Am fost in perioada minivacantei de 1 decembrie de la Londra la Paris si retur cu trenurile Eurostar (E320 - Siemens Velaro).
Visam sa fac lucrul asta de cand eram elev in gimnaziu si aflam din manualul de Geografie (a Europei) de acest tren.
Pe atunci nu cunosteam bine nici ce trenuri aveam in Romania, pe langa cat de faimos era acest tunel (pe sub Canalul Mânecii), o minune inginereasca.
Si asta era acum o caruta de ani, la inceputul anilor 2000. A durat circa 20 de ani pana am reusit sa il si utilizez.
Merita, zic eu, asa ceva sa fie pe bucket list-ul oricarui pasionat feroviar.
Sper sa mai gasesc oportunitatea pe viitor sa mai parcurg tunelul (eventual si de la Londra la Bruxelles sau Amsterdam).
Dar, desigur, aici nu e vorba doar de pasiune. Trenurile astea sunt foarte utilizate, e cu siguranta o cale optima de ajunge din Anglia in Franta sau Benelux.
Nici preturile nu-s neaparat rele. Mai ales si cu bagajele mai voluminoase pentru care automat platesti mai mult la avion.
Poti gasi si zile okay cu preturi incepand de la 40 euro la clasa standard.
Mai putin nu vazusem in perioada asta.
Eu insa am optat pentru clasa Standard Premier, voiam ceva mai mult confort si niste gustari pe acolo.
Ca doar nu mergi cu Eurostarul asa la ordinea zilei, iar la clasa Business cica nu era mare diferenta (incat sa justifice costul substantial mai mare, destul de probabil ceva dedicat firmelor cu decontari, adica nu e ieftineala pentru turisti vazuta in Velaro-ul din Turcia).
Eu am platit 193 euro pe ambele bilete. Nu chiar ieftin, dar asa s-a nimerit in aceasta perioada, n-am ales cele mai random zile de facut acest drum. Acum scopul meu n-a fost exclusiv sa vanez doar cel mai mic pret la ora nu stiu care de circulat cu aceste trenuri. Important e ca se gaseste si pret mai bun. Dar prefer sa arunc aici cu banii decat pe reteaua CFR. Si, reamintesc ce am zis la inceput, era un vis din copilarie sa circul cu acest tren, iar visul nu era neaparat pe atunci sa merg si cat mai ieftin posibil. Mai ales pentru obiective de acest gen n-are rost sa te calicesti la viata. Insa pe reteaua CFR inteleg perfect motivele. Serviciile nu-s ce trebuie.
Returul il alesesem initial cu plecare pe 1 decembrie, dupa ora 20 din Paris, dar cu 1 zi inainte primesc mail ca incepe greva la francezi si ca s-a anulat trenul, deci sa aleg rambursarea valorii biletului sau sa aleg alte trenuri din program/circulatie. Asa ca am schimbat cu plecare dupa ora 16, insa mi-am pierdut locul initial ales (ca sa fiu The Man In Seat 61 pe ambele sensuri
).
Eram si eu relaxat prin Luvru, ma holbam la statui, literalmente, baaam vine notificare pe mail de la Eurostar sa iti anunte anularea si sa iei niste masuri. Ziua urmatoare mai circulau trenuri doar pana la ora 17:30, din ce vazusem. Bine ca circulau si alea, chiar daca au fost usoare intarzieri (20-30 min).
Daca nu eram vigilent si se epuizau toate locurile la trenurile din ziua urmatoare? Scoteai alti bani din buzunar pentru cazari sau zboruri, iti cam dadea putin planurile peste cap. Nasol ca si la straini nu stii niciodata ce poate merge rau. Dar important e ca am rezolvat usor (gratis si rapid din aplicatia mobila).
Oricum, nu va luati niciodata bilete la chestii foarte stranse/legate intre ele. Lasati o marja buna de timp la orice cand calatoriti prin afara tarii. Si, pentru lucruri neprevazute, nu neaparat in sens negativ, poate iti sclipesc ochii la ceva anume, tentatii mai exista si parca n-ai vrea sa fii cu ultimii 20 euro in buzunar ca abia saptamana ailalta intra salariul. Nu e cazul meu, dar cunosc si genul ala de oameni. Sper doar sa nu ma citeasca.
O sa postez (ulterior) un video pe YouTube pana la Craciun, dar haideti sa pun mai intai doua pozici cu cele mai faimoase gari din Europa.
Adevarata
Gara de Nord (care este in Paris) si
St Pancras International (care, din nou, pe langa King's Cross, e una din garile pe care visam sa le vad de cand ma uitam in copilarie la Harry Potter, nu ca n-ar si arata ca fiind desprinsa din lumea aia fantastica).
Imi aduc aminte de trogloditii astia de ceferisti sau pasionati care zic ca singura gara din Romania e Gara de Nord (din Bucuresti) si restul statii. Corect, da, da. Statia St Pancras...care e ditai mai palatul hotel de lux. Sau aia care ziceau ca vai ce au daramat monumentul istoric niciodata declarat precum fosta gara de la Pitesti...hai, ma, serios? Erau cat pe ce sa demoleze astia fix St Pancras, dar cosmelia de la Pitesti. A contribuit enorm si Eurostarul oricum in revitalizarea St Pancras.
Gare du Nord
| St Pancras
|
O mica privire prin interiorul St Pancras, deja in prag de sarbatori, se grabeau rau si englezii. La francezi nu prea am vazut
gateala specifica.
Pom de Craciun din rafturi de carti
| Terminalul de acces trenuri Eurostar
| Acces peroane 1-4, liniile pentru trenuri EMR
|
Si acum trenul Eurostar vazut in St Pancras.
Are 16 vagoane. Acum n-am si pozele pe masura ...
Poate altadata voi avea posibilitatea de poze mai adevarate, astea pe care le pun pe forum sunt "casual" din telefon, strict ca si calator, nu pasionat trainspotter.
Vreo doua cadre din Gare de Nord
Dupa cum se vede, TGV-urile Thalys au trecut in custodia Eurostar (dar nu au treaba cu ruta Canalului).