31 mai 2012 – Activitate Feroviară Suceava BurdujeniSfârșitul facultății pe care abia am terminat-o mi-a permis să poposesc pentru câteva zile acasă, în localitatea natală. Și așa a vrut Dumnezeu și s-au așezat lucrurile, că acum 4 ani când am început facultatea, tatăl meu suporta consecințele crizei și rămânea fără loc de muncă, însă în prezent se străduiește să își îndeplinească sarcinile de zi cu zi ca și mecanic de locomotivă în Suceava. 07:20Și uite așa, ora 7 dimineața, atunci când soarele are deja la activ câțiva zeci de centimetri deasupra orizontului, mă găseam și eu în Gara Suceava Burdujeni. Lipsit de perspicacitatea de a face poze cum făceam odinioară, totuși am cutezat din când în când să îndrept obiectivul către o locomotivă, către un tren…
Ce mai vorbe, ce mai înțelesuri, pe linia 5 a Gării staționa un tren al GFR cu containere puse pe vagoane Rgs. Locomotivele (căci erau 2, una de tracțiune propriu-zisă și una diesel-electrică aflată la capătul trenului, nelegată la acesta) erau 40-0469-3 și 60-1501-0. Aceasta din urmă avea un sticker amplasat fără a se încadra într-un vreun fel estetic pe laterala locomotivei cu mesajul: ”Made in Romania”.
Locomotiva de tracțiune a trenului GFR cu containereO diesel-electrică de la GFR, stând la pânda trenului cu containerePe linia 1 dedicată trenurilor de călători staționa locomotiva electrică 40-0855-3. Lângă aceasta, un vagon de călători clasă, probabil care avea să ia drumul Dorneștiului.
Așteptând noi ordine, EA-855 aștepta tăcută lângă Gara BurdujeniNu mai trece mult și înainte de 7:30 sosește pe linia 3 Trenul Regio 5442, Suceava Nord – Bacău. Avea la tracțiune pe locomotiva 40-0546-8, trenul fiind compus din două vagoane etajate.
Un tren într-o gară… ce poate fi mai FeRoviaR de atât?! 07:30Părăsesc pentru puțin timp zona peroanelor Gării Suceava Burdujeni și ajung la capătul Y al stației Suceava. Aici mă întâlnesc cu două locomotive care aparțin de GFR: electrica 40-0640-5 și diesel-electrica 60-1501-0, pe care am amintit-o mai devreme.
Două locomotive ale GFR la o șuetă la marginea stației07:40După ce le-am salutat cu câteva click-uri de declanșator, pașii mei se încăpățânau să-și găsească cărare către… ”mini-triajul” Suceava, mai exact liniile 13, 14, 15, 16, 17 și 18. Un semnal de ieșire trădează printr-o plăcuță că aici existau în total 20 de linii. În ultimii doi ani, această zonă a fost în construcție, din cele 8 linii existente aici, s-au construit de la 0 doar 6. Patru dintre ele au fir de contact, două dintre ele nu. De aceea vă redau în fotografiile ce urmează câteva cadre din zonă.
Cap Y linii de manevră Stația Suceava BurdujeniDouă locomotive diesel-hidraulice în curtea Remat SuceavaBoghiu Y25 al unui vagon de marfă tip platformă cu țepușe mari RgsMacara electrică dedicată transbordării containerelor de pe calea ferată pe autotrenuriVedere către cele șase linii proaspăt reconstruite din capul X al stației Suceava07:50După ce am traversat de la Nord la Sud cele șase linii dedicate manevrelor trenurilor de marfă, auzeam o locomotivă diesel-electrică 060-DA care intra pe linia 4 din Gara Suceava. Avea în spate un tren cu 30-35 de vagoane Rgs încărcate cu scândură. Gabaritul măsurat de la coroana șinei și până la ultima scândură încărcată pe acele vagoane cu siguranță că nu depășea 4800 de metri, dar nu mai țin minte să fi văzut până acum asemenea încărcături. Pe lateralele acesteia erau inscripționate cu litere de-o șchioapă AL-AZZEH și MADE IN ROMANIA. Probabil că acest mărfar a fost încărcat la Dornești la fabrica Egger și adus până în Suceava de locomotiva diesel-electrică 60-1054-0. De aici, locomotiva a lăsat garnitura și s-a retras în Triajul Suceava.
CFR Marfă cu un tren de cherestea ”Made in Romania” 08:00Prima oră deja a trecut, iar Trenul InterRegio 1838, Timișoara Nord – Iași, pleca din Gara Suceava Burdujeni. Acesta avea în compunerea sa un vagon cușetă, un vagon de dormit, 4 vagoane de clasa a II-a și un vagon de clasa I. Gara Burdujeni, maiestuoasă de mai mult de o sută de ani, oferea ocrotire și loc de popas pentru călătorii care veneau dinspre Ardeal sau pentru călătorii care doreau să ajungă la Iași.
Trenul IR 1838, Timișoara Nord – IașiDin direcția Verești sosea în Suceava trenul de zi, Iași – Timișoara Nord. Așadar, InterRegio 1833, compus din cinci vagoane (din care patru de clasa a II-a și unul de clasa I), se prezenta cu o compunere omogenă.
Trenul IR 1833, Iași – Timișoara NordFacem pauză cu repriza de ”documentare” despre trenurile de călători, mi-au mai rămas câteva referiri de făcut la trenul de marfă de pe linia 4. Locomotiva electrică 40-0779-5 avea să se cupleze la trenul de Rgs-uri încărcate cu cherestea ”Made in Romania”. Timp de o oră i se face proba frânei și apoi pleca în direcția Adjud și mai departe către Portul Constanța (probabil).
08:20Trenul InterRegio 1652, Suceava Nord – București Nord încheie scurta relatare despre dimineața zilei de 31 mai 2012 din Gara Suceava Burdujeni. Cu obișnuita compunere de vagoane 21-76, 89-87 și 10-76, trenul era tractat de locomotiva 41-0001-2.
11:30La finalul ”dimineții”, apare de după vegetația specifică de la calea ferată românească, locomotiva diesel-hidraulică 86-0082-7. Aceasta tracta câteva cisterne dedicate descărcării în cadrul stației Petrom Suceava.
Și uite așa, îmi iau rămas bun de la Gara Suceava Burdujeni, un loc în care mereu este câte ceva de văzut, de auzit, de simțit. Chiar și odată cu trecerea timpului, sentimentul de apartenență a unui pasionat feroviar față de un loc drag din copilărie/adolescență/tinerețe este același. Până la data viitoare, toate cele bune vă doresc și vă mulțumesc pentru atenția acordată!