Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CăutareCăutare  Ultimele imaginiUltimele imagini  ConectareConectare  ÎnregistrareÎnregistrare  

 

 Luminoscheme

In jos 
+4
marius664
ionutz72
ldh80
Vlad
8 participanți
Mergi la pagina : 1, 2, 3  Urmatorul
AutorMesaj
Vlad
Administrator
Administrator
Vlad


Numarul mesajelor : 7252
Varsta : 37
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 13610
Data de inscriere : 08/04/2009

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeMier 07 Mar 2012, 14:40

Un desen facut de mine cu o luminoschema simpla tip CED-CR2 orizontala, a unei statii imaginare cu 3 linii si cu o bariera tip SAT pe primul sector de bloc inspre statia din dreapta si o bariera tip BAT in statie, cap X.
Am pus principalele butoane si becuri care s-ar gasi pe o astfel de luminoschema, iar daca intereseaza pe cineva pot face o descriere a lor.
Luminoscheme Exemplu1


Ultima editare efectuata de catre Vlad in Sam 31 Mar 2012, 12:21, editata de 1 ori
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeVin 09 Mar 2012, 20:38

Am cateva nelamuriri legate de aceasta luminoschema "virtuala":

-la semnalele de iesire din statie, amvazut ca sunt reprezentate numai doua focuri (verde si ros). In legatura cu celelalte focuri:
-primul galben de sus in este reprezentat pe o luminoschema reala ? (din cate stiu se foloseste numai in statiile cu doua grupe, unde sunt doua semnale de iesire din statie consecutive (unul dintre ele este semnal de parcurs ?);
-combinatia verde-galben (cand trenul iese din statie de pe o linie abatuta)
-focul alb-lunar de manevra (al cincilea de sus in jos)- pe luminoschema statiei Husi am vazut ca era controlat de un buton special, denumit BCSM (buton control semnal manevra)
-in cazul liniilor duble, al sasea (si ultimul) foc din cate stiu se aprinde atunci cand trenul este expediat din statie pe firul stang.

-in cazul semnalelor de intrare, in aceasta luminoschema "virtuala" sunt reprezentate doar doua focuri (rosu si verde), desi pot fi si:
-galben simplu (liber cu viteza stabilita. Urmatorul semnal ordona oprirea sau nu exista- in cazul statiilor de capat. liber cu oprire in statie pe linie directa)
-doua galbene (liber cu viteza redusa. Urmatorul semnal ordona oprirea sau nu exista- in cazul statiilor de capat. Liber cu oprire pe linie abatuta in statie)
-alb-lunar de chemare.
*in cazul statiilor de capat semnalul de intrare nu poate da indicatia verde.

-in cazul liniilor echipate cu BLA pe o luminoschema sunt reprezentate toate sectoarele de bloc controlate de statia respectiva, dar si toate semnalele BLA a acestor sectoare ? Din cate stiu semnalele BLA pot da 3 indicatii:
-galben= primul sector de bloc liber, al doilea ocupat;
-verde=primele doua sectoare de bloc libere
-rosu= primul sector de bloc ocupat.
-rosu de rezerva.
O intrebare: stiu ca aceste semnale BLA functioneaza automat, dar pot si controlate individual din butoane de catre IDM ?

-in cazul liniilor echipate cu BLAS pe luminoschema statiei este reprezentata sectiunea dintre semnalul de intrare a statiei respective si semnalul de intrare a statiei urmatoare ?

-pe luminoschema nu sunt reprezentate semnalele repetitoare, de pericol in tunel, semnalele care indica prin initiale directia in care este expediat trenul si semnalele care indica prin numere arabe (in cazul in care un semnal de iesire deserveste mai multe linii) linia de la care este expediat trenul, sau pozitia sabotilor de deraiere si functionarea iluminarii electrice a opritoarelor cap de linie ?

-
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator
Vlad


Numarul mesajelor : 7252
Varsta : 37
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 13610
Data de inscriere : 08/04/2009

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeVin 09 Mar 2012, 21:00

La semnalele de iesire de pe luminoschema sunt 2 becuri: unul verde si unul alb. Cel verde pentru cand e pe liber pentru circulatie, cel alb pentru cand e pe liber la manevra.

Pe IDM nu il intereseaza indicatia din teren, doar daca este pe liber sau nu.

La semnalul de intrare sunt 3 becuri pe luminoschema: verde = liber (pe teren poate fi orice indicatie permisiva) rosu si alb pentru chemare.

Fiecare semnal de iesire are 2 butoane, unul pentru punere pe liber pentru circulatie (cel verde) si unul pentru manevra (cel alb).
La fel si cele de intrare, unul pentru punere pe liber pentru circulatie si unul, sigilat (plombat), pentru chemare.

Semalele repetitoare, indicatoarele de directie si numarul liniei nu apar pe luminoschema.

Statia reprezentata de mine este pe sectie cu BLA. Nu apar semnalele de bloc pe o luminoschema ele sunt automate. In functie de sectia unde este statia, pe luminoschema pot aparea 2 sau mai multe sectoare de bloc (minim 2). In cazul de fata sunt 2 sectoare reprezentate (becurile din casutele de pe randul 5 coloana 2 si 22)

De pe luminoschema se controleaza doar semnalele principale si cele de manevra.

Pozitiile sabotilor si becurile opritorilor sunt reprezentate.

In cazul sectiilor cu BLAS se reprezinta sectorul dintre semnalul de intrare si prevestitor si o a doua sectiune dupa prevestitor lunga de cateva sute de metri (nu stiu cat e standardul) care il avertizeaza pe IDM ca trenul se apropie de prevestitor.
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator
Vlad


Numarul mesajelor : 7252
Varsta : 37
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 13610
Data de inscriere : 08/04/2009

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeVin 09 Mar 2012, 21:58

Cateva exemple de parcursuri:

Trecere pe directa. Trenul este pe sectorul dintre prevestitor si semnalul de intrare. Bariera din capat X este inchisa.
Luminoscheme E01

Tren intra la linia 3 abatuta.
Luminoscheme E02

Tren are liber la manevra in linie curenta. Bariera, bineinteles, inchisa
Luminoscheme E03

Si inca o situatie: 2 trenuri pleaca de la liniile 2 si 3 dupa incrucisare si un tren are liber inspre opritor de la linia 1.
Luminoscheme E04
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeSam 10 Mar 2012, 19:41

Multumesc mult pentru precizari!
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator
Vlad


Numarul mesajelor : 7252
Varsta : 37
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 13610
Data de inscriere : 08/04/2009

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeJoi 29 Mar 2012, 16:52

Indicatii date de semnalele de pe luminoschema:

Luminoscheme Indicatii

Sus In jos
ionutz72
V.I.P Member
V.I.P Member
ionutz72


Numarul mesajelor : 1030
Varsta : 51
Localizare : Prin zona...
Reputatie : 6256
Data de inscriere : 30/03/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeJoi 29 Mar 2012, 20:40

In mare e ok. Mai lipsesc la BAT semnalizarile. Si anume TA,TC si FR(lipsa Tensiune Alimentare, Talonare Cumpana si Foc Rutier ars)
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator
Vlad


Numarul mesajelor : 7252
Varsta : 37
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 13610
Data de inscriere : 08/04/2009

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeJoi 29 Mar 2012, 22:59

Da, ai dreptate si acum am vazut ca am uitat si becul pentru alimentare control macazuri. O sa modific. Multumesc de observatie.
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeVin 25 Apr 2014, 13:52


O intrebare: in cazul sectiilor echipate cu BLAS (bloc automat simplificat), pe luminoschema unei statii ar fi reprezentata si sectiunea dintre semnalul de intrare a statiei si semnalul de intrare a statiei vecine ?
Daca aceasta sectiune nu apare ca "libera", semnalul de iesire nu poate fi pus pe liber ?
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeDum 06 Ian 2019, 16:03

Pe luminoschemele postate de colegul "Vlad" am observat ca au fost puse urmatoarele becuri si butoane:

-Butoane pentru actionarea semnalelor de iesire

-Butoane pentru actionarea semnalelor de intrare

-Butoane pentru actionarea semnalelor de manevra

-"X" si "Y"- butoane pentru actionarea becului de chemare de la semnalele de intrare ?

-"Control pozitie macazuri" (doua butoane)

-Buton "Iluminare opritori" (pentru aprinderea becurilor de la opritoarele fixe )

-Buton "Intrerupere sonerie talonare"

-Buton "Reducere tensiune luminoschema"- ce rol are ?

-Butoane "BIB", "BAF", "BDB", "BIS"- ce rol au ? Din modul cum sunt dispuse pe luminoschema aratata, cred ca au legatura cu o instalatie BAT cu bariere sau semibariere.

-Becuri "FR" (foc rutier ars), "TA" (?), "TC" (talonare cumpana)

-"Deschis", "Inchis"- indica pozitia barierei sau semibarierei

-Butoane "BAU", "BE", "BP"- butoane pentru orientarea BLA (doua campuri pe luminoschema aratata)

-Butoane "BILC", "BDLC", "Luminoschema inchisa"- ce rol au ? (doua campuri pe luminoschema aratata)

-Becuri "BE" (bloc expediere), "LCO" (linie curenta ocupata), "BP" (bloc primire)- becuri care arata orientarea BLA si starea liniei curente

-Becuri "I", "II"- "24"- ce rol au ?

-"Redresori", "Invertori"- becuri care arata starea acestor aparate

-Buton "BZN"- ce rol are ?

-Buton "BISR"- ce rol are ?

-"Avarie retea"- bec care arata probabil intreruperea alimentarii cu energie electrica a luminoschemei

-"Lipsa tensiune circuite cale"- bec care arata probabil intreruperea alimentarii cu energie electrica a circuitelor de cale

-"Despiedicare artificiala"- ce rol are ?

-"Alimentare control macazuri"- ce rol are ?

-Bec "Sectiuni"- ce rol are ?

-Bec "Macazuri"- probabil bec care indica talonarea sau ramanerea fara control a unui macaz

-Becuri "S1", "TA", "S2"- arata starea semnalelor de avarie de la instalatiile SAT si BAT

-Becuri si butoane "BASR", "ASR", "NS", "KFR", "BDSR"- ce rol au ?

-Buton "Inceperea comenzii".


Pe luminoschema sunt reprezentate semnalele de: intrare (inclusiv cele de chemare), iesire, manevra si starea (liber/ocupat) a sectiunilor izolate.
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeDum 06 Ian 2019, 16:23

Legat de luminoscheme, instalatii CED si BLA, analizand situatiile posibile aratate de colegul "Vlad", pe aceste luminoscheme virtuale, cred ca accidentul feroviar din 21 august 1990 din statia Augustin s-a intamplat astfel :


-In momentul in care trenul rapid 24 parasea statia Augustin indreptandu-se spre statia Apata, locomotiva 040-DHC se afla pe primul sector de bloc (dinspre Augustin spre Apata) si nu depasisera semnalul prevestitor a statia Augustin (daca ar fi depasit semnalul prevestitor al statiei Augustin si ar fi ocupat sectiunea dintre semnalul prevestitor si cel de intrare al statiei Augustin, atunci instalatia CED nu ar mai fi permis impiegatei de miscare Sylvester Edith sa puna pe liber semnalul de iesire din statia Augustin spre statia Apata, rapidul 24 nu ar mai fi putut fi expediat din statia Augustin spre statia Apata si accidentul nu ar mai fi avut loc).


Totusi, ramane intrebarea cum de impiegata de miscare Sylvester Edith , desi a vazut pe luminoschema ca primul sector de bloc (dinspre statia Augustin spre statia Apata) nu a avut abilitatea ca macar sa incerce sa afle de ce acel sector de bloc prezenta ocupat pe luminoschema, sa solicite lamuriri de la impiegatul de miscare dispozitor Emil Rotaru sau sa incerce sa ia legatura prin statia radio cu mecanicii de pe locomotiva 040-DHC.

In schimb ea s-a grabit sa expiedeze rapidul 24 spre statia Apata- probabil si din dorinta de a evita de a fi nevoita a da explicatii suplimentare- daca ar fi oprit rapidul 24 in statia Augustin, ar fi trebuit apoi sa intocmeasca raport sau sa explice ce s-a intamplat.
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeMar 07 Mai 2019, 12:00

Luminoscheme Lumino13

Cum ar arata o luminoschema tip "Domino" pentru o instalatie CED-CR-2 in statia Husi
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeMar 07 Mai 2019, 12:28

Aceasta ar cuprinde urmatoarele elemente (daca ar fi reconstruite toate liniile care existau in 1990 in statia Husi- inclusiv cele doua linii industriale: linia 17 (care deservea santierul "Constructorul"- astazi SC Recon SA si rampa exploatarii forestiere) si linia 18 "ICR" (care deservea depozitele cooperatiei de consum/"Grup Depozite Husi"):

-12 macazuri simple centralizate electrodinamic in capul X (cu 3 in plus fata de situatia din 1990; acestea ar fi montate pe linia 5 (dupa actualul macaz nr. 15), unde era capatul liniei 6 si pe linia 8, astfel incat un tren sa poata fi primit/expediat si la/de la liniile 6, 7 si Cool

-Doua macazuri duble tip TDJ centralizate electrodinamic in capul X (cu unul in plus fata de 1990, montat la linia 7)

-9 macazuri simple centralizate electrodinamic in capul Y infundat (tot atatea erau si in 1990)

-Un macaz dublu tip TDJ centralizat electrodinamic in capul Y infundat (care era si in 1990)

-8 semnale luminoase de iesire in capul X ( YI, Y2, Y3, Y4, Y5, Y6, Y7 si Y8)

-Un semnal luminous de intrare X

-9 semnale luminoase de manevra in capul X ( M1, M3-la linia districtului de linii, M5- la linia 18 ICR, M7- la linia 17, M9 -la iesirea de pe linia remizei, M11- idem, M13 , M15 si M17)

-15 semnale luminoase de manevra in capul Y infundat (M2, M4, M6, M8, M10, M12, M14, M16, M18, M20, M22, M24, M26, M28 si M30)

-3 opritoare fixe illuminate electric in capul Y infundat (la capatul liniilor 12, 11 si a liniei "Competrol")

-7 opritoare fixe illuminate electric in capul X (la capatul liniilor 9, 10, 14 remiza, 15 remiza, 16 district linii, 17 industriala si 18 "ICR" industriala)

-4 saboti de deraiere centralizati electrodinamic, montati pe: cele doua linii a remizei, pe linia districtului de linii si pe linia 17 industriala (intre macazul nr. 5 si pasajul rutier)

-O instalatie tip BAT cu semibariere la iesirea din statie in capul X

-Doua instalatii tip SAT : "a doua bariera- de la autogara" si "a treia bariera de la rezervorul de apa"

-6 sectiuni izolate in linia curenta: "013" (intre primul semnal de manevra M1 si semnalul de intrare X), "011- 1 LC" (intre semnalul de intrare X si SAT autogara), "2 LC" (intre SAT autogara si semnalul prevestitor PRX), "3 LC" (intre semnalul prevestitor PRX si SAT
de la rezervorul de apa) "4 LC" (intre SAT de la rezervorul de apa si izvor) si "5 LC" (intre izvor si semnalul prevestitor PRY al HM Podgoriile Husului- daca ar fi reinfiintata).


*Daca s-ar reinfiinta si HM Podgoriile Husului, datorita distantei mici intre aceasta si statia Husi (doar 4 km) nu ar putea fi montate semnale de trecere  BLA, ci s-ar putea circula in sistem "BLAS- bloc automat simplificat" .


 Si o schita mai clara pe care sunt arate toate aceste elemente:

Luminoscheme Schita12
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeMar 07 Mai 2019, 12:31

Luminoscheme Lumino14
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80


Numarul mesajelor : 6333
Varsta : 42
Localizare : Pascani
Reputatie : 11464
Data de inscriere : 03/11/2010

Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitimeMar 07 Mai 2019, 12:55

Luminoschema propusa pentru HM Podgoriile Husului- pentru o instalatie CED-CR-2- daca s-ar reinfiinta.

Ar cuprinde urmatoarele elemente:


-Un macaz simplu centralizat electrodinamic in capul X (spre Cretesti)

-4 macazuri simple centralizate electrodinamic in capul Y (spre Husi)

-Doua semnale luminoase de iesire in capul X (Y1 si YII)

-Doua semnale luminoase de iesire in capul Y- cu indicator de directie (in cazul constructiei unei linii noi spre Albita- Chisinau)(X1 si XII)

-3 semnale luminoase de intrare (X- dinspre Cretesti, YH-dinspre Husi si YA- dinspre Albita)

-Un semnal luminos de manevra M1 in capul X (spre Cretesti)

-Doua semnale luminoase de manevra M2 si M4 in capul Y (spre Husi/Albita)

-O instalatie BAT cu semibariere la intersectia cu drumul judetean spre Bunesti

-O instalatie SAT ("a patra bariera- la fosta scoala din Dobrina)

-Daca s-ar construi si linia noua spre Albita- Chisinau, o instalatie SAT la intersectia cu drumul spre Epureni- Duda- Arsura.

-Sectiuni izolate in linia curenta:

-"1 LC" (intre semnalul prevestitor PRX dinspre Cretesti si SAT fosta scoala Dobrina)

-"2 LC" (intre SAT fosta scoala Dobrina si semnalul de intrare X dinspre Cretesti)

-"011" (intre semnalul de intrare X dinspre Cretesti si semnalul de manevra M1)

-"010" (intre semnalul de manevra M2 si semnalul de intrare YH dinspre Husi)

-"3 LC" (intre semnalul de intrare YH dinspre Husi si semnalul prevestitor PRYH)

-"012" (intre semnalul de manevra M4 si semnalul de intrare YA dinspre Albita)

-"4 LC" (intre semnalul de intrare YA dinspre Albita si semnalul prevestitor PRYA)


HM Podgoriile Husului ar aveea doua linii : Linia 1 abatuta (cu iesire spre Husi) si linia II directa (cu iesire spre Albita).


Intre HM Podgoriile Husului- statia Husi, datorita distantei mici (doar 4 km) s-ar circula in sistem BLAS, nefiind posibila montarea de semnale de trecere BLA.

Intre HM Podgoriile Husului- statia Cretesti (unde distanta ar fi de 9 km) ar putea exista 5 sectoare BLA.

Intre HM Podgoriile Husului- o eventuala statie de frontiera Albita, distanta ar fi de cca 16 km, deci ar putea exista 11 sectoare BLA.


Fata de 1990, nu ar mai aveea rost reconstructia si a celor doua foste linii industriale infundate, care se desprindeau din linia 1 undeva in dreptul cladirii si deserveau fosta rampa de descarcare a prefabricatelor din beton. Astazi pe locul acelei foste rampe au fost construite cateva blocuri ANL.


Singurul rol al HM Podgoriile Husului ar fi ca punct de ramificatie pentru o eventuala linie noua spre Albita- Chisinau.



atasez si o schita in care se observa mai clar toate aceste elemente:

Luminoscheme Schita13
Sus In jos
Continut sponsorizat





Luminoscheme Empty
MesajSubiect: Re: Luminoscheme   Luminoscheme Icon_minitime

Sus In jos
 
Luminoscheme
Sus 
Pagina 1 din 3Mergi la pagina : 1, 2, 3  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: INFRASTRUCTURA FEROVIARA :: INFRASTRUCTURA-
Mergi direct la: