Merg in alte orase sa vad electrice si rame, cand la mine in ograda exista o CF unicat in Romania. Shame on me. O fosta profesoara de geografie a spus odata ca ar interzice tuturor sa calatoreasca in scop turistic in afara tarii pana nu isi viziteaza propria tara. In spiritul acestei observatii am facut un mic reportaj la pas al acestei vestigii al unei perioade trecute. Din pacate trenuletul nu circula zilele acestea, de aceea nu am decat poze "stationare". Daca va mai circula vreodata, voi avea grija sa o imortalizez.
Informatii despre istoria liniei cam greu se gasesc, dar aici sunt cateva date:
- ecartament ingust 760mm
- locatie: TgMures, Platoul Cornesti 488m altitudine (harta)
- linia a fost construita din materiale preluate de la o linie dezafectata (care linie dezafectata numai Domnul stie)
- locomotiva este cel mai probabil o locomotiva miniera (recarosata sub forma locomotivei Thomas)
- vagoanele au fost construite de IRA in urma cu cca 40 de ani
Iata "mandria" zonei Cornesti, Thomas ReMOT (you get it? ReMOT? ca e remotorizata cu motor diesel si nu aburoasa?
)
Cupla "stadard" pentru CFI din Romania
Sunt 3 vagoane care alcatuiesc un "cuplu de vagoane". De ce spun asta? Chiar daca pot fi separate foarte usor, acestea sunt pastrate in aceasta formula fixa: vagon cu frana - vagon fara frana - vagon cu frana. DA! Vagoanele 1 si 3 au manete de frana la capat. Fiecare vagon are desene cu personaje din seria "Thomas and friends"
Maneta de frana
Detaliu osie de la vagon cu frana
Interiorul vagoanelor (momentan murdar)
Ma bucura nespus ca erau chiar multi copii interesati de trenulet si, escortati de parinti, au "vizitat" fiecare vagon. Acum sa trecem la trenuri serioase: linia. Aceasta "incepe" in "Gara" (gara terminus cu o singura linie, un singur peron, 0 banci si 0 boschetari). Gara fiind bucata de linie pe care este garat trenul in poze. Este si o casa de bilete dar de prost ce sunt am uitat sa-i fac poze
Urmeaza abatuta pe care fuge locomotiva in jurul garniturii. Desi nu este o manevra absolut necesara; viteza de melc turbat al trenului ar permite sistemul "push-pull" (daca IDM/acarul ar sta in vagonul din capat cu o statie de emisie-receptie)
Urmeaza o portiune prin padure paralela cu aleea pitonala/pentru biciclisti pe o parte si pista de alergat pe cealalta. La intrarea in padure, surpiza...
Trecere la nivel cu calea ferata: linia trece prin spatele partiei artificiale
Cea de-a doua trecere (intersectia cu drumul/aleea de acees a Gradinii Zoologice)
Evident, duminica, vreme buna, e plin de oameni. Undeva intre 10 si 20 de mii de mureseni se ingramadesc in aceasta zona in weekend, fiind singura optiune de destindere pentru marea majoritate (parc, zoo, gratar). Urmeaza poate cea mai interesanta portiune, "street running" cum ar spune americanii
Dupa "street running" linia coteste la stanga si trece pe langa zona "aparatelor", intersectandu-se din nou cu pista de alergare
La nici 50 de metri se intersecteaza cu cea de-a doua pista de alergare (portiunea care trece prin parcare)
Si ajungem in capat de linie: directa+abatuta; fara peron, fara gara, nimic. Kinda lame, if you ask me
Se zvonea ca se va prelungi linia pana in cartierul Tudor Vladirmirescu (practic, pana in fata blocului meu, unde incepe poteca Tudor-Platou prin padure). Se zvonea ca se aduce un tramvai electric bidirectional pentru a exploata potentialul turistic al zonei. Ba chiar am auzit un zvon ca se va reconstrui linia in ecartament normal cu legatura la 405 si va fi un tren IC344/345 "Bernady Gyorgy" Platoul Cornesti-Bucuresti Nord via Hunedoara. Ok, ultimul zvon l-am inventat pe loc. Dar credibilitatea este aceeasi, adica 0. Acum cateva detalii magnifice, demne de a fi mentionate: sine fabricate in '87, macaze turnate de Ganz, si altele
Va rog sa ma iertati pentru lipsa de profesionalism. Este primul meu reportaj, deci contine multe greseli. Stiu ca mai am de lucrat, si sper ca, in timp, sa ma perfectionez. Va multumesc pentru vizualizare!