Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CăutareCăutare  Ultimele imaginiUltimele imagini  ConectareConectare  ÎnregistrareÎnregistrare  

 

 Automotoarele Bugatti din anii 30

In jos 
AutorMesaj
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
Semafor


Numarul mesajelor : 1223
Varsta : 67
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 6601
Data de inscriere : 21/02/2010

Automotoarele Bugatti din anii 30 Empty
MesajSubiect: Automotoarele Bugatti din anii 30   Automotoarele Bugatti din anii 30 Icon_minitimeJoi 12 Ian 2023, 13:27

https://retours.eu/en/23-autorail-bugatti/

Voi adăuga și o traducere mai....la obiect, zic eu.

Automotorul Bugatti, un vehicul feroviar francez al anilor 30

Un pursânge al căilor ferate

By Arjan den Boer Decembrie 2014


Odată cu apariția automotoarelor feroviare – care erau vagoane autopropulsate un fel de autobuze feroviare - în jurul anului 1930, producătorii de automobile au început să se concentreze asupra căilor ferate. La urma urmei ei aveau experiență de primă mână cu motoarele cu ardere internă și caroseriile monovolum, în timp ce vânzările de automobile erau în scădere din cauza crizei economice.
În Italia, Fiat, construia Littorinas. În Franța, Renault, a introdus automotorul, inițial doar pentru linii cu ecartament îngust. Producătorul de anvelope Michelin, a conceput automotorul Micheline. Bugatti – un producător auto de origine italiană din Alsacia - și-a prezentat automotorul în 1933. S-a remarcat datorită designului său simpificat și a vitezei foarte mari.

Motorul
Motorul Royale cu opt cilindri era uriaș: avea o lungime de 1,3 metri, o greutate de 350 de kilograme și o capacitate cilindrică de aproape 13 000 cmc. Puterea a fost de 300CP.
Autorail, așa cum a fost numit atunci „vagonul rapid”, avea  nu mai puțin de patru din aceste motoare. Au fost amplasate în tandem în centrul vagonului. Au fost ușor ajustate la o putere maximă de 200 CP, făcând împreună 800 CP. Motoarele aveau aprindere dublă și sistem de lubrifiere cu carter uscat. Au fost alimentate cu un amestec de benzină, benzen și alcool.

Bugatti
În jurul anului 1900, italianul Ettore Bugatti s-a stabilit în Alsacia, pe atunci parte a Germaniei. După ce a lucrat pentru alți producători de mașini, și-a înființat propria companie la Molsheim în 1909. Bugatti și-a câștigat faima ca producător al celor mai rapide și exclusiviste automobile. După primul război mondial, Alsacia a devenit parte a Franței.
O perioadă de succes a fost urmată de criza economică. A exista o cerere mică pentru  Bugatti Royale Type 41 foarte mare și scump. Pentru a reutiliza motorul dezvoltat pentru această mașină, Bugatti a intrat pe o nouă piață: căile ferate. Împreună cu fiul său Jean, Ettore Bugatti a proiectat Wagon Rapide.

Boghiurile
Boghiurile erau poate cea mai importantă parte a vagoanelor. Cele patru axe ale fiecărui boghiu au fost grupate în perechi, pentru a putea face viraje strânse fără a încetini. Deraierea era practic imposibilă.
Roțile erau compuse din trei inele cu cauciuc între ele pentru a elimina vibrațiile. Amortizoarele proiectate de Bugatti asigurau o călătorie lină.
Șasiul era format din două cadre foarte puternice cu bare transversale. Placa inferioară de oțel a fost nituită pe toată lungimea pentru o rigiditate optimă.

Prezidențialul
Primul automotor Bugatti a fost construit în 1933 și a circulat pe ruta Paris – Deauville, cu o viteză medie de 116 km/h. Președintele francez, Albert Lebrun, a călătorit cu el de la Paris la Cherbourg, scurtând cu o oră durata călătoriei la inaugurarea Gării maritime transatlantice.
Între 1934 -1936 au fost construite opt automotoare de acest tip, fiind numite de atunci, Prezidențial. Ele aveau 48 de locuri și 23 de metri lungime.Utilizarea numelui de - Prezidențial - a contribuit la creșterea reputației automotoarelor de lux, realizate de Bugatti.

Designul și interiorul
Designul simplificat a oferit automotorului un aspect modern. Părțile din față și din spate au fost aplatizate printr-o ușoară curbură. Marginile ascuțite ale părților laterale erau mai puțin aerodinamice.
Din interior, pasagerii se bucurau de o vedere panoramică fără obstacole la cele două capete.Conducătorul era situat într-un fel de cuib de cioară, o cabină înălțată din centrul vehicului, deasupra automotoarelor. Era spectaculos să stai la geamul din față al automotorului Bugatti, în timp ce rula cu 150 de km/h.
Pasagerii erau așezați pe fotolii tubulare, mari și confortabile, cu spătare reglabile. La clasa I ele au fost echipate și cu tetiere. Exista și un mic bufet cu scaun disponibil.

Încă de la începutul anului 1930, Compania feroviară de Stat a experimentat automotoarele Renault cu motoare diesel. În 1933 au fost introduse automotoarele Michellin și automotoarele Bugatti.Amândouă au fost utilizate pe ruta Paris –Deauville.

Compania feroviară de Stat
Prima companie feroviară care a utilizat automotoarele Bugatti, a fost cea a Căilor ferate de Stat. Guvernul francez a înființat această companie la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru liniile neprofitabile din vestul țării. De atunci a devenit una din cele cinci mari rețele feroviare ale țării. În 1928, Raoul Dautry a devenit directorul general al Căilor ferate de Stat. A efectuat modernizări pentru a concura cu traficul rutier, în creștere. Au fost construite linii noi și a fost electrificată linia Paris – Le Mans. Au fost introduse tipuri noi de trenuri cum ar fi automotoarele Micheline și Bugatti.
Hildenbrand, care era artistul agreat de Compania Căilor ferate de Stat, a realizat un poster care prezenta automotoarele de mare viteză, Bugatti.

PLM (Paris – Lyon – Mediterranee)
A doua companie feroviară care folosea automotoarele Bugatti a fost PLM, care făcea legătura dintre Paris – Lyon și Marea Mediterană.La aceste distanțe mari, viteza mare oferită de Bugatti a fost binevenită. Începând cu 1934,automotoarele circulau spre Vichy și Lyon, iar anul următor, către Marsilia și Nisa.

Automotoarele Bugatti au redus timpul de călătorie dintre Paris  și Lyon la mai puțin de 5 ore, după cum prezenta un afiș PLM. Afișul a fost realizat de pictorul și ilustratorul feroviar Emile Andre Schefer. Principalele caracteristici ale automotorului, adică viteza și aspectul modern erau în prim-plan. Exista și o variantă Paris – Vichy, care indica o durată de călătorie mai mică de 4 ore.

În 1938,cele cinci mari companii de căi ferate, inclusiv cea de Stat și PLM, au fuzionat, fiind apoi naționalizate. Căile ferate Alsacia – Lorena (AL), care dețineau și automotoare Bugatti, au fost de asemenea încorporate.
Din acel moment, toate automotoarele Bugatti aparțineau SNCF.

În jurul anului 1935, compania de căi ferate PLM a publicat o brășură care copia literalmente sloganul producătorului - Automotoarele rapide Bugatti. A fost folosit și calul de curse de la publicitatea automobilelor Bugatti. Astfel compania de căi ferate a beneficiat de imaginea care prezenta luxul și rapiditatea automotoarelor Bugatti.

Publicitatea
Bugatti făcea, de asemenea publicitate pentru automotoare, vizând companiile feroviare interne și străine, precum și cumpărătorii de mașini. La urma urmei, imaginea modernă a automotoarelor  s-a reflectat bine și asupra automobilelor. Sloganul publicitar -  Le Pur Sang de l’Automobile -  a fost extins și asupra automotoarelor.
În 1936 a fost publicat un afiș cu un desen al Lidiei Bugatti (1907-1972), fiica și sora antreprenorilor, înfățișând un automotor, un automobil și un cal de curse în plină viteză. În 1938, R.Geri, care a lucrat frecvent pentru Bugatti, a realizat o versiune mai colorată a acestui afiș.
Bugatti și-a prezentat automotoarele la Târgul Mondial din 1937. Deși a existat un mare interes internațional, automotoarele Bugatti nu a fost niciodată exportate.

Recorduri de viteză
Automotoarele au excelat prin viteză, la fel ca mașinile Bugatti. Spre deosebire de alte automotoare, acestea erau foarte potrivite pentru servicii de mare viteză pe distanțe lungi.
Primul automotor a atins deja o viteză maximă de 173 km/h în timpul testelor sale inițiale. În 1935 s-a măsurat o viteză medie de 130 km/h între Strasbourg și Paris. Pe aceeași linie, recordul mondial al vehiculelor feroviare a fost stabilit în 1937 la 196 km/h, măsurat pe distanța de 10 kilometri.
Bugatti-urile au doborât și recordurile de frânare. Toate cele 16 roți au fost echipate cu frâne cu tambur. La o viteză de 150 km/h distanța de frânare era de doar 600 de metri.

Recordurile de viteză sunt greu de stabilit în mod obiectiv. Ele depind de metodele și condițiile de măsurare. Nu toate afirmațiile producătorului sunt recunoscute universal. În orice caz, recordul Bugatti a fost în scurt timp depășit. Locomotiva britanică cu aburi, Mallard a atins 202 km/h în 1938, iar unitatea multiplă diesel germană SVT 137 155 a alergat cu 215 km/h în anul următor.

Variante
Succesul automotorului Bugatti a dus în curând la variante cu mai multe locuri și mai puține motoare. Cele patru motoare s-au dovedit a fi consumatoare de combustibil, în timp ce vitezele mari nu erau utile peste tot. Din acest motiv, foarte puține automotoare cu patru motoare au fost produse după 1935, când s-au construit mai ales cu două motoare ( automotoare ușoare). Puterea motoarelor lor era de 400 CP în loc de 800 CP.
Pentru a crește numărul pasagerilor au fost construite unități duble, conectate flexibil prin burduful dintre cele două părți, măsurând împreună 42 de metri și oferind 74 de locuri. În 1937, aceste automotoare supralungite, aveau o caroserie extinsă la peste  25 de metri cu 73 de locuri.

Cel mai lung automotor Bugatti a fost introdus în 1936 –denumit Triple – era format din trei unități, măsura 60 de metri și avea 144 de locuri. Cu o asemenea lungime, pozițiile de conducere erau necesare la ambele capete, deoarece cabina centrală ridicată oferea o vedere insuficientă în timpul manevrării.

Munca la Molsheim
Bugatti a fost inițial o companie artizanală.Serii mici de mașini au fost produse exclisiv de meșteri locali iar Ettore Bugatti însuși analiza fiecare detaliu. Succesul automotoarelor a transformat Bugatti într-o companie industrială. Muncitorii au trebuit să fie recrutați din alte părți, în timp ce sindicatele modificau relațiile tradiționale la locul de muncă. Ettore nu a mai putut exercita controlul așa cum era obișnuit și a transmis conducerea fiului său Jean.

Mașină de inspecție
Ca mașină de măsurare și inspecție, ultimul automotor Bugatti a fost modificat semnificativ în anii 1960. A fost echipat cu un mic laborator dotat cu generatore, baterii, voltmetre, ampermetre și osciloscoape. Au existat și patru cușete disponibile pentru personal în cazul unor lucrări desfășurate pe mai multe zile.

Sfârșit
Automotoarele Bugatti au avut o durată de viață relativ scurtă. După circa 20 de ani ele au fost scoase din funcțiune, ultimul în 1958. Pensionarea lor anticipată s-a datorat consumului mare de combustibil. La fel ca mașinile Bugatti, erau rapide și frumoase dar sigur nu erau economice. Din cele 88 de automotoare s-a păstrat doar unul.
Exemplarul conservat este numărul patru din prima serie Prezidențial, construite în 1934. A fost folosit ca vehicul de inspecție până în 1970. În 1980, automotorul Bugatti a fost restaurat la forma originală. În prezent se află în muzeul Cite du Train din Mulhouse, nu departe de locul unde a fost construit în urmă cu 80 de ani.
Sus In jos
 
Automotoarele Bugatti din anii 30
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Automotoare DESIRO
» Automotoare clasa DH2 Transferoviar
» Automotoarele clasa 97 - Via Terra Spedition
» Automotoarele clasa 76 Transferoviar Grup
» 511 : Vereşti - Leorda - Botoşani

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-
Mergi direct la: