nemaiexistind pasaje de trecerre prevazute cu balustrade. Capota lunga a ramas si de acesta data neschimbata.
Accesul in cabina se face in acest caz prin usa care se afla chiar in botul capotei mici. In acest fel s-a obtinut o cabina mai spatioasa deoarece la cabina de la modelele anterioare nu se putea folosi in intregime toata latimea acesteia, o buna parte din latimea acesteia fiind ocupata de cele doua usi de acces la pasajele de acces de pe lateralele capotei scurte.
d) locomotivele care sint chiar speciale pentru menevra au ambele capote mai joase decit cabina, din cabina existinf vizibilitate peste ambele capote.
Doar acestea si numai acestea sint considerate locomotive de manevra in SUA. In plus de asta in SUA nu este necesar ca o locomotiva sa aiba doua posturi de conducere deoarece aproape intotdeauna locomotivele sint folosite in tractiune multipla, asa ca nu este nevoie decit sa le cuplezi in asa fel incit prima sa fie cu cabina indreptata intr-o directie iar ultima in cealalta directie. In felul acesta vei avea cabina de conducere la ambele capete ale ansamblului.
Mai mult de atit in SUA exista si locomotive fara nici o cabina de conducere, acestea fiind folosite exclusiv in tractiunea multipla.
Pentru deplasari scurte in depouri se putea conduce o astfel de locomotiva stind pe unul din pasajele pietonale laterale ale acesteia si conectind un panou de control undeva.
2. Al doilea design de locomotiva intilnita in SUA este cel numit "cab unit" Locomotiva nu mai este prevazuta cu capote de capat, latimea cutiei carcasei acesteia ocupa intreaga latime a locomotivei pe toata lungimea acesteia, accesul la principalele agregate se face prin interior, existind pasaj de trecere prin sala masinilor, dar si aceste locomotive au tot doar o singura cabina de conducere. Au fost si sint folosite la trenurile de pasageri atit in trecut cit si in prezent.
Un model mai vechi:
Si unul modern:
Au existat si ca unitati multiple (2 sau 3 locomotive cuplate semipermanent dintre care doar una sau cele doua de la capete aveau cabine de conducere.
3. In final exista si designul numit "boxcab". Este designul cu doua posturi de conducere atit de raspindit in Europa, dar extrem de rar intilnit la americani. De fapt nici nu stiu daca se mai foloseste.
On-topic. ND3-ul nostru, sau mai bine zis al chinezilor are design de tip 1b, care nu este asociat cu locomotivele de manevra in SUA.
Pozele sint preluate de pe wikipedia.