Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CăutareCăutare  Ultimele imaginiUltimele imagini  ConectareConectare  ÎnregistrareÎnregistrare  

 

 Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina

In jos 
2 participanți
AutorMesaj
andreiavram




Numarul mesajelor : 13
Reputatie : 5314
Data de inscriere : 19/11/2009

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina Empty
MesajSubiect: Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina   Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina Icon_minitimeJoi 19 Noi 2009, 06:28

Salut!

Sunt nou pe acest forum, dar sper sa pot contribui la pasiunea noastra a tuturor.

In luna august a acestui an am avut prilejul de a fi unul din romanii care - dupa indelungi eforturi - au primit viza de intrare in Republica Moldova, cand se aflau inca la putere comunistii. Intrucat locuiesc temporar in Germania, am avut ocazia de a parcurge drumul Berlin-Chisinau (si retur) integral cu trenul. Nu am ales neaparat cea mai rapida ruta, intrucat doream sa ma si opresc la orasele de pe parcurs. Iata mersul trenurilor (pe tronsoanele pe care am calatorit):

Berlin Hauptbahnhof 13.18 RE 38079
Frankfurt (Oder) 14.26
--------------------------------
Frankfurt (Oder) 15.19 RB 5883
Poznan Gl. 18.05
--------------------------------
Poznan Gl. 22.52 D 83200
Przemysl Gl. 11.17
--------------------------------
Przemysl Gl. 19.24 D 51 (ulterior tren 341)
Chisinau 20.12 (dupa o zi)

Deja se poate observa ca nu a fost tocmai o calatorie scurta, dar dupa cateva zile pline de stres inainte de plecare m-am gandit ca nimic nu poate fi mai relaxant. Plecarea din Berlin a avut loc cu unul din trenurile expres regionale (Regionalexpress) ce fac legatura cadentat (o data la 30 min) intre Berlin si Frankfurt pe Oder, un mic orasel de la frontiera cu Polonia.


Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 235xq

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 236ju

Expresele regionale sunt compuse pe aceasta ruta din 5 vagoane etajate, care circula in regim push-pull.

Ar trebui sa adaug ca figura sefei de tren (in trenurile regionale germane exista doar seful de tren, de regula - sau chiar circula fara partida) a tradat o nelamurire totala, vazand intr-un tren destinat in primul rand navetistilor un bilet de tren cu destinatia Chisinau. Nici nu stiu daca si-a dat seama exact unde mergeam. Sosirea la Frankfurt pe Oder a fost punctuala, asa ca am mai avut timp de a cumpara o bere, care sa mearga bine cu prajitura deja cumparata in Berlin si pe care nu apucasem sa o mananc. Gara Frankfurt pe Oder e cel mai important punct de frontiera feroviar al Germaniei cu Polonia, atat pentru transportul de calatori, cat si pentru cel de marfa. Din punct de vedere al fotografiatului nu sunt probleme, mai ales ca oricum nu se mai efectueaza decat sporadic controale de frontiera, Germania si Polonia fiind ambele membre ale Spatiului Schengen. Pe langa cele trei Eurocity-uri care leaga Berlinul de Varsovia, pe aici mai circula un tren de noapte Amsterdam-Varsovia (Euronight Jan Kiepura), precum si trenurile ce fac legatura intre Germania pe de o parte si Rusia, Belarus si Ucraine pe de alta parte. Pentru micul trafic de frontiera exista de asemenea trei perechi de trenuri, din care cea cu care am plecat eu are cel mai lung traseu, ajungand pana la Poznan.

Iata si trenul apartinand PKP PR (Caile Ferate Poloneze - Rute Regionale) care face legatura intre Frankfurt (Oder) si Poznan

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 240if

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 242uu

Dupa Frankfurt (Oder) trenul trece direct in Polonia. Conductorul polonez e la fel de mirat precum colega lui de breasla din Germania cand vede destinatia pe bilet si chiar intreaba unde e Chisinau. Trenul opreste in tot felul de mici halte, unde neexistand vanzator de bilet calatorii isi pot procura legitimatia de calatorie in tren. Cel putin din cate am putut observa, chiar se taiau bilete si nu se mergea "la mica intelegere". Daca din Germania trenul plecase cu relativ putini calatori, pe teritoriul polonez s-a umplut bine de tot, dar a fost loc pentru toata lumea. Vagoanele erau curate si bine intretinute, lucru la care pareau sa contribuie si calatorii printr-o atitudine corespunzatoare. Sosirea la Poznan a fost punctuala, asa ca am avut timp sa mai prind trenul intr-o poza inainte de a ma aventura in centrul istoric.

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 253br

Poznan este un oras frumos - nu doar din punct de vedere feroviar, ci si ca atractie turistica in sensul mainstream al termenului. Totusi, este si un nod feroviar important, fiind traversat atat de axa est-vest Varsovia-Berlin, cat si de axa nord-vest - sud-est Szczecin-Przemysl. Astfel, catre ora 10 seara m-am pornit din nou spre gara pentru a lua rapidul care face legatura in timpul verii intre Marea Baltica si Przemysl, oras situat la circa 30 km de granita cu Ucraina. In restul anului, trenul se limiteaza la Szczecin, iar vagonul de dormit in care am fost eu oricum venea doar de la Szczecin. Trenurile de rang superior sunt operate de PKP Intercity iar vagoanele de dormit sunt demne de toata lauda. Spre deosebire de Romania, si la trenuri interne poti cumpara loc intr-un compartiment cu trei paturi, ceea ce insa nu inseamna ca pretul nu e piparat. Cumparat in Germania, suplimentul de pat pana la Przemysl a fost 20 de euro. Vagoanele de clasa nu faceau insa chiar asa o impresie buna (vazute din exterior) Si inca un amanunt picant: in garile si trenurile poloneze este interzisa vanzarea de alcool, asa ca de la insotitor m-am rezumat sa cer un ceai inainte de a adormi.

Sosirea trenului de Przemysl in gara Poznan:

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 293r

Compartimentul cu trei paturi:

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 295w

Sosirea in Przemysl a doua zi de dimineata a fost la timp, iar dupa o cafea si o ciocolata luate de la insotitor ma simteam in stare sa hoinaresc cateva ore pe strazi...

Trenul Swinoujscie-Szczecin-Przemysl dupa sosire:

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 297mz

Przemysl este un oras de frontiera, la granita intre Vest si Est - iar acest lucru se simte. Incepand cu mici detalii, cum ar fi posibilitatea de a schimba bani ucraineni la casele de schimb si culminand cu faptul ca in autogara situata in imediata vecinatate a garii se gasesc numeroase autobuze cu destinatii in Ucraina. Trista autogara este mult mai importanta decat transportul feroviar spre Ucraina, intrucat exista doar un tren zilnic spre Lvov (si mai departe spre Kiev sau Odessa), in vreme ce numarul autocarelor este simtitor mai mare. As adauga chiar ca exista saptamanal o cursa de Suceava, care merge tot prin Ucraina si care costa 150 lei noi/sens. Tot in autogara e un bufet bun si ieftin.

Cateva impresii din autogara:

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 303g

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 304q

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 302my

Przemysl este un oras neasteptat de cochet iar gara, construita in secolul al XIX-lea, impune si ea respect - nu doar arhitectonic. Aflandu-se aproape de granita cu Ucraina, exista atat linii cu ecartament normal, cat si cu ecartament larg (sovietic) iar rotile vagoanelor care vin din diverse parti ale Poloniei si se ataseaza aici trenului Przemysl-Kiev sunt schimbate intr-o instalatie specifica, situata putin in afara garii. Trenul international Przemysl-Kiev circula zilnic din zona internationala a garii, separata de un gard, pe peronul careia ajung numai calatorii care trebuie sa treaca prin controlul de frontiera intr-un terminal special amenajat in acest scop. Vagonul direct Varsovia-Chisinau (T4) soseste pe la orele pranzului si are o stationare de cinci ore, timp in care cei mai multi calatori pleaca, urmand sa revina cu vreo o ora inainte de plecarea trenului pentru formalitatile de frontiera. Cine ramane in tren este controlat in vagon de catre granicerii polonezi.

Poza am facut-o pe drumul de intoarcere, dar o inserez totusi aici:

Impozanta cladire a garii Przemysl

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 049qb

Trenul Przemysl-Kiev are vagoane poloneze de la Wroclaw, vagoane ucrainene de la Varsovia pentru Odessa sau de la Przemysl pentru Odessa, precum si un vagon moldovenesc care circula o data la doua zile. Din cauza prezentei granicerilor polonezi pe peron, am preferat insa sa nu fotografiez acest interesant tren, care este cunoscut si pentru traficul de marfuri desfasurat de "micii intreprinzatori" ucraineni sau polonezi. Incarcarea la bord a unor saci imensi sub privirea ingaduitoare a granicerilor polonezi nu pare o raritate. Calatorii asteapta permisiunea de a se urca in spatele unui gard, a carui poarta se deschide numai dupa incheierea controlului celor din tren... Pe urma trenul se porneste spre ultima gara din Polonia (Medyka), unde face o oprire de serviciu, inainte de a iesi din UE si a intra in Ucraina. La Mostiska trenul e luat in primire de slujbasii statului ucrainean si am sa trec acum peste relatarea "placerii" de a fi controlat la vama cu pricina. In miez de noapte trenul ajunge la Lvov, o gara frumoasa - dar eram prea obosit deja (si infometat) pentru ca fotografiatul sa reprezinte o prioritate, astfel incat la putin timp dupa aceea m-am lasat leganat de miscarea ritmica a vagonului pana am adormit.

A doua zi dimineata m-am trezit cand, in gara ucraineana Jmerinka, vagonul nostru era in procesul de a fi detasat de la trenul sau "mama" in asteptarea trenului Moscova-Chisinau cu numarul 341, unul din trei trenuri ce fac legatura zilnica pe aceasta ruta. Trenul 341 e cel mai incet dintre ele, avand statut de "Passazhirskiy" (adica un fel de accelerat) si are multe opriri, mai ales pe teritoriu moldovenesc. Garnitura e integral formata din vagoane de dormit (T4) si cuseta apartinand Caii Ferate a Moldovei (CFM), ultimele nefiind ca la noi cu compartimente, ci continand practic un imens dormitor comun pe roti. In perioada verii ajunge sa aiba si 20-21 de vagoane cu totul! Fiecare vagon are un samovar pentru incalzirea apei iar la mijlocul trenului se gaseste vagonul restaurant. Oprirea din Jmerinka fiind mai lunga, calatorii profita insa si cumpara cate ceva de la vanzatorii ambulanti (adesea femei pensionare) de pe peron.

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 376s

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 374y

Drumul pana la granita dintre Ucraina si Moldova nu e foarte lung, oferind insa timp suficient pentru un mic dejun la vagonul restaurant al CFM. Spre deosebire de tarile din Europa Occidentala sau Centrala, partida trenului nu se schimba la frontiera. Seful de tren ramane acelasi pe tot parcursul calatoriei (iar insotitorii de vagon - cate doi pentru fiecare - oricum nu se schimba). Doar locomotiva ucraineana este inlocuita in statia de frontiera Moghilev-Podolskiy de una moldoveneasca. Republica Moldova este una din putinele tari europene fara linii electrificate, dupa cum o demonstreaza si podul de mai jos, ce leaga malul ucrainean al Nistrului de cel moldovenesc si captat prin geamul de la capatul vagonului Varsovia-Chisinau

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 384i

Incredibil, dar adevarat - sunt in Moldova dupa indelungi demersuri de a obtine viza si, spre deosebire de Ucraina, la vama nu am nici un fel de problema. Statia de frontiera este Valcinet iar pe aici trec trei perechi de trenuri de calatori (doua spre Moscova si una spre St. Petersburg) in fiecare zi, la care se adauga trenurile de marfa. Dupa Valcinet atmosfera se destinde, fapt la care contribuie si acordeonistul care merge din vagon in vagon si canta la cerere melodiile preferate ale moldovenilor care se intorc acasa de la munca din Rusia. Atmosfera, desi inabusitoare, e de asteptare bine dispusa, oamenii stiind ca ii mai asteapta doar cateva ore pana ajung acasa. Doar cateva? Un fel de a spune... pe reteaua intortocheata a CFM, trenul 341 are nevoie de nu mai putin de 10 ore pentru a ajunge de la granita pana la Chisinau. Cine se grabeste ar face bine sa ia de la o statie de pe parcurs microbuzul, care in Moldova se numeste "rutiera" sau "marshrutka" si care ajunge mai repede (nu pun la socoteala si gradul de siguranta), sau autobuzul. De altfel, reteaua mica a CFM nu acopera nici pe departe toata tara, astfel incat diversi intreprinzatori se urca pe parcurs in tren si aranjeaza servicii de transport pentru cei care, din Chisinau, trebuie sa ajunga eventual mai departe spre sudul Republicii Moldova... Prima oprire mai de seama a trenului este la Ocnita, nod feroviar unde linia de la Jmerinka se intalneste cu cea de la Cernauti. Gara din Ocnita beneficiaza asadar si de statutul de gara de frontiera pentru trenul zilnic al cailor ferate ucrainene care face legatura cu Cernautiul. Oprirea de 30 de minute ofera sansa calatorilor de a-si procura cate ceva de la vanzatorii ambulanti care iau cu asalt trenul proaspat sosit.

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 391r

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 388p

In orice gara mai mare din Moldova se gaseste un asemenea monument dedicat eroilor feroviari:

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 390n

Tot la Ocnita trenul rebruseaza si primeste un vagon cu totul deosebit: un vagon destinat transportului detinutilor care va circula pana la Balti:

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina 387s

Dupa Ocnita ma cuprinde somnul, asa ca "somat" iar pe urma oboseala m-a impiedicat sa mai continui operatiunea "fotografia". Dupa opriri, intre altele, in Balti si Ungheni (cu tot cu rebrusari) am sosit la timp in Chisinau, la doua zile si cateva ore de la plecarea din Germania


Ultima editare efectuata de catre andreiavram in Joi 19 Noi 2009, 06:44, editata de 1 ori (Motiv : probleme cu incarcarea pozelor)
Sus In jos
Ionutz
Moderator
Moderator
Ionutz


Numarul mesajelor : 1492
Localizare : Baia Mare
Reputatie : 7749
Data de inscriere : 16/04/2009

Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina Empty
MesajSubiect: Re: Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina   Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina Icon_minitimeJoi 19 Noi 2009, 08:24

Salut Andrei. Foarte frumos si complex reportajul tau! Iti multumim pentru el, si iti uram un calduros Bun venit pe forum, o sa urmarim cu interes pe viitor postarile tale. Bravo! cheers
Sus In jos
 
Cu trenul de la Berlin la Chisinau via Polonia si Ucraina
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» La Euro 2012 in Ucraina si polonia cu trenul
» UZ-Ucraina
» PKP-Polonia
» CFM-Moldova
» Calatorie in Polonia

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DESPRE CFR :: REPORTAJE ALE PASIONATILOR DE TRENURI-
Mergi direct la: